Marek Norek

Marek Norek

“Amerykański mit”

 

28-2-1999 / 30-3-1999

Marek Norek – operator, reżyser, fotograf i producent filmowy.

Wyreżyserował dwadzieścia jeden filmów emitowanych w telewizji, między innymi serial „Krajobrazy” poświęcony przyrodzie i zabytkom okolic Krakowa. Jego autorski film „Brooklyn Czarter” z udziałem Jana Peszka uczestniczył w Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie w 1989 roku. Wykonał zdjęcia filmowe do pięćdziesięciu filmów krótkometrażowych w reżyserii między innymi Aleksandra Sroczyńskiego, Jerzego Kuci, Juliana Antoniszczaka, Łucji Mróz-Raynoch. Od wielu lat współpracuje z Teatrem Starym, dla którego wykonał realizacje filmowe do spektakli teatralnych w reżyserii Tadeusza Bradeckiego, Krystiana Lupy i Jerzego Stuhra. Jako fotograf miał trzy indywidualne wystawy:

w Klubie Międzynarodowej Prasy i Książki w 1977 roku,
w Krakowskim Domu Kultury – “Wielopole, Wielopole” Tadeusza Kantora w 1981 roku,
w Nowohuckim Centrum Kultury w 1993 roku.

Jest autorem zdjęć do dwóch książek o sztuce:

„Sztuka Sakralna” Mariana Korneckiego,
„Sztuka Obronna” Janusza Bogdanowskiego.

Zdjęcia ze spektaklu „Wielopole, Wielopole” znajdują się w książce Krzysztofa Miklaszewskiego pt: „Spotkania z Tadeuszem Kantorem”, a także były prezentowane na wystawie „Tańczyli na moście” Marka Rostworowskiego poświęconej Kantorowi w Arsenale krakowskim w 1995 roku. Wykonywał zdjęcia dla Przekroju (okładki), Kultury, Kina, Literatury, Itd. Obecnie publikuje zdjęcia w Gazecie Wyborczej i Przekroju. Jest instruktorem filmowym w Nowohuckim Centrum Kultury i prowadzi Wytwórnię Filmów CINEMA ART.

Patron wystawy – Konsulat Generalny Stanów Zjednoczonych Ameryki w Krakowie.
Sponsorzy wystawy:

Konsulat Generalny Stanów Zjednoczonych Ameryki w Krakowie,
Nowohuckie Centrum Kultury, Kraków,
Wydział Kultury Urzędu Miasta Krakowa,
Dr Adam Poradzisz – Edmonton Kanada,
Foto As Laboratorium Fotograficzne, Kraków, ul. Podwale 2.

Ameryka zawsze fascynowała i zaciekawiała swoją cywilizacją i jej osiągnięciami. Od początku istnienia powstały o niej mity, które przyciągały rzesze emigrantów. Szczególnie silnie odczuwaliśmy ich magię w okresie komunizmu. Później, kiedy wkroczyliśmy na drogę kapitalizmu, mity te nieco wyblakły. Jakie są? Jaka jest prawda? Czy Ameryka jest inna niż mity, które funkcjonują o niej? Starałem się zobaczyć różnice, które dzielą nasze kultury. Ale czy są one aż tak istotne? Wydaje mi się, że fotografia moja dotyka zaledwie tego co jest ulotnym obłokiem mgły.

Marek Norek

Patrząc na fotografie Marka Norka nie mogę oprzeć się pogodnej refleksji. Otóż – poza różnymi funkcjami, jakie może pełnić fotografia – może ona, bądź też aparat fotograficzny być wspaniałym towarzyszem podróży. Doświadczałem tego osobiście przemierzając bezdroża Skandynawii czy Jukatanu. Fotografia Marka Norka przekazuje jego emocje, wzruszenia i zachwyty, jakie doznawał w swej podróży po Ameryce. Precyzyjne w swej warstwie warsztatowej, pozwalają nam odkryć piękno miejsc nie tylko tam, gdzie dominuje efektowna architektura, ale również w banalnych na pozór, nieefektownych sytuacjach ulicznych.
Zgodnie z głoszoną prawdą, że malarz piękno tworzy, a fotograf je odkrywa, wystawa Marka Norka to trafne zdanie potwierdza. Aparat fotograficzny, towarzysz podróży autora nie zawiódł go, dobrze wypełniając swoje zadanie, przekazując nam to wszystko co przeżywali wspólnie.

Zbigniew Łagocki

68286619323f10ce4f01a1bab5b1ab68