21.11.2017

Teatr Ab Intra

Teatr Ab Intra

 

„Istotą sztuki jest życie spotęgowane i najbardziej ludzkie. Ten tylko kocha twórczo sztukę, czyja miłość dla niej jest miłością dla człowieka i zawartych w nim możliwości i bogactw[…]”

Teatr Ab Intra stanowi jeden z fundamentów SCENY AB INTRA – przystani teatru amatorskiego.
Zapraszamy każdego, kto ukończył 16 rok życia i chce rozwijać swój artystyczny oraz osobowy potencjał w niezwykłym świecie teatru.

Teatr Ab Intra został założony w 2011 roku. W ciągu sześciu lat działalności na Scenie Ab Intra zostało zrealizowanych 27 spektakli, które obejrzało ponad 5 000 widzów. Celem działalności teatru jest udostępnianie miłośnikom sztuki szerokiego i gruntownego pola do rozwoju artystycznego, twórczych poszukiwań i konfrontacji z podmiotem nadrzędnym – widzem. Teatr Ab Intra współtworzą pasjonaci sztuki teatralnej jak również osoby, które poprzez sztukę pragną rozumieć i rozwijać swoją sprawność emocjonalno – intelektualną. Każdy cykl treningu aktorskiego w ramach Teatru Ab Intra zakończony jest spektaklem budowanym w oparciu o odkrytą, obudzoną i uzewnętrznioną w procesie twórczym prawdę adeptów. Spektakle grane są regularnie w kolejnych sezonach stanowiąc dalszy ciąg edukacji artystycznej – a co najważniejsze są kolejnymi, samodzielnymi krokami adeptów owocującymi świadomym kreowaniem postaci i świata scenicznego. Poza regularną pracą członkowie teatru zapraszani są do współpracy stanowiącej oprawę artystyczną wydarzeń organizowanych w Nowohuckim Centrum Kultury i innych instytucjach z terenu Małopolski.

Zajęcia prowadzone są między innymi w oparciu o techniki: K.Stanisławskiego, M.Czechowa, T.Kantora, J.Grotowskiego oraz indywidualnej techniki prowadzącej Scenę Ab Intra. Celem warsztatów jest przeprowadzenie uczestników przez pełen proces twórczy, przygotowanie do czynnego uczestnictwa w kulturze i sztuce, rozwój osobowy uczestników, zbudowanie stałego repertuarowego zespołu teatralnego.

Warsztaty wzbogacają wiedzę z zakresu teorii teatru, psychologii, filozofii, antropologii, anatomii. Uczestnicy nabywają umiejętności przydatne nie tylko w pracy scenicznej, ale w każdej innej dziedzinie nauki jak i w życiu codziennym.

Trening aktorski obejmuje:
– rozwój umiejętności nabytych w poprzednich sezonach u stałych członków zespołu
– pracę od podstaw z nowymi członkami zespołu
– eksploatacje spektakli zrealizowanych w poprzednich sezonach
– współpracę artystyczną z Teatrem Ancymon i Teatrem Empiryk

Główne tematy zajęć:
Plastyka i dynamika ciała
Wyrazistość ciała
Ekspresja
Ruch sceniczny
Świadomość ciała
Ciało w przestrzeni
Koordynacja
Pamięć ruchowa
Pamięć emocjonalna
Dykcja i wymowa
Emisja głosu
Mowa sceniczna
Interpretacja tekstów literackich
Rozwijanie i materializowanie wyobraźni
Koncentracja i uwaga
Budowanie postaci (psychologia i charakterystyczność)
Bezprzedmiotowość
Praca z rekwizytem i kostiumem
Pantomima
Gry i zabawy parateatralne
Teatr impro
Teatr formy
Ćwiczenia relaksacyjne
Budowa świata scenicznego
Zadania aktorskie
Atmosfera
Improwizacja
Kontakt
Monolog wewnętrzny
Wewnętrzne samopoczucie sceniczne
Uwaga sceniczna
Gest i wola
Podświadomość w samopoczuciu scenicznym
Organizacja pracy scenicznej
Reżyseria
Analiza tekstu pod kątem reżyserskim
Praca z aktorem
Charyzma
Komunikatywność
Odporność na stres
Interpretacja rzeczywistości
Oprawa plastyczna i muzyczna reżyserowanego dzieła
Praca nad pełnym spektaklem
Eksploatacja spektakli

 

Scena Ab Intra – http://nck.krakow.pl/scena-ab-intra/ <kliknij>

 

Repertuar:

„Sinobrody” – premiera 10 czerwca 2017 r.
„Witek” – premiera 27 maja 2017 r.
„Piaskownica” wg Michała Walczaka – premiera 15 lutego 2017 r.
„Miłość Don Perlimplina” wg Federica Garcii Lorki – premiera 21 stycznia 2017 r.
„4:48 Psychosis” wg Sarah Kane – premiera 13 grudnia 2015 r.
„Zwierciadło” – premiera 27 czerwca 2015 r.

„Sześć postaci w poszukiwaniu autora” wg Luigiego Pirandello – premiera 26 kwietnia 2014 r.
„Ten obcy” na podstawie Ireny Jurgielewiczowej – premiera 22 marca 2014 r.
„Czarny kwadrat” wg Anny Świrszczyńskiej – premiera 22 lutego 2014 r. /wyróżnienie na XXXIV Małopolskim Festiwalu Artystycznym Młodzieży/
„Tangere” wg „Tanga” Sławomira Mrożka – premiera 28 maja 2013 r.

„Orfeusz na granicy” wg „Orfeusza” Anny Świrszczyńskiej – premiera 8 czerwca 2012 r.

 

 

 

Recenzje

Bardzo podobało mi się przedstawienie „Tangere” wykonane przez Teatr Ab Intra. Skłoniło mnie ono do wielu przemyśleń na temat zasad i konsekwencji ich braku. Wcześniej myślałam, że życie bez zasad jest bardzo wygodne. Ale „Tangere”otwiera oczy na te sprawy. Teraz uważam, że świat bez zasad jest przytłaczający, nawet irytujący. W pamięci wciąż tkwią mi dogłębne słowa: „Nic się nie da zrobić”. Pokazują one smutną prawdę o życiu bez ustalonego porządku. Gdy odtwarzam w pamięci słowa:
– I nie ma na to rady ?
– jest
Przywodzi mi to na myśl łudzenie się jakimiś nadziejami. Zastanawiam się, czy naprawdę nic się nie dało zrobić? Przecież było tak blisko. „Najwyraźniej nie” – myślę.
Zawsze coś by stanęło na przeszkodzie. Jednak prawie robi wielką różnicę: uda się albo się nie uda. I chyba tak jest w przypadku tej sztuki -jest jakiś wzlot potem upadek, a później jest znów nijako do czasu kolejnego wzlotu. I faktycznie nic się nie da z tym zrobić.

Justyna Froń

Uważam, że spektakl pt. „Tangere” w wykonaniu Teatru Ab Intra był znakomity. Po tym przedstawieniu doszłam do wniosku, że pewne sprawy muszą być ustalone, chociaż nam się to nie podoba. Czasem nie chce się mi wstawać rano, iść do szkoły, odrabiać zadań i słuchać mamy, ale przykład rodziny Artura pokazuje, że życie bez zasad, które mnie męczą, jest jeszcze gorsze. Każdy, kto ma dość dyktatury starszych powinien oglądnąć ten spektakl. Gorąco polecam!

Małgorzata Froń

„Podmiot, którym jestem, jest owocem promieniowania przedmiotu. Człowiek chłonie siebie i przyswaja sobie siebie, wychodząc z zewnętrznych widoków, zewnętrznych wydarzeń, z fragmentów świata, którymi żyje. Najpierw jest gra a potem gracz. Człowiek jest owocem prowadzonej gry. Gra tworzy gracza. Ile gier, tylu graczy. Wewnętrzność jest „nawdychaną zewnętrznością”. Stworzyły nas sytuacje. Wszystko zależy od logiki sytuacji. Kim jestem? Jestem logiką sytuacji. Jestem zjawiskiem siebie…..” (Ksiądz Prof. Józef Tischner)
Powiem tak: spektakl „Tangere” na podstawie „Tanga” S. Mrożka „daje radę”. Na uznanie zasługuje młody zespół aktorski, udatnie przekazując naczelne idee sztuki. Za sprawą inteligentnej reżyserii widz z uwagą, od początku do zaskakującego finału, śledzi rozwój wydarzeń. Autorka inscenizacji doskonale rozumie, że „budowanie sensu w bezsensie”, jak w innych sztukach Mrożka, polega na dominacji dialogu i znaczącej rekwizytorni, unika zbędnych szarż, stawiania siebie ponad tekst. Bo w nim jest wszystko.
Gratulki, Marlena, za już, z nadzieją oczekuję kolejnych spektakli Teatru Ab Intra.

Andrzej A. Wajda

Galeria

 

www.facebook.com/TeatrAbIntra
www.facebook.com/TeatrAncymon
www.facebook.com/TeatrEmpiryk

Marlena Topolska

zajęcia:

od 18.09.2017 do 18.06.2018, sala 209
poniedziałek, 19:00 - 22:00 grupa początkująca

od 20.09.2017 do 20.06.2018, sala 209
środa, 18:00 - 21:00 grupa początkująca

od 19.09.2017 do 19.06.2018, sala 209
wtorek, 19:00 - 22:00 grupa zaawansowana

od 21.09.2017 do 21.06.2018, sala 209
czwartek, 18:00 - 21:00 grupa zaawansowana

350 zł - opłata semestralna
130 zł - opłata miesięczna
30 zł – jednorazowa wejściówka

Dział Artystyczny
telefon: 12 644 02 66 wew. 10
e-mail: artystyczny@nck.krakow.pl,

podobne zajęcia