Wielkie otwarcie Galerii Mariana Kruczka

Wielkie otwarcie Galerii Mariana Kruczka

 

 

w Muzeum Historycznym w Sanoku

16-3-2014 / 16-3-2014

Wielkie otwarcie Galerii Mariana Kruczka
w Muzeum Historycznym w Sanoku

Marian Kruczek (1927-1983) – krakowski artysta o światowej randze. Urodzony w 1927 roku w Płowcach koło Sanoka. W 1954 r. po ukończeniu ASP w Krakowie na Wydziale Malarstwa rozpoczął pracę pedagogiczną na tym wydziale, potem na Wydziale Grafiki do 1983 r. Był studentem m.in. Wojciecha Weissa, Zbigniewa Pronaszki i Adama Marczyńskiego. Od 1956 r. zamieszkał w Nowej Hucie. Współorganizował wiele akcji artystycznych. Założył pierwszą w Polsce Galerię „Pod Chmurką”, wspomagał teatr lalkowy „Widzimisie”. Od 1975 r. prowadził autorską galerię i pracownię w Kramach Dominikańskich w Krakowie. Od 1962 roku nieprzerwanie wystawiał w kraju i za granicą głównie w Szwecji, Belgii, Francji, Stanach Zjednoczonych. Najczęściej wystawiał w Krakowie, Nowej Hucie i w Sanoku. Od 1977 r. współpracował z Muzeum Sztuki Lubuskiej w Zielonej Górze, gdzie do dziś znajduje się jego galeria autorska. Najważniejsze realizacje znajdują się w Krakowie, Lonvain, Uppsali, Rzeszowie, Szczecinie, Lutczy. W Nowej Hucie w Mistrzejowicach, stoi do dziś jego piękna rzeźba „Zdobyta przestrzeń”, ruchoma przestrzenna kompozycja z 1973 r.

Jego prace znajdują się w zbiorach publicznych i prywatnych w Polsce, Czechach, Węgrzech, Niemczech, Danii, Szwajcarii, Francji, Norwegii, Szwecji, Izraelu, USA i Kanadzie.

Marian Kruczek uprawiał rzeźbę, malarstwo i grafikę. Chociaż zaczynał od malarstwa, szybko porzucił je i do końca pozostał wierny swoim asamblażom. W płaskich „malarskich” kompozycjach zbudowanych z wyrafinowaną precyzją według osi symetrii te zwykłe przedmioty, tworząc kolorowe reliefy, nabierały znaczenia niemal koronkowego ornamentu, szlachetnego w formie i wysmakowanego w kolorycie. W rzeźbie nieodmiennie stosował inkrustację barwionego enkaustycznie betonu, rozmaitymi przedmiotami; guzikami, kapslami, gwoździami, śrubami, częściami maszyn, wytłoczek itp. Powstawały z nich barokowe ozdobnością „ikony”, fantastyczne tajemnicze, pełne mistycyzmu.

Marian Kruczek stworzył oryginalną sztukę z pogranicza ludowej baśniowości i biologicznej fantastyki. Jego malarstwo przenikało się z rzeźbą, grafika korzystała z odpadów przemysłowych wyrobów, bezużyteczny złom nabierał nowych znaczeń. Powstała galeria genialnych, jedynych w swoim rodzaju dzieł sztuki. Unikatowość tej twórczości została doceniona szczególnie za granicą. Najwięcej prac Kruczka zostało zakupionych przez kolekcjonerów z zagranicy.