„Historia muzyki według Waldemara Malickiego”
„Historia muzyki według Waldemara Malickiego”
Każdą historię można opowiedzieć na wiele sposobów. Dotyczy to również historii muzyki. Tym razem usłyszycie Państwo tę historię w formie koncertu przygotowanego przez Waldemara Malickiego.
Pianiście towarzyszyć będzie kwintet smyczkowy w składzie: Paweł Wajrak (skrzypce), Angelina Kierońska (skrzypce), Karolina Stasiowska (altówka), Anna Podkościelna-Cyz (wiolonczela) i Szymon Frankowski (kontrabas).
Waldemar Malicki – ukochany pianista Polaków. Zachwyca, bawi, zaskakuje. Wszechstronność talentu pozwala mu na niespotykane w świecie zabiegi klawiaturowe. Znany z niezwykle bliskiego kontaktu z publicznością, w zadziwiający sposób łączy wirtuozerię muzyczną i słowną. Humor, zaskoczenie, brak granic wyobraźni i delikatna pikanteria zmieszana ze swoistą elegancją. Nie traci klasy, nie wprowadza polityki, codziennie ćwiczy palce i fanatycznie bawi publiczność w kraju i za granicą. Ukończył z wyróżnieniem w roku 1982 Akademię Muzyczną w Gdańsku, a następnie doskonalił swe umiejętności w Wiedniu. Koncertuje w Europie, Ameryce Północnej i Południowej, Rosji i Japonii, uprawia kameralistykę z najlepszymi polskimi skrzypkami i śpiewakami. Nagrał ponad 40 płyt, z których trzy z utworami Wieniawskiego, Paderewskiego i Bacha otrzymały w latach 1997, 2000,i 2003 nagrody polskiego przemysłu fonograficznego „Fryderyk”. Artysta prowadzi kursy i seminaria muzyczne w Skandynawii, obu Amerykach i Japonii. Waldemar Malicki był prezesem-założycielem Towarzystwa im. I. J. Paderewskiego. Od roku 2000 jest dyrektorem artystycznym Festiwalu Wirtuozerii i Żartu Muzycznego „Fun and Classic” w Nowym Sączu. Jest współautorem i wykonawcą projektu „Filharmonia Dowcipu” w reżyserii Jacka Kęcika realizowanych dla TVP. Laureat Telekamery 2009 , Wiktora 2011 oraz nagrody TVP „Artysta bez granic” 2016.
Karolina Stasiowska (altówka) – stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2022. Naukę gry na altówce rozpoczęła mając 11 lat w ZPSM im. M. Karłowicza w Krakowie. Szkołę ukończyła z wyróżnieniem – obecnie jako pedagog prowadzi tam klasę altówki, a jej podopieczni regularnie zdobywają konkursowe laury. Kontynuowała studia na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. J. Pisarskiego oraz na wielu kursach mistrzowskich w kraju i za granicą. Wielokrotnie była doceniana na konkursach dla młodych instrumentalistów. Od kwietnia 2010 jest muzykiem Orchestra of Life założonej przez Nigela Kennedy’ego. Brała udział w nagraniu jego najnowszej płyty „Nigel Kennedy – Vivaldi: The New Four Seasons”. Koncertowała w najlepszych salach Europy (m.in. Filharmonia Berlińska czy londyńska Royal Albert Hall), a także w USA, Chinach, ZEA, Korei Pd. Od 14 lat jest altowiolistką żeńskiego kwartetu smyczkowego Con Affetto. Jej ogromną pasją stała się przedwojenna aszkenazyjska muzyka żydowska. Współtworzy Klezmorim Trio – jeden z najlepszych zespołów klezmerskich w Polsce. Oprócz gry na altówce w wykonaniu Karoliny można usłyszeć piosenki, które śpiewa w języku jidysz.
Szymon Frankowski (kontrabas) – absolwent II stopnia kontrabasu jazzowego w Akademii Muzycznej w Krakowie. Pobierał lekcje u takich sław kontrabasu jak: Ron Carter, Renaud Garcia- Fons, Lars Danielsson, Francois Rabbath, Carlos del Pino, Chuck Israels i inni. Współpracował z muzykami takimi jak m. in. Reni Jusis, Piotr Zioła, Maria Sadowska, Magda Steczkowska, Bovska, Filip Lato, Marek Dyjak, Ramona Rey, Grażyna Brodzińska, Małgorzata Markowska, Magdalena Brudzińska, Jan Jarczyk, Jacek Królik, Piotr Baron, Janusz Muniak, Robert Kasprzycki, Konstanty Kulka, Joanna Słowińska, orkiestra Aukso, Dominik Wania i wiele innych. Na stałe bierze udział w różnych projektach od muzyki klasycznej, przez elektroniczną, popową, rockową, etniczną po jazz. Od kilku lat współpracuje m. in. z Andrzejem Sikorowskim oraz zespołem Dikanda
Paweł Wajrak (skrzypce I) – koncertmistrz Orkiestry Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie oraz koncertmistrz i kierownik artystyczny Tarnowskiej Orkiestry Kameralnej. Współtworzy kwintet smyczkowy Piazzoforte Ensamble oraz zespół New Tango Bridge. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Laureat nagrody Fryderyk w 2006 roku za płytę Astor Piazzolla, zrealizowaną wraz z Kevinem Kennerem i Piazzoforte Enasamble. Artysta zarejestrował wybrane koncerty A. Vivaldiego z cyklu La Stravaganza na płycie Bach & Vivaldi, wydanej z okazji 20-lecia Tarnowskiej Orkiestry Kameralnej. W 2015 roku dokonał dla wytwórni Acte Prealable w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego pierwszego w historii nagrania Koncertu skrzypcowego A-dur op.8 A.F. Duranowskiego, wykonując go w tym samym roku z orkiestrą Filharmonii Lubelskiej podczas Międzynarodowego Festiwalu Braci Wieniawskich w Lublinie. Koncertuje jako solista i kameralista, współpracował z Teatrem im. J. Słowackiego w Krakowie, występuje na festiwalach w kraju i za granicą, pozostając w stałej współpracy m.in. z Kevinem Kennerem, Waldemarem Malickim, Michałem Nagy, Piotrem Wajrakiem. Szczególne zamiłowanie do tango nuevo zaowocowało wieloletnią współpracą Pawła Wajraka z prekursorem tego stylu w Polsce – Grzegorzem Frankowskim oraz Waldemarem Malickim, z którymi współtworzy Tango Bridge założone na wzór Quinteto Tango Nuevo Astora Piazzolli. Ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Romana Reinera. Brał udział w wielu kursach mistrzowskich i kameralnych pod kierunkiem m.in. Mariny Jaszwili i Wiesława Kwaśnego. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W latach 1997-2001 był koncertmistrzem orkiestry Sinfonia Amabile. Współpracował z zespołami Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Varsovia, pozostaje w stałej współpracy z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej.
Angelika Kierońska (skrzypce II) – od najmłodszych lat muzyka towarzyszy Jej każdego dnia. Zamiłowanie do tej wyjątkowej dziedziny sztuki przejawia się w jej dwóch życiowych pasjach – tańcu oraz grze na instrumencie. Z zawodu została skrzypaczką i do dziś z zaangażowaniem realizuje swoje marzenia w tej dziedzinie. Wychowanka tarnowskiej szkoły muzycznej. W 2010 roku ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie Roberta Kabary. Od wielu lat prowadzi aktywną działalność artystyczną koncertując w Polsce i za granicą. Wraz z czołowymi polskimi orkiestrami m.in. Sinfoniettą Cracovią i Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej odwiedziła większość krajów Europy Środkowej a także Chiny i Japonię. Nieustająco rozwija swoje muzyczne zainteresowania biorąc udział w różnorodnych projektach artystycznych, przedsięwzięciach muzyczno-teatralnych oraz nagraniach płyt. Na swoim koncie ma m.in. premierowe nagranie utworów współczesnego amerykańskiego kompozytora polskiego pochodzenia Henryka Derusa (2012) oraz światową premierę dyskografii Augusta Duranowskiego (2016). Wszechstronna i doświadczona kameralistka, prymariuszka żeńskiego kwartetu smyczkowego Con Affetto, który w ubiegłym roku świętował 15- lecie swojego istnienia. Od 2005 roku związana z Tarnowską Orkiestrą Kameralną z którą występowała również jako solistka. Członkini „Orchestra of Life” – orkiestry założonej przez Nigela Kennedy’ego. Współtworzy również zespół smyczkowy Extra Sounds Ensamble, której założycielem i dyrektorem artystycznym jest Alicja Śmietana. Współpracuje z Filharmonią Futurą – pierwszą w Polsce niezależną filharmonią multimedialną. Na co dzień realizuje się w pracy pedagogicznej kształtując kolejne pokolenia młodych artystów.
Anna Podkościelna-Cyz (wiolonczela) – absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie wiolonczeli Adama Klocka (2003). Od ponad dwudziestu lat aktywnie prowadzi działalność koncertową zarówno w założonym przez siebie w roku 2005 Kwartecie smyczkowym Con Affetto, jak również Tarnowskiej Orkiestrze Kameralnej (1997), gdzie od 2003 pełni funkcję lidera grupy wiolonczel, a także solisty (2017). W podróżach koncertowych odwiedziła m.in. Chiny, Stany Zjednoczone, Włochy, Francję, Niemcy, Belgię, Holandię i Szwajcarię. W kręgu jej muzycznych zainteresowań oprócz klasyki znajdują się projekty teatralne, jak również rozrywkowe. Od 2017 roku współpracuje z Filharmonią Futura. Jej wielką pasją jest także wykonawstwo muzyki tangowej, od 2016 roku wraz z Kwartetem Con Affetto regularnie współpracuje w tym zakresie z wybitnym polskim akordeonistą/bandoneonistą Klaudiuszem Baranem. Zrealizowała szereg nagrań CD, między innymi nagrania premierowe współczesnego amerykańskiego kompozytora polskiego pochodzenia – Henryka Derusa (2015-2017) oraz premierowe nagrania utworów Augusta Duranowskiego (2016).
Niedziela, 08.05.2022, Scena NCK
godz. 18:00
Biuro Organizacji Widowni
telefon: 12 644 02 66 wew. 55
e-mail: REZERWACJA@NCK.KRAKOW.PL