Audycja do nowej produkcji KCC w reż. Joanny Leśnierowskiej

Zapraszamy do udziału w audycji do grupowego spektaklu “NOW.HERE” (tytuł roboczy) według konceptu i w reż. Joanny Leśnierowskiej.  Sesja odbędzie się 22-23 stycznia 2022 r. w Krakowskim Centrum Choreograficznym – Nowohuckim Centrum Kultury. 

Audycja przyjmie formę intensywnego dwudniowego warsztatu z autorką spektaklu  i Januszem Orlikiem, współtworzącym choreografię projektu. Jako że praca będzie w dużej mierze rozwijała dotychczasowe poszukiwania ruchowe duetu,  w ramach spotkania artyści podzielą się własnymi metodami generowania ruchu opartymi na pracy z obrazami i improwizacji, i poszukujących  fizycznych reprezentacji i metafor dla wymykających się ujęciu werbalnemu stanów i kondycji.  

Do spektaklu poszukujemy 6-7 tancerek/tancerzy, zainteresowanych improwizacją, posiadających doświadczenie sceniczne i z mocną formalną taneczną technikę (techniki) albowiem w pracy nad ruchową warstwą spektaklu badane będą możliwości CIAŁA POLIFONICZNEGO – ciała współistniejących w nim wielu głosów (jakości ruchowych – tych indywidualnych, idiosynkratycznych i tych zapożyczanych ze współczesnej i tradycyjnej kultury tanecznej i teatralnej, a także z języków-technik narzucanych ciału (kolonizujących ciało) w toku odbieranej przez tancerzy formalnej edukacji. 

Audycja  odbędzie się w sobotę 22.01 i w niedzielę 23.01 w godzinach 10-18.00 (z przerwą na lunch ok. g. 13.30) / wymagana jest obecność na obu dniach sesji. 

Producentem spektaklu jest Krakowskie Centrum Choreograficzne – Nowohuckie Centrum Kultury.

Praca nad projektem planowana jest w dwóch etapach:

  1. 7-18 marca 2022 
  2. 6 czerwca – 3 lipca 2020 (premiera na Scenie NCK 3 lipca 2022)

Dodatkowo planowane są prezentacje spektaklu w sierpniu, listopadzie i w grudniu 2022 r. w Gdańsku, Krakowie oraz w Lublinie.

Warunki

Realizacja spektaklu oraz warunki finansowane zależeć będą od otrzymanego dofinansowania na produkcję spektaklu w ramach złożonych aplikacji do wybranych programów. Wyniki audycji zostaną ogłoszone drogą mailową do 1.02.2022 r. 

Zgłoszenie

Zgłoszenie prosimy przesyłać na adres e-mail: kcc@nck.krakow.pl (w tytule: AUDYCJA)

Zgłoszenie powinno zawierać CV, linki do fragmentów nagrań wideo umożliwiających obejrzenie zgłaszanej osoby w ruchu, oświadczenie RODO (oświadczenie zawiera zgodę na przetwarzanie danych osobowych Kandydata/tki i należy je wydrukować, podpisać oraz odesłać skanem na adres: kcc@nck.krakow.pl). Wysłanie zgłoszenia jest jednoznaczne z akceptacją Regulaminu.

Termin nadsyłania zgłoszeń: 6 stycznia 2022. 

Ze względu na ograniczenia związane z COVID-19 i koniecznością limitowania liczby uczestników, do udziału w audycji zostaną zaproszone wybrane osoby, które zostaną o tym poinformowane do 12 stycznia 2022. 

Opłata za warsztat dla osób zakwalifikowanych do audycji: 10 zł 

O twórcach

Joanna Leśnierowska

Od 2003 roku, równolegle do swej pracy kuratorskiej dla Art Stations Foundation, rozwija niezależną praktykę jako choreograf i dramaturg oraz reżyser światła zarówno w projektach własnych, jak i innych artystów. Absolwentka teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, była jedną z pierwszych osób profesjonalnie piszących o współczesnym tańcu i choreografii. Wykładała także gościnnie w uniwersytetach w Poznaniu i Krakowie. W latach 2004-2020, w ramach fundacji Art Stations, stworzyła i prowadziła pierwszy w Polsce program rozwoju choreografii Stary Browar Nowy Taniec (www.artstationsfoundation.pl). Kuratoruje produkcyjny program „poszerzanie pola” we współpracy z Nowym Teatrem w Warszawie. Od 2019 roku prowadzi także program choreograficznej refleksji Acziun w szwajcarskim Muzeum Susch. 

W latach 2003-2009 Joanna współtworzyła Towarzystwo Gimnastyczne (kolektyw i stowarzyszenie), w ramach którego powstały 3 spektakle : „Whatever you wish„ (2003) „Obcojęzyczność„ (2005) i „nic„ (2007). Jako dramaturg i/lub performer współpracowała m.in. z Arkadim Zaidesem (Izrael), Lią Haraki (Cypr), Martą Ladjánszki (Węgry), Jurijem Konjarem (Słowenia), Renatą Piotrowską-Auffret i Marią Stokłosą oraz Colleeen Thomas (USA). Od 15 lat współpracuje także regularnie na wielu poziomach z choreografem Januszem Orlikiem rozwijając autorskie metody pracy i  język choreograficzny poszukujący fizycznych i wizualnych reprezentacji dla emocjonalnych i mentalnych stanów wymykających się słowom i świadomości.  Ich wspólne prace choreograficzne obejmują m.in. spektakle w ramach Projektu Yanka Rudzka oraz sola INSIGHT (nagroda za najlepszą choreografię Polskiej Platformy Tańca 2014) oraz “KODA. A tribute.” (2019). Joanna konsultowała także dramaturgicznie Orlika  „Live on stage” (2009) i „Święto wiosny” (2011), do którego stworzyła także światła.

 W 2011 roku Joanna stworzyła swój pierwszy w pełni autorski spektakl – ”Rekonstrukcja” dedykowany ulotności autobiograficznej pamięci. Premiera inspirowana  wszystkim co Hopperowskie we współczesnej kulturze-  trio „… (rooms by the sea)” w 2014 roku – zapoczątkowało z kolei jej długofalową praktykę pracy z obrazami ( seria „Ćwiczenia w patrzeniu„). W tym cyklu w 2017 roku powstało solo „blur” , dla którego impulsem stał się gest intencjonalnego rozmazywania obrazu obecny w malarstwie Gercharda Richetra i współczesnej fotografii i post-fotografii. Spektakl pytał o, i eksplorował możliwość rozmazania w odniesieniu do ciała i choreografii.

W 20015/2016 Joanna zainicjowała i poprowadziła Projekt Yanka Rudzka, który połączył tancerzy polskich i brazylijskich w twórczym dialogu inspirowanym niestylizowanymi tańcami tradycyjnymi obu krajów i zgłębiający wspólnotowość i ekstatyczny wymiar tańczenia razem (spektakl “Zaczyn”, wspolchoreografiwany z Januszem Orlikiem). W 2018 roku odbyła się druga edycja projektu rozszerzona o artystów z Gruzji i Armenii (spektakl “Wielogłos”), która eksplorowała kulturę techno jako współczesny folk i, w odniesieniu do gruzińskiej „rave-olucji” , odwoływała się do tańca jako narzędzia protestu i oporu. 

W obszarze dramaturgii wizualnej (i reżyserii światła) Joanna współpracowała także z Anną Nowicką (I” I never fall apart cause i never fall together”, 2014) Renatą Piotrowską-Auffret ( „hell in proces, 2019; „Danse Macabre”, 2021), Agatą Siniarską („You are safe” 2018), Evgheniją Nikolaichuk („Somobody’s home:, 2021). Jest także autorką świateł do wszystkich własnych projektów. 

Spektakle Joanny prezentowane były w Europie i poza nią (Chiny, Brazylia), a  obok prezentacji spektakli, Joanna często dzieli się swoją praktyką z lokalnymi artystami i społecznościami  prowadząc laboratoria choreograficzne (m.in. w Sankt Petersburgu, w ramach projektu „beyond dance”, 2015 czy w ramach tournée Projektu Yanka Rudzka po krajach Kaukazu, Ukrainie i Białorusi) i warsztaty z dramaturgii tańca (m.in. w ramach kilku edycji festiwalu Vivadanca, Salvador de Bahia, Bra).

Janusz Orlik

Tancerz, choreograf, pedagog tańca. Po ukończeniu warszawskiej szkoły baletowej studiował w Brucknerkonservatorium Linz w Austrii. Podczas studiów rozpoczął pracę w zespole młodych tancerzy x.IDA Dance Co. Występował w produkcjach choreografów takich jak Olga Cobos, Peter Mika, Catherine Guérin, Rebekka Murgi, Nicole Caccivio, Charlotte Vincent. Od 2002 r. jest stałym członkiem Vincent Dance Theatre. Janusz tworzy również własne prace choreograficzne. Jest autorem spektakli „Exérèse monobloc” (2004), „a bliźniego swego jak siebie samego” (2006), „Live on stage” (2008), „Święto wiosny” (2011), „Insight” (2013), który został wyróżniony Nagrodą Specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla Janusza Orlika i Joanny Leśnierowskiej za najlepszą choreografię przyznaną w ramach Polskiej Platformy Tańca 2014, „Mute” (2018) oraz „Koda (a tribute)” (2019). W 2007 roku wystąpił w spektaklu towarzystwa gimnastycznego „nic”. W 2009 roku wziął udział w spektaklu „Happy” Nigela Charnocka, będąc jednocześnie asystentem choreografa. Rok później dołączył do grupy Ugo Dehaesa, Kwaad Bloed, występując w spektaklu „Forces”. W 2011 roku dołączył do Nigel Charnock + Company rozpoczynając pracę nad spektaklem „Ten Men”. W 2011 roku współpracował przy tworzeniu i wystąpił w „Rekonstrukcji” Joanny Leśnierowskiej. W 2012 roku wziął udział we wznowieniu „Horsemeat” Gary Clarke’a. W 2013 roku rozpoczął współpracę z Danielem Landauem. W 2014 roku wystąpił w „… (Rooms by the sea) z cyklu ćwiczenia w patrzeniu” autorstwa Joanny Leśnierowskiej, w spektaklu „Skutki niezamierzone” autorstwa Sjoerda Vreugdenhila, „Back to bone” autorstwa Rosalind Crisp oraz „Collective Jumps” autorstwa Isabelle Schad. W roku 2015 wystąpił we fragmencie „Shirtology” Jérôme Bela. W 2016 roku stworzył ruch sceniczny do spektaklu „Ojczyzna” w Teatrze Polskim w Poznaniu. W tym samym roku współpracował przy tworzeniu i wystąpił w polsko-brazylijskim projekcie „Yanka Rudzka Projekt: Zaczyn”. W roku 2018 współpracował przy tworzeniu i wystąpił w polsko-brazylijsko-gruzińsko-armeńskim projekcie „Yanka Rudzka Projekt: Wielogłos”. Jest autorem cyklu warsztatów taneczno-ruchowych „Poruszeni”, które w cyklicznej formie odbywały się na przestrzeni 2018 roku we współpracy z różnymi instytucjami na terenie Polski. Od roku 2019 roku pełni funkcję opiekuna artystycznego grupy teatralnej „Nowi w Nowym” działającej w ramach projektu „Teatr Powszechny” realizowanego przez Centrum Kultury Zamek w Poznaniu. Pozostałe prace to m.in. „Wysokie obcasy” dla zespołu baletowego Opery Krakowskiej, „Alfa” dla Sceny Tańca Współczesnego z Poznania, „Adagio” dla Teatru Muzycznego w Poznaniu. Poza pracą sceniczną Janusz prowadzi szereg warsztatów choreograficznych w wielu placówkach edukacyjnych i ośrodkach kultury w kraju i za granicą. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2011 i 2018.

www.januszorlik.com