„10” – wystawa fotografii Henryka Tomasza Kaisera
wystawa czynna w dniach 8-30.09.2022
wernisaż wystawy – 8 września (czwartek), g. 18.45
Czarna Galeria CENTRUM
Twórca wystawy „10”, artysta fotografik Henryk Tomasz Kaiser, przedstawia osobistą interpretację dziesięciu przykazań; przewodnika, który w coraz szerzej zlaicyzowanym społeczeństwie dla jednych jest drogowskazem, pozwalającym znaleźć właściwy kierunek, a dla innych szeregiem zakazów i ograniczeń. W swojej zaskakującej wizji biblijnego kodeksu, traktując jego przesłanie jako integralny element naszej kultury, autor uwzględnia cywilizacyjny postęp, aktualne uwarunkowania życiowe oraz zróżnicowanie społeczeństw.
Każde zdjęcie na tej wystawie uderza bogactwem treści i znaczeń, dlatego warto oglądając te prace zagłębić się w ich wielowarstwowy przekaz. Poniższe przykłady są próbą uważnego spojrzenia na to, co zostało przez Henryka Tomasz Kaisera przedstawione.
Fotogram „Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną”: spalony krzyż jako symbolika męki fizycznej Chrystusa? Może akt odrodzenia, powstania z popiołów? A może niezgoda na to, by jedna z wiodących religii „krzyżowała” wyznania inne, ważne dla wielu ludzi? Czy na widocznych w oddali planetach istnieją obce cywilizacje, a jeśli tak, to czy również są tam religie?
Fotogram „Nie kradnij”: problem dzisiejszych czasów – kradzież tożsamości, podszywanie się pod kogoś innego. Codzienne życie spędzane głównie online; każde kliknięcie zostawia różnorakie ślady, trudne do usunięcia. Palec dotykający ekranu jako symbol zainicjowania kradzieży. Komputer, z którego dokonano kradzieży, jest połączony z innymi komputerami. Tworzy się gigantyczna sieć połączeń i ludzi, którzy są narażeni na kradzież ich dzieł oraz ich tożsamości. Czy to także nasz palec?
Jakie treści wyraża drzewo genealogiczne na fotogramie „Czcij ojca swego i matkę swoją”? Co reprezentuje stwór na fotografii „Nie pożądaj żony bliźniego swego”? Czy to symbol pożądania jako samej emocji?
Na fotogramach „10” nic nie jest oczywiste. Idąc krok po kroku ścieżką wystawy, wchodzimy w świat artysty, w którym sacrum zderza się z profanum.
Patrzeć nie znaczy widzieć. Na tej atrakcyjnej wizualnie wystawie warto zwolnić, zatrzymać się, żeby dostrzec w przedstawionych fotografiach o wiele więcej niż to, co widać na pierwszy rzut oka. Tu ważny jest szczegół, niuans, ukryty przez autora trop. Nie ulegając rutynowym skojarzeniom i nie traktując tej wystawy jako religijnego przekazu, warto wejść w mentalną polemikę z prowokującym ku temu autorem.
– Elżbieta Lehrich
Henryk Tomasz Kaiser – urodził się 13 lipca 1951 r. w Krakowie. Jest absolwentem Politechniki Krakowskiej. Fotografią zaczął zajmować się w latach siedemdziesiątych, w ramach Krakowskiego Towarzystwa Fotograficznego. Zdobył około 60 nagród i akceptacji na międzynarodowych i krajowych konkursach fotograficznych. Współpracował z prasą. Kierował grupą fotograficzną „Centrum”, z którą zrealizował szereg działań artystycznych. Z krakowską Piwnicą pod Baranami związane są jego pierwsze wystawy: „Pulsacje” (1973 r.) i „Bariery” (1974 r.). O wystawie „Ludzie ulic Krakowa” w galerii ZPAF (1978 r.) mówi tak: Zawsze interesowałem się człowiekiem od strony psychologicznej, człowiekiem jako zbiorem emocji, które w nim zachodzą. W każdym jest coś innego, coś ciekawego, coś niespodziewanego. W 1977 r. został członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików (ZPAF).
W 1981 r. wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie początkowo pracował w laboratoriach fotograficznych. Od 1987 roku Henryk Tomasz Kaiser fotografuje wyłącznie jako niezależny fotografik, współpracując z agencjami, tzw. bankami fotografii (Stock Agencies). W latach 90-tych osiągnął rekordową liczbę ponad 1500 publikacji rocznie, co stawia go w tej dziedzinie w światowej czołówce. Jego fotografie można zobaczyć niemal wszędzie – od pocztówek przez magazyny i kalendarze, po wielkie tablice reklamowe. Wśród wielu firm i czasopism wykorzystujących zdjęcia Kaisera są np. National Geographic, British Airways, General Motors, Simon & Schuster, Advertising Unlimited, Rider’s Digest, Sony, Fuji Film, Polish LOT.
Członek American Society of Media Photographers (ASMP).
W 2003 r. powrócił do Krakowa. W 2009 roku wydał album fotograficzny „Kraków i My”. Jest autorem 20 wystaw indywidualnych.
W twórczości Kaisera odbijają się wyraźnie jego życie i fascynacje: Cała moja twórczość jest wykładnikiem mojego życia. Każda wystawa obrazuje kolejne etapy zachodzących we mnie przemian.