Najpiękniejsze Piosenki: Jacek Kaczmarski

Najpiękniejsze Piosenki: Jacek Kaczmarski
Wystąpią:
Robert Kasprzycki – śpiew, gitara
Maks Szelęgiewicz – gitara
Adam Zadora – perkusjonalia
Zaprasza – Barbara Stępniak-Wilk
Robert Kasprzycki o koncercie „Najpiękniejsze Piosenki – Jacek Kaczmarski”:
„Rzadko gram tak zwane covery, jeszcze rzadziej – koncerty wyłącznie z nich złożone. Jednak twórczość Jacka Kaczmarskiego, jej wszechstronność, wielostronność i niesamowite otwarcie na inspirację, są prawdziwym wyzwaniem dla kogoś, kto „na Kaczmarskim” ostrzył własne, skromne piórko.
Nie będzie to miks pieśni stricte politycznych ani hołd złożony odczytaniom kultury. Nie będzie to także próba sztucznego mierzenia z Poetą w wymiarze aranżacyjnym – zagram te piosenki z samą gitarą bądź z moim przyjaciółmi – Maksem Szelęgiewiczem (na gitarze) i Adamem Zadorą (na perkusjonaliach). Tak – będzie muzyka, będzie energia, jednak przede wszystkim będzie Słowo, Słowo, które u Jacka Kaczmarskiego zawsze było na początku.”
Jacek Kaczmarski (ur. 22 III 1957 – zm. 10 IV 2004) – poeta, prozaik, pieśniarz; twórca ponad 600 wierszy, 5 powieści i dwu librett, także kompozytor muzyki do swoich tekstów; wykonawca autorskich pieśni przy własnym akompaniamencie gitary; laureat Studenckiego Festiwalu Piosenki w Krakowie w 1979 r. za utwór „Obława”, a także nagrody dziennikarzy za festiwalu w Opolu w 1981 r. za „Epitafium dla Włodzimierza Wysockiego”. O ile kompozycje Jacka Kaczmarskiego nie wybiegają poza klasyczne kanony melodyki i harmonii, o tyle każdy tekst świadczy nie tylko o wysokim kunszcie literackim, ale także o erudycji autora, jego szerokiej wiedzy z zakresu sztuki, literatury, historii i polityki. Wrażliwy na sprawy bieżące, często był w swoich utworach komentatorem wydarzeń, choć posługiwał się w tym celu metaforą, symboliką, skojarzeniami, sugestywnym przywoływaniem analogicznych obrazów z przeszłości. Wykonywana przez artystę od 1978 pieśń „Mury”, wzorowana na songu „L’estaca” Katalończyka, Lluísa Llacha, stała się pieśnią antykomunistycznej opozycji, a sam Kaczmarski w świadomości wielu Polaków pozostał bardem „Solidarności”. W 1984 r. Kaczmarski zaczął pracować w Monachium dla Radia Wolna Europa. W ciągu 25 lat działalności scenicznej Jacek Kaczmarski oprócz licznych, często wielogodzinnych recitali solowych, dał wiele koncertów wraz z Przemysławem Gintrowskim i Zbigniewem Łapińskim. Płyty z utrwalonymi koncertami Tria stawały się kultowymi już w chwili ich wydania. W 2018 roku ukazała się płyta CD Znaki zodiaku, kompozycje Zbigniewa Łapińskiego do wierszy Jacka Kaczmarskiego opublikowanych w 1985 r., a nie opatrzonych muzyką przez autora.
Robert Kasprzycki – artysta niezwykle wszechstronny, ukuł kiedyś dla swych działań określenie „człowiek rekonesansu”; śpiewał piosenki Okudżawy, Cohena i Brassensa, pisał ballady, recenzje i felietony, tłumaczył teksty The Doors, grał grunge na festiwalach rockowych, zakładał kapele i kabarety. Swego czasu bardzo intensywnie współpracował z grupą folkową Carrantuohill. Zadebiutował na 28. Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie, gdzie zdobył I nagrodę oraz stypendium przyznawane autorowi najlepszych tekstów. Później wraz z Januszem Radkiem tworzył duet Radek – Kasprzycki, stanowiący zręby krakowskiego Ni-Kabaretu Zielone Szkiełko. Jego debiutancka płyta CD Niebo do wynajęcia była nominowana do Fryderyka, a piosenki, które się na niej znalazły do dziś stanowią kanon, bez którego nie może się obyć konkurs piosenki poetyckiej, śpiewogranie w schronisku czy zarobkowe granie „na streecie”. Po długiej przerwie, będącej nieustającą trasą koncertową, jesienią 2006 ukazał się krążek Światopodgląd, którego premiera odbyła się na antenie Programu Trzeciego Polskiego Radia. Jesienią 2007 roku nakładem Radia Kraków wydane zostały „Piosenki i Nie” – będące zarazem tomikiem wierszy, śpiewnikiem oraz okładką płyty stanowiącej zapis klimatycznego koncertu. Jesienią roku 2014 trafiła do słuchaczy CD Cztery – wśród piosenek wyróżniały się “Trzymaj się wiatru, kochana”, “Martin Eden”, “Jak ocean” oraz “Rozmarynowa”. Wiosną roku 2021 pojawiła się płyta CD Gdy późno w noc, będąca autorską próbą zmierzenia się z poezją Marszałka Rydza-Śmigłego – gorzkie wiersze napisane w latach II wojny doskonale pasowały do lockdownu, który skuł wówczas lodem cały świat. 17 grudnia 2021 miała premierę CD Mała Łazienkowa – płyta liryczna, nostalgiczna, nagrana w intymnym składzie głos/gitara, będąca powrotem do lat spędzonych przez artystę w wielkopolskim Śremie, przy ulicy Małej Łazienkowej. Dał się poznać Kasprzycki także jako autor tekstów w wersji dla Przyjaciół – Marka Dyjaka i Janusza Radka, jak i dla Artystów Piwnicy Pod Baranami. Prawdziwą moc Kasprzyckiego oddają jednak koncerty – miks liryki, rockowej energii i niemal standupowych zapowiedzi sprawiają, że kontakt z widzami jest zarazem natychmiastowy i długofalowy – kto był raz na koncercie Kasprzyckiego niemal zawsze wraca – Kasprzycki zawsze gra na sto procent, a melanż słownej woltyżerki, muzycznych żartów, inteligentnych prowokacji, zabaw z publicznością i solidnego grania sprawia, że jego koncerty stają się zaiste niezapomnianym przeżyciem. Zagrał ponad 1500 koncertów: solo, konno i pieszo, z bandem, z big-bandem, na festiwalach piosenki autorskiej, poetyckiej, na festiwalach folkowych (Colors of Ostrava), rockowych (Węgorzewo Rock Festiwal, Woodstock), a nawet na festiwalach muzyki współczesnej (Sacrum Profanum).
Czwartek, 10.04.2025, Scena NCK
godz. 18:00
Bilet - 45 / 35 zł
Biuro Organizacji Widowni
telefon: 12 644 02 66 wew. 55
e-mail: REZERWACJA@NCK.KRAKOW.PL
Osoby z niepełnosprawnością ruchową prosimy o wcześniejszy kontakt z Biurem Organizacji Widowni w celu wyznaczenia miejsc.
Pierwszy i drugi rząd widowni Sceny NCK jest wyposażony w pętlę indukcyjną dla osób słabosłyszących.