04.03.2016

Od B do Z… czyli subiektywny elementarz piosenki – Brel, Kofta, Osiecka, Młynarski, Tuwim i inni

Od B do Z… czyli
subiektywny elementarz piosenki
– Brel, Kofta, Osiecka, Młynarski, Tuwim i inni

Wystąpią:
Mateusz Bieryt (wokal)
Michał Zawadzki (fortepian)

Wśród wielu propozycji koncertowych z kręgu tzw. piosenki artystycznej (poetyckiej/literackiej/aktorskiej) recital „Od B do Z…” jest pozycją szczególną. Tutaj liryzm spotyka kabaret, smutek – groteskę, żywiołowość – melancholię… A wszystko to łączą dwie nietuzinkowe osobowości sceniczne.

Repertuar będący owocem wspólnych fascynacji muzycznych Mateusza Bieryta i Michała Zawadzkiego kształtował się na przestrzeni kilku ostatnich lat, by finalnie wyewoluować w postaci ponadgodzinnego, dynamicznego spektaklu słowno-muzycznego. Ten swoisty, mały show nie jest recitalem stricte kabaretowym, choć… jego klimat daleki jest od nadmuchanego patosu i wzniosłej powagi. Spoiwem łączącym poszczególne piosenki są komentarze i anegdoty samych wykonawców – często zabawne, czasem refleksyjne, zawsze jednak pełne luzu i dystansu, trafnie i szczerze ukazujące osobisty stosunek do prezentowanych utworów. Dzięki temu publiczność szybciej się otwiera, łatwiej nawiązuje kontakt z wykonawcami, głębiej wchodzi w prezentowane, czasem niełatwe, utwory i… Po prostu dobrze się bawi, zabierając do swych domów wiele chwil wzruszeń i uśmiechów.

Druga część tytułu „Subiektywny elementarz piosenki” przekornie skrywa jeszcze jeden walor tego przedsięwzięcia, mianowicie jego specyficznie „edukacyjny” charakter. Artyści skomponowali swój koncert z bardzo różnych piosenek – mniej znanych, rzadko wykonywanych, zapomnianych, a także tych, które dotychczas nie zaistniały na płaszczyźnie szeroko pojętej piosenki artystycznej lub nie zostały napisane w tym „nurcie”. Dzięki temu publiczność ma szansę poznać wiele wartościowych utworów, które, mimo że często nie otrzymały etykiety „przeboju”, jak najbardziej zasługują na swoje kolejne sceniczne życia.

Pojawi się więc i piosenka francuska (J. Brel, C. Nougaro), i krakowska (M. Grechuta, J. K. Pawluśkiewicz), polskie lata 50. i 60. (Z. Kurtycz, Starsi Panowie, Klan), poeci rocka (G. Ciechowski), jak i nieśmiertelni klasycy piosenki literackiej (J. Kofta, A. Osiecka, W. Młynarski, J. Tuwim)… I kto wie, co jeszcze.

Mateusz Bieryt
Mateusz Bieryt, fot. Grzegorz Gołębiowski

MATEUSZ BIERYT

Pochodzi z Jazowska pod Nowym Sączem. Student IV roku krakowskiej PWST (specjalność wokalno-aktorska). Dwukrotnie otrzymał stypendium Rektora oraz stypendium artystyczne Małopolskiej Fundacji Stypendialnej „Sapere Auso” (2014/2015). Scena jest miejscem, gdzie uzewnętrzniają się wszystkie jego najlepsze cechy – spontaniczność, poczucie humoru, kreatywność, energiczność, charyzma… Czasem do głosu dochodzi również wrażliwość, melancholia, liryzm.

Mateusz jest laureatem wielu ogólnopolskich festiwali (Studencki Festiwal Piosenki w Krakowie, Ogólnopolski Turniej Śpiewających Poezję „Łaźnia” w Radomiu, Festiwal Piosenki i Ballady Filmowej w Toruniu, Zamojski Festiwal Kultury im. Marka Grechuty, Ogólnopolski Festiwal Piosenki Artystycznej w Rybniku, konkurs „Pamiętajmy o Osieckiej”).

Do wykonywanych piosenek podchodzi zawsze z rozwagą, szacunkiem, a przede wszystkim – z pomysłem. Każdą rzecz, po którą sięga, adaptuje (a czasem adoptuje) w sposób bardzo plastyczny i indywidualny, w czym niewątpliwie pomaga mu charakterystyczna, z miejsca rozpoznawalna twarz. W swoich interpretacjach nie boi się eksperymentu i skrajnych emocji, duży nacisk kładąc na czytelność przekazu. Interesuje go twórczość ambitna, zarówno w warstwie tekstowej, jak i muzycznej. Szczególnie w utwory mniej znane lub nieco już zapomniane lubi tchnąć nowego ducha, dając im kolejne sceniczne życie.

W ostatnich latach działalność Mateusza Bieryta rozwija się równolegle na kilku polach:

  • aktorstwo filmowe (m.in. „Listy do M. 2”, reż. Maciej Dejczer, „Planeta Singli”, reż. Mitja Okorn, serial TVP „Bodo”),
  • aktorstwo teatralne (m.in. „Samobójca” w reż. Jerzego Treli, gościnnie na deskach Teatru Studio w Warszawie),
  • słuchowiska radiowe („Hate radio”, reż. Maja Kleczewska, „Powrót do domu” Harolda Pintera, reż. Krzysztof Globisz)
  • piosenka artystyczna (m.in. spektakl „Piosenka aktorska i… inne demony”, reż. Bogusław Sobczuk, w ramach 35. PPA we Wrocławiu oraz 50. SFP w Krakowie, udział jako solista w nowym projekcie Piotra Rubika i Zbigniewa Książka „Pieśni Szczęścia”)
  • działalność konferansjerska (prowadzenie koncertów konkursowych 49. SFP w Krakowie, Gali Finałowej 18. OFPA w Rybniku, Festiwalowego Miasteczka Naukowego XV Festiwalu Nauki w Krakowie).
  • recytacje (współpraca z Anną Dymną przy Salonie Poezji w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie)

Michał Zawadzki
Michał Zawadzki, fot. Jerzy Dziedziczak

MICHAŁ ZAWADZKI
Pianista, kompozytor piosenek, okazjonalnie aranżer. Rodowity Płocczanin od lat romansujący ze stolicą. Absolwent PSM I i II stopnia im. K. Szymanowskiego w Płocku w klasie fortepianu oraz Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) w specjalności Teoria Muzyki.

Przygodę z tzw. piosenką artystyczną rozpoczął w drugiej połowie 2006 roku (pierwsze kompozycje do tekstów Karoliny Słyk, z którą utworzył duet autorsko-kompozytorski, występujący zarówno w rodzinnym mieście, jak i na różnych przeglądach ogólnopolskich). Na swoim koncie ma współpracę z szeregiem młodych wykonawców z całego kraju, w ramach m.in. Studenckiego Festiwalu Piosenki (2007, 2009-12), Ogólnopolskiego Turnieju Śpiewających Poezję „Łaźnia” (2009, 2011, 2012), Festiwalu Piosenki Artystycznej „Poetycka Dolina” (2009-12), konkursu „Pamiętajmy o Osieckiej”, w którym pomógł dostać się do etapu finałowego aż sześciorgu uczestnikom (2010-12, 2014).

Do niedawna wykładowca na UMFC w Warszawie. Obecnie współpracuje z Agatą Grześkiewicz (recitale „Sama sobie napiszę tę rolę” i „Na chwilę przed odlotem”), Agatą Gałach (recitale „Kofeina”, „Nieprzerwana lekcja muzyki”), Joanną Lewandowską („Mężczyźni mojego życia – Marek G. z Krakowa”), Novą Sceną Teatru Muzycznego ROMA oraz Płocką Orkiestrą Symfoniczną. Od 2011 roku kierownik muzyczny Ogólnopolskiego Przeglądu Młodych Wokalistów „Debiuty” we Wrocławiu.

Sukcesywnie powiększa swoją kolekcję płyt (szczególnie ceni polski jazz i piosenkę artystyczną). Bywa połączeniem szperacza i stratega – wynajduje mało znane lub zapomniane utwory, by następnie dopasować je do znanych sobie wykonawców.

Lubi twórcze, odważne i oryginalne podejście do interpretacji. Każdy pobyt na scenie to dla niego małe misterium, podczas którego stara się dać z siebie możliwie najwięcej, a swym zachowaniem i grą odcisnąć swoiste piętno na każdym wykonywanym utworze. Wciąż pracuje nad swoim własnym, rozpoznawalnym stylem.

Piątek, 04.03.2016, sala kameralna
godz. 19:00

20 zł

Bilety i informacje:

Biuro Organizacji Widowni
tel. 12 644 02 66 wew. 55
e-mail: rezerwacja@nck.krakow.pl