18.10.2024

NORWID / OD.NOWA – NORWID / OD.NOWA

NORWID / OD.NOWA – koncert w ramach 60. edycji Studenckiego Festiwalu Piosenki

Wystąpią: Baasch, Gaba Kulka, Natalia Niemen, Renata Przemyk, Tomek Makowiecki

Kierownictwo muzyczne – Miłosz Wośko

 

Na program wydarzenia składają się utwory pochodzące z nagranej w 2021 roku płyty pod tym samym tytułem, album powstał z okazji 200. rocznicy urodzin Norwida, a artyści wykonali, w większości premierowe, kompozycje stworzone do jego wierszy. Publiczność usłyszy m.in.: „W Weronie”, „Czemu nie w Chórze”, „Jesień”, „Ty mnie do pieśni pokornej nie wołaj” czy „Królestwo”. Zabrzmią zarówno utwory akustyczne, jak i elektroniczne. Pojawi się również odniesienie do Czesława Niemena, nazywanego Polskim Artystą Wszechczasów, który w latach 70-tych jako pierwszy zainteresował się poezją Norwida i jej muzycznością. Nagrał on kilkanaście kompozycji do jego wierszy – zarówno takich, którym trudno odmówić piosenkowej formy, jak „Italiam, Italiam” czy „Marionetki”, jak i tych, które zarejestrował w awangardowym okresie swojej działalności. To nowatorskie wówczas podejście do poezji stało się inspiracją do powstania płyty „Norwid od Nowa”. Warto usłyszeć tę muzykę na żywo!

Natalia Niemen – piosenkarka, altowiolistka, plastyczka, autorka muzyki i tekstów. Z muzyką związana jest od najmłodszych lat. Zarówno w tworzeniu muzyki, jak i w wyrazie wokalnym artystka inspiruje się źródłowym rhythm’n’bluesem, rock’n’rollem, ekspresją pieśniarzy flamenco, ale także chorałem gregoriańskim i muzyką cerkiewną. Osobowość i głos artystki należą do jednych z najbardziej charakterystycznych i nietuzinkowych w dzisiejszej muzyce polskiej.

Gaba Kulka – wokalistka, pianistka, autorka słów i muzyki, mama. Wydała pięć autorskich płyt („Out”, „Hat Rabbit”, „Wersje”, „The Escapist”, „Kruche”), śpiewała i grała na tuzinie innych we współpracy z muzykami takimi jak Jan Młynarski, Olo Walicki, Smolik, Konrad Kucz, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa czy zespół Baaba. Nagrywała utwory Iron Maiden i Wojciecha Młynarskiego. Pisała teksty i muzykę dla innych artystów (Hey, Emmanuelle Seigner, Natalia Kukulska, Reni Jusis, Marcelina, Piotr Zioła). Przez lata związana z Polskim Radiem, po odejściu z Trójki prowadziła również własny podcast muzyczny „Dom”. Nagrodzona między innymi Fryderykiem dla wokalistki roku, nominowana do Paszportów Polityki. Najbardziej lubi aranżować i nagrywać chórki na cudze płyty (między innymi dla Maryli Rodowicz).

Renata Przemyk – chodząca swoimi ścieżkami, niepokorna i ciekawa świata. Śpiewa, gra, komponuje, pisze teksty, współpracuje z teatrem i z innymi artystami. Chętnie podejmuje wyzwania i ma odwagę iść pod prąd. Jej piosenki, śpiewane z potrzeby serca i całym sercem, stawały się przebojami. Większość jej płyt uzyskała status złotych za sprzedaż ponad 50 000 egzemplarzy każdego tytułu, wielokrotnie były nominowane i nagradzane, przeważnie za indywidualność artystyczną. Trudno jednoznacznie określić twórczość muzyczną Renaty – jest tam rock, poruszające teksty, elementy etniczne, czasem mocna sekcja rytmiczna, czasem dynamiczny głos z samym basem, ale też ironia i głos biały – wszystko, co w danym momencie może być potrzebne do wyrażenia aktualnych emocji. W muzyce nie ma granic. Sama artystka nazywa to, co robi, wiecznym poszukiwaniem brzmień, wzruszeń i klimatów do niczego przedtem niepodobnych. Stąd pewnie każda kolejna płyta różni się diametralnie od poprzedniej, choć na każdej nieodmiennie pojawia się akordeon, instrument do którego ma ewidentną słabość, bez względu na mody, oraz jej charakterystyczny głos. W plebiscycie „Polityki” i „Wprost” znalazła się w setce najwybitniejszych artystów XX wieku.

Tomasz Makowiecki – urodzony w Gdyni producent, muzyk, kompozytor, wokalista i autor tekstów, który obecny jest na polskiej scenie muzycznej od 2001 roku. Na swoim koncie ma pięć albumów studyjnych („Makowiecki Band”, „Piosenki na nie”, „Ostatnie wspólne zdjęcie”, „NO! NO! NO!”, „Moizm”), a także udział w kilkudziesięciu wydarzeniach i projektach muzycznych we współpracy z czołowymi artystami. Wielokrotnie nominowany do nagród polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk oraz Paszportu Polityki w 2007 roku. „Nie Ma Nas” z gościnnym udziałem Katarzyny Nosowskiej, „Warszawa Wschodnia”, „Na paluszkach” z gościnnym udziałem Julii Wieniawy i „Wiem, że to nie koniec” to najnowsze single artysty, promujące płytę „BAILANDO”, która ukazała się 16 lutego 2024 roku.

Baasch (Bartek Schmidt) – wokalista, producent muzyczny i autor tekstów. Znany jest zarówno jako zdolny songwriter, który w chłodnych brzmieniach elektroniki zaklina poetyckie, osobiste treści, jak i autor ilustracyjnych ścieżek dźwiękowych, zarówno do filmów, jak i spektakli teatralnych. Za przełomową, swoją pierwszą w języku polskim, płytę „Noc” otrzymał Fryderyka. Do tej samej nagrody nominowany był za muzykę do sztuki „Balladyna” w reżyserii Oskara Sadowskiego. Jest jednym z najoryginalniejszych artystów polskiej sceny alternatywnej. Balansując między nastrojowym synth popem a euforią muzyki klubowej, łączy odległe światy w charakterystyczny dla siebie sposób. Brzmienia spaja jego niezwykła barwa głosu, dzięki której świetliste melodie podane są w elegancko matowy sposób. Obecnie jest w trakcie publikacji serii wydawnictw, które składają się na jego czwarty album studyjny. Trzy EP-ki to nowe otwarcie w muzycznej drodze Baascha. Na nowym albumie pojawią się goście, m.in. berlińska artystka Rosa Anschütz. Współpracował z wieloma polskimi artystami, między innymi z Catz ‘n Dogz, Bokką, Rysami, A_gimem czy Zamilską. Występował na najważniejszych festiwalach w Polsce — jak Open’er, Męskie Granie, Audioriver — i Europie, np. na węgierskim Sziget.

 

Organizator:
Fundacja Studencki Festiwal Piosenki

Piątek, 18.10.2024, Scena NCK
godz. 20:00

Bilet - 120 zł

Biuro Organizacji Widowni
telefon: 12 644 02 66 wew. 55
e-mail: REZERWACJA@NCK.KRAKOW.PL

Osoby z niepełnosprawnością ruchową prosimy o wcześniejszy kontakt z Biurem Organizacji Widowni w celu wyznaczenia miejsc.
Pierwszy i drugi rząd widowni Sceny NCK jest wyposażony w pętlę indukcyjną dla osób słabosłyszących.