Rezydencja – Monika Kiwak, Magda Wolnicka

Rezydencja – Monika Kiwak, Magda Wolnicka

Monika Kiwak jako laureatka stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizuje z Magdą Wolnicką rezydencję w Krakowskim Centrum Choreograficznym. Artystki przygotowują spektakl dla rodzin z dziećmi w wieku przedszkolnym, który będzie musiał poczekać na premierę z publicznością. Gdy tylko dostaniemy zielone światło na bezpieczną organizację wydarzenia, zaprosimy Was wszystkich na nowy spektakl Moniki i Magdy do KCC.

Monika Kiwak o procesie:

Przygotowujemy spektakl dla rodzin z dziećmi w wieku przedszkolnym o potrzebie nazywania uczuć, goszczenia ich w ciele i pozwoleniu na ich ciągły przepływ. Na etapie wyboru materiału pracujemy metodą improwizacji solowej, m. in. praktyki Andrew Morrisha. Wykorzystujemy także literaturą psychologiczną i dziecięcą dotyczącą emocji, traktując ją jako punkt wyjścia  dla abstrakcyjnego materiału ruchowego oraz tekstu. Spektakl realizuję w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Monika Kiwak (1982) – magister filologii polskiej oraz wiedzy o teatrze (dramatologia) na Uniwersytecie Jagiellońskim, absolwentka wydziału tańca w Performers House (2009, Dania), dyplomowana instruktorka tańca współczesnego (Narodowe Centrum Kultury). Uczestniczka certyfikowanego Kursu Body-Mind Centering® (Słowacja, Polska 201 -2015). Od 2008 do 2015 roku tańczyła w Eksperymentalnym Studio Tańca Iwony Olszowskiej w Krakowie, praktykując improwizację z podejściem BMC®.  

W latach 2013, 2015, 2017 i 2019 otrzymała stypendium na udział w Alternatywnej Akademii Tańca, realizowanej przez Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk. Rezydentka projektu Dance Move Cities (Kraków, Ryga 2013-2014, m.in. z Verą Mantero i Mårtenem Spångbergiem). W 2017, dzięki wsparciu Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk, odbyła wizytę studyjną i szkolenie dla pedagogów w Rzymie u Segni Mossi, łączące ruch i znaki graficzne Wielokrotnie wybierana przez Andrew Morrisha do treningu improwizacji solowej jako performance dla zaawansowanych tancerzy. W 2019 roku dzięki wsparciu Instytutu Muzyki i Tańca (program Wspieranie aktywności międzynarodowej) odbyła stypendium w Szwecji, trenując u Andrew Morrisha i Petera Trotmana.

Współpracowała m.in. z takimi instytucjami, festiwalami i programami performatywnymi, jak: Stary Browar Nowy Taniec w Poznaniu, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu, Galeria Labirynt w Lublinie, Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, Art Fraction Foundation w Poznaniu, Fundacja Uniwersytet Dzieci, Fundacja Dom Kultury INSPIRO w Podłężu, Dziecięcy Warsztat Tańca w Krakowie, Opolski Teatr Lalki i Aktora, Teatr Lalki i Aktora w Wałbrzychu, Teatr Studio im, Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie, Teatr Barakah w Krakowie, Małopolski Ogród Sztuki w Krakowie, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie, Krakowskie Reminiscencje Teatralne, Jalla! Odzyskaj ciało! , The Meyerhold Center of Theatre w Moskwie, FRATZ International Festival w Berlinie, ricca ricca festa w Japonii.

Gra w spektaklach dla najmłodszej widowni oraz dla dorosłych. Praktykuje improwizację solową jako performance, badając poetycką ekspresję wyobraźni. W 2020 dzięki stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego realizuje spektakl Czując.

Mada Wolnicka
Urodziła się, mieszka i pracuje w Opolu.

W swojej praktyce tanecznej korzysta z improwizacji i pracy z wyobraźnią. Tańczy dla przyjemności i z ciekawością, dąży do spotkania z odbiorcami i wspólnego doświadczania. Absolwentka Instytutu Sztuki Uniwersytetu Opolskiego oraz studiów podyplomowych Interdisciplinary Printmaking in English na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Ukończyła I i II moduł kursu choreografii eksperymentalnej organizowanego przez Centrum w Ruchu w Warszawie. Związana zawodowo z Galerią Sztuki Współczesnej w Opolu gdzie zajmuje się projektowaniem graficznym, projektami kuratorskimi i edukacją ruchową. Członkini nieaktywnej drużyny artystyczno-sportowej Saperki z Opola. Od 2015 roku performuje w spektaklach dla najnajmłodszej publiczności. Chętnie współpracuje.

https://cargocollective.com/magdawolnicka