Nieskończone ciało – spotkania online z Wojtkiem Klimczykiem

TERMINY SPOTKAŃ ONLINE:
– 12 lipca 2022 godz. 19:00 (1,5h)
– 19 lipca 2022 godz. 19:00 (1,5h)
– 26 lipca 2022 godz. 19:00 (1,5h)

We wszystkich spotkaniach udział jest BEZPŁATNY.
W dniu każdego spotkania w dyskusji wydarzenia na Fb zostanie podany link do zooma.

OPIS SPOTKAŃ:

Co można powiedzieć o nieskończonym ciele, skoro ciało, które znamy, którym jesteśmy, starzeje się, umiera, kończy? Czy to nieustanne kończenie się ciała fizycznego można nazwać nieskończonością? Może tak właśnie należy o fizyczności myśleć, skoro – jak pisał Georges Bataille – śmierć przywraca nas ciągłości bytu? Ale też może nieskończoność ciała to jednak coś innego, co wydarza się dzięki fizycznemu ciału, w nim, ale fizycznością nie jest? Przecież nie tylko śmierć przywraca nas ciągłości. Podobnie działa doświadczenie erotyczne, jak twierdził Bataille. Taniec też może być właśnie takim doświadczeniem otwierania się na nieskończoność. Kiedy to ma miejsce? Jakie warunki spełniać powinno doświadczenie taneczne, żeby nasycać ciała nieskończonością? Które ciała tańczące możemy nazywać nieskończonymi? Oto pytania, na które spróbujemy poszukać odpowiedzi podczas cyklu spotkań zatytułowanych Nieskończone ciało.

O PROWADZĄCYM:

Dr hab. Wojciech Klimczyk, prof. UJ – historyk tańca zainteresowany przede wszystkim jego społeczno-polityczną rolą. Autor książek “Erotyzm ponowoczesny” (Universitas 2008), “Wizjonerzy ciała. Panorama współczesnego teatru tańca” (Ha!art 2010) oraz “Wirus mobilizacji. Taniec a kształtowanie się nowoczesności (1455-1795)” (Universitas 2015). W swoich badaniach szczególną uwagę przywiązuje do zrozumienia relacji między ciałem a kulturą i społeczeństwem, rozwijając teorię tańca jako upodmiatawiającej, krytycznej praktyki cielesnej. W pracy artystycznej, kiedyś w ramach kolektywu Harakiri Farmers, obecnie na własną rękę, również interesuje go ciało upolitycznione, ale też poetyckie i absurdalne. Na Wydziale Tańca Akademii Teatralnej prowadzi zajęcia z Filozofii ciała.

Fot. Kuba Dąbrowski

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.