Koncert Europejskiej Orkiestry i Chóru Studentów Medycyny

Koncert Europejskiej Orkiestry i Chóru Studentów Medycyny
EMSOC POLAND 2025 to międzynarodowy projekt muzyczno-edukacyjny, zainicjowany ponad 30 lat temu, który zyskał uznanie w całej Europie, a który w wyjątkowy sposób łączy wartości sztuki, wspólnotowości i poniekąd promocji zdrowia. Od początku lat 90. utalentowani muzycznie studenci medycyny i młodzi lekarze z całej Europy spotykają się, aby świętować wspólną pasję do muzyki i medycyny. W tym roku EMSOC wyjątkowo odbywa się w Polsce!
Tradycja ta rozpoczęła się od założenia Europejskiej Orkiestry Studentów Medycyny (EMSO) w 1993 r. w Würzburgu w Niemczech oraz utworzenia Europejskiego Chóru Studentów Medycyny (EMSC) w 1996 r. w Londynie w Anglii. W 2009 r. te dwie grupy połączyły się, tworząc Europejską Orkiestrę i Chór Studentów Medycyny (EMSOC), organizując serię koncertów inauguracyjnych w Lublanie i Piranie w Słowenii. Misja EMSOC wykracza poza muzykę; ma na celu wspieranie jedności europejskiej poprzez budowanie wspólnego europejskiego ducha i tożsamości. Co roku lokalny komitet organizacyjny nowego kraju gospodarza, mianowany przez Międzynarodową Radę EMSOC, opracowuje program, który prezentuje muzyczne dziedzictwo i skarby kultury kraju. Dzięki temu uczestnicy mogą nawiązywać kontakty ponad granicami, wiekiem i kulturą, nawiązując przyjaźnie na całe życie. W centrum EMSOC znajduje się zatem co roku ok. 150 studentów medycyny i młodych lekarzy z całej Europy (ponad 25 krajów!), którzy – jako członkowie Europejskiej Orkiestry i Chóru Studentów Medycyny – spotkają się tym razem w Polsce, aby wspólnie tworzyć i dzielić się muzyką najwyższej klasy. Projekt obejmuje kilkudniowy cykl prób chóralnych i orkiestrowych zakończony dwoma koncertami finałowymi w prestiżowych salach koncertowych w Krakowie i Katowicach. Dzięki niemu muzyka staje się nie tylko źródłem piękna, ale też narzędziem edukacji, wzmacniania tożsamości i solidarności społecznej. Organizatorem wydarzenia jest Śląski Związek Chórów i Orkiestr oraz Stowarzyszenie Muzycy-Medycy EMSOC POLAND 2025.
Program koncertu zatytułowanego „Rytmy Ziemi, Dźwięki Niebios” obejmuje repertuar łączący bogactwo polskiego dziedzictwa muzycznego z twórczością artystów z różnych stron świata:
• W. Kilar – Krzesany
• A. Márquez – Danzón nr 2
• Norbert Blacha – Modlitwa o pokój
• Ē. Ešenvalds – Only in Sleep
• K. Jenkins – Exultate Jubilate
• M. Wawruk – Ceciliada
• W.A. Mozart – Msza koronacyjna C-dur, KV 317
• B. Witkowski – Polonez
Dyrygent: Marta Zielińska
Dyrygent chóru: Łukasz Łoboda
Soliści: Marta Gamrot-Wrzoł (sopran), Ewa Kalwasińska-Garlacz (alt), Krzysztof Hrycyszyn (tenor), Szczepan Szostok (bas)
Czas trwania koncertu: 110 minut (bez przerw)
Marta Zielińska – dyrygent, absolwentka studiów magisterskich na kierunku dyrygentura symfoniczno-operowa na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Szymona Bywalca oraz absolwentka kierunku lekarskiego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Jest dyrygentem Chóru Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. W latach 2019-2022 była dyrygentem Polskiej Młodzieżowej Orkiestry Symfonicznej. W 2021 roku zdobyła III nagrodę w Malta International Conducting Competition. W 2020 r. została laureatką II nagrody w 16th Danube International Conducting Masterclasses and Competitions w Budapeszcie. Marta Zielińska dyrygując Chórem Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach zdobyła wiele nagród na konkursach chóralnych m.in.: Złote pasmo na Igrzyskach Kolęd i Pastorałek w Warszawie (2025) oraz nagrodę dla wyróżniającego się dyrygenta, I miejsce na XXII Małopolskim Przeglądzie Pieśni Chóralnej Kolęd i Pastorałek w Miechowie (2024), I miejsce wraz z nagrodą Grand Prix na VII Ogólnopolskim Festiwalu Kolęd i Pastorałek w Karczmiskach (2024), nagrodę główną w International Music Competition for Large Performance Groups by IYMC of the USA (2024), złoty medal na międzynarodowym konkursie chóralnym w Ołomuńcu w Czechach „Mundi Cantant” 2023 oraz nagrodę specjalną za wyróżniające się dyrygowanie i dobór repertuaru, Srebrny Dyplom podczas XVI Międzynarodowego Festiwalu Chórów im. Kazimierza Fobera „Gaude Cantem” 2022, II miejsce na V Jubileuszowym Ogólnopolskim Festiwalu Kolęd i Pastorałek – Łazy 2020. Marta Zielińska doskonaliła swoje umiejętności dyrygenckie na wielu kursach mistrzowskich z renomowanymi orkiestrami, w tym: Masterclass z Marin Alsop z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach (2021), Masterclass z Bucharest Symphony Orchestra (2021), Międzynarodowy Kurs Dyrygencki z Moravian Philharmonic (2019), warsztaty dyrygenckie z Filharmonią Śląską w Katowicach (2016, 2017, 2019), warsztaty dyrygenckie ze Śląską Orkiestrą Kameralną (2016, 2017, 2018, 2019), International Conducting Institute – Czech Conducting Workshop and Concert (2018), Masterclass w Royal Northern College of Music (2018), Sherborne Summer School of Music – kurs dyrygencki im. George’a Hursta (2017). Pracowała pod kierunkiem wybitnych dyrygentów, takich jak: Rodolfo Saglimbeni, Denise Ham, Toby Purser, Mark Heron, Clark Rundell, Neil Varon, Tsung Yeh, Tomáš Netopil, Rafał Delekta, Martin Sieghart, Juozas Domarkas, Massimiliano Caldi, András Deák, Jin Wang, Bernie Sherlock i wielu innych.
Łukasz Łoboda – od najmłodszych lat jest związany z muzyką w różnych jej aspektach. Ukończył Państwową Szkołę Muzyczną im. Ludomira Różyckiego w Gliwicach, specjalizując się w grze na
fortepianie i puzonie. Uzyskał tytuł magistra sztuki na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii i Edukacji Muzycznej, specjalizując się w dyrygenturze chóralnej. Jego przygoda z chóralistyką rozpoczęła się w 2004 roku, gdy w wieku 10 lat dołączył jako solista do Akademickiego Zespołu Muzycznego Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Od 2013 roku pełni funkcję asystenta dyrygenta tego zespołu. Od 2015 roku jest II dyrygentem Chóru Parafii Katedralnej Św. Apostołów Piotra i Pawła w Gliwicach. Od
2019 roku samodzielnie prowadzi Chór Mieszany KLASTER z Zabrza, z którym zdobył liczne nagrody na międzynarodowych konkursach chóralnych w Polsce i za granicą. Uczestniczy w wielu projektach muzycznych, zarówno jako śpiewak, jak i dyrygent, współpracując m.in. z Chórem Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, Polskim Narodowym Chórem Młodzieżowym – projektem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Chórem Polskiego Radia w Krakowie, Zespołem Wokalnym Contento Core, Chórem Filharmonii Narodowej w Warszawie, a także z Festiwalem
Wesoły Wędrownik poświęconym twórczości Norberta Blachy, gdzie od 2023 roku współtworzy i prowadzi specjalną edycję Warsztatów Chóralnych poświęconych utworom tego kompozytora. W 2023 roku, w ramach I Edycji Międzynarodowych Warsztatów Muzycznych, został dyrektorem artystycznym Chóru Warsztatowego Chórtownia – międzynarodowego zespołu, który powstał specjalnie na tę okazję i przez dwa dni współpracował z orkiestrą i wybitnymi solistami, wykonując dwa koncerty, w tym koncert otwierający 18. edycję Międzynarodowego Festiwalu Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Jako aranżer posiada repertuar utworów na chór a cappella oraz chór z towarzyszeniem instrumentalnym, zarówno świeckich, jak i religijnych. Jego aranżacja utworu „Bambino Jazzu” na chór z akompaniamentem fortepianowym, do słów Artura Andrusa i muzyki Łukasza Borowieckiego, była wykonana m.in. w 2017 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie podczas koncertu Kasi Cerekwickiej.
Marta Gamrot-Wrzoł – doktor nauk medycznych, lekarz medycyny, specjalista otorynolaryngologii – chirurgii głowy i szyi, a także magister sztuki i sopran liryczny. Ukończyła Śląski Uniwersytet Medyczny w Zabrzu oraz Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Jest laureatką międzynarodowych konkursów wokalnych, w tym I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Imricha Godina IUVENTUS CANTI oraz dwóch nagród specjalnych na XVI Konkursie „W kręgu słowiańskiej muzyki wokalnej” w Katowicach. Swoją karierę zawodową realizuje jako starszy asystent w Klinicznym Oddziale Otorynolaryngologii, Chirurgii Głowy i Szyi, gdzie prowadzi również działalność dydaktyczną i naukową. Obecnie odbywa specjalizację w dziedzinie audiologii i foniatrii. Równolegle aktywnie uczestniczy w koncertach, recitalach, festiwalach oraz spektaklach operowych. ystępowała m.in. jako Pamina w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta pod dyrekcją Krzysztofa Dziewięckiego oraz jako Serpetta w Uprowadzeniu z Seraju W.A. Mozarta pod batutą Bassema Akiki (Opera Śląska w Bytomiu). W ramach 55. Festiwalu w Bad Hersfeld wykonała partię solową sopranu w oratorium Stworzenie świata J. Haydna, a w kolejnych latach w Mesjaszu G.F. Haendla, Petite Messe Solennelle G. Rossiniego oraz w kantatach i Pasji wg św. Marka J.S. Bacha. Współpracowała z wieloma orkiestrami, m.in. Narodową Orkiestrą Symfoniczną w Katowicach, Akademicką Orkiestrą Barokową w Katowicach, Filharmonią Rybnicką, Virtuosi Brunenses, Śląską Orkiestrą Kameralną, liwicką Orkiestrą Kameralną, Piekarską Orkiestrą Kameralną, Filharmonią Romów i Sinti, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Triem Smyczkowym Filharmonii Opolskiej. Współpracowała z takimi dyrygentami jak m.in.: prof. Siegfried Heinrich, prof. Marek Toporowski, prof. Jan Wincenty Hawel, Riccardo M. Sahiti, Jose Maria Florencio. Występuje również w Teatrze Arte Creatura w roli Mi w operetce Kraina uśmiechu Franza Lehára oraz jako Ciboletta w Nocy w Wenecji Johanna Straussa.
Ewa Kalwasińska-Garlacz – edukację muzyczną zaczęła w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Ludomira Różyckiego w Gliwicach w klasie skrzypiec Dariusza Wicherka oraz klasach śpiewu Marka Ziemniewicza i Magdaleny Spytek-Stankiewicz. Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu solowego prof. zw. dr. hab. Jana Ballarina. Po studiach uczestniczyła w Akademii Operowej – Programie Młodych Talentów działającym przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Podczas studiów uczestniczyła w wielu projektach, koncertach i spektaklach. Współpracowała z wieloma dyrygentami oraz zespołami. W 2015 roku zadebiutowała rolą Krasnoludka w Balu Baśni Józefa Świdra. Rok później z towarzyszeniem Śląskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Krzysztofa Dziewięckiego śpiewała cykl pieśni kurpiowskich Michała Spisaka podczas inauguracji XV Międzyuczelnianego Konkursu Wokalnego W kręgu muzyki słowiańskiej. Od 2016 roku współpracuje z Operą Śląską jako artystka chóru, biorąc udział w takich spektaklach jak, m.in. Moc przeznaczenia i Aida G. Verdiego. W 2017 roku była Trzecią Damą i asystentką reżysera w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta – spektaklu Akademii Muzycznej w Katowicach, wystawianym także na deskach Opery Śląskiej w Bytomiu. Na bytomskiej scenie zadebiutowała również w roli Ramiro w spektaklu Rzekoma ogrodniczka W. A. Mozarta. Na Festiwalu Muzycznym Świętego Wacława (Svatováclavský Hudebni Festival) w Ostrawie śpiewała partię solową w Stabat Mater G. Rossiniego z towarzyszeniem Ostrava Youth Orchestra i Czech Philharmonic Choir Brno pod batutą włoskiego dyrygenta Paola Gatto. Uczestniczyła w licznych koncertach z Chórem Polskiego Radia oraz brała udział w nagraniach płyty.
Krzysztof Hrycyszyn – absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie dyrygentury prof. dr hab. Krystyny Krzyżanowskiej-Łobody. Obecnie zawodowo związany jest z Państwową Szkołą Muzyczną im. Ludomira Różyckiego w Gliwicach, gdzie pracuje jako nauczyciel przedmiotów teoretycznych oraz prowadzi zajęcia chóralne. Wieloletni śpiewak Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego (2015–2022), Akademickiego Zespołu Muzycznego Politechniki Śląskiej (2015-2021), chórzysta Opery Śląskiej (2016–2023), Narodowego Forum Muzyki (2023) oraz męskiego zespołu wokalnego Calvi Cantores (od 2019 roku). Od 2019 roku jest dyrygentem chóru parafialnego „Laudemus Mariam” w Gliwicach, a od 2022 roku sprawuje opiekę artystyczną nad zespołem wokalnym „Vox Amici”. W jego dorobku artystycznym znajdują się liczne spektakle operowe, kilkadziesiąt dzieł wokalno-instrumentalnych i oratoryjnych, a także bogaty repertuar utworów chóralnych a cappella – zarówno polskich, jak i obcojęzycznych – od renesansu po muzykę współczesną. Jako chórzysta miał zaszczyt występować na prestiżowych scenach, m.in. w Filharmonii Paryskiej, Filharmonii Berlińskiej i Festspielhaus Baden-Baden. Za swoje najważniejsze osiągnięcia artystyczne uznaje udział w dwóch wyjątkowych nagraniach płytowych: Dance of Death z Chórem Narodowego Forum Muzyki (2023) oraz oratorium The Dream of Gerontius Edwarda Elgara z Polskim Narodowym Chórem Młodzieżowym (2023).
Szczepan Szostok – przygodę z muzyką rozpoczął w wieku 5 lat w Zabrzańskiej Szkole Suzuki w klasie skrzypiec, którą ukończył w 2016 r. Następnie kontynuował naukę gry na skrzypcach w PSM I st. im. L. Różyckiego w Gliwicach w klasie mgr Adama Zająca, którą ukończył z wyróżnieniem w 2020 r. Od 2020 r. jest uczniem Diecezjalnej Szkoły Muzycznej II st. w Gliwicach w klasie śpiewu dr hab. Sabiny Olbrich-Szafraniec, prof. UŚ. Jest laureatem wielu krajowych i międzynarodowych konkursów wokalnych, m.in.: XVII Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. F. Platówny we Wrocławiu, 2022 r. ( II miejsce), Ogólnopolskiego Konkursu im. J. Świdra w Czechowicach-Dziedzicach, 2021 r. ( II miejsce), XVII Konkursu Muzyki Współczesnej w Płocku, 2022 r. (wyróżnienie), Międzynarodowego Konkursu Interpretacji Pro Bohemia w Ostravie/Czechy, 2022 r. (I miejsce), Międzynarodowego Konkursu im. Rudolfa Petraka w Žilinie/Słowacja, 2022 r. (II miejsce), I Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego Srebrna Szybka per canto w kat. śpiewu kameralnego w Krakowie, 2022 r. (II miejsce) , XXIII Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. I. Godina Juventus Canti we Vrablach/Słowacja 2022 r. (I miejsce), Międzynarodowego Konkursu Premio Scarlatti w Wilnie/Litwa, 2022 r. (Grand Prix), XIV Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. L. Różyckiego w Gliwicach, 2023 r. (II miejsce), V Międzynarodowego Konkursu Solowej Wokalistyki Sakralnej ARS et GLORIA w Katowicach, 2023 r. (II miejsce), Ogólnopolskiego Konkursu Muzycznego CEA w Olsztynie, 2023 r, (Grand Prix), XIX Międzynarodowego Konkursu Študentská Umelecká Činnosť w Ruřomberku/ Słowacja, 2023 r. (I miejsce), Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. A. Dvořaka w Karlovych Varach/Czechy. 2023 r. (III miejsce), XX Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Ołomuńcu/Czechy 2023 r. (I miejsce), Międzynarodowego Konkursu Umelecka Soutež Allegro w Pradze/Czechy, 2024 r. (I miejsce), Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Srebrna Szybka per canto w Krakowie, 2024 r. (II miejsce). II miejsce podczas I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego „Ars et Gloria” w Katowicach (26.03.2025 r.). I miejsce w kat. do lat 20 w 23. Międzynarodowego Konkursu Interpretacji PRO BOHEMIA w Ostravie oraz nagrodę jury za Wybitną interpretację pieśni Piotra Czajkowskiego i Leopolda Koželucha (3-6.04.2025 r.). Za osiągnięcia artystyczne w 2022 r. oraz 2023 r. otrzymał Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Stypendium Prezydenta Miasta Gliwice.
ORGANIZATOR WYDARZENIA:
Śląski Związek Chórów i Orkiestr
Piątek, 01.08.2025, Scena NCK
godz. 18:00
Bilet - 60 zł
Biuro Organizacji Widowni
telefon: 12 644 02 66 wew. 55
e-mail: REZERWACJA@NCK.KRAKOW.PL
Osoby z niepełnosprawnością ruchową prosimy o wcześniejszy kontakt z Biurem Organizacji Widowni w celu wyznaczenia miejsc.
Pierwszy i drugi rząd widowni Sceny NCK jest wyposażony w pętlę indukcyjną dla osób słabosłyszących.