Finał rezydencji Michała Przybyły

Finał rezydencji Michała Przybyły

W minioną niedzielę, 6 grudnia 2020 Michał Przybyła zakończył trwającą od września rezydencję artystyczną w Krakowskim Centrum Choreograficznym, którą realizował w ramach projektu „Inicjatywa Żywa”. W trakcie rezydencji artysta przeprowadził warsztaty ruchowe dla osób z niepełnosprawnościami oraz bez, a także wspólnie z Dominikiem Więckiem pracował nad materiałem choreograficznym, który powstaje pod szyldem Direct Message Collective. Krakowska rezydencja zakończyła się zamkniętą próbą w Studio KCC. Poniżej zamieszczamy zdjęcia z procesu twórczego, autorstwa Dominika Więcka. Kostiumy widoczne na zdjęciach przygotował sklep Flyin’ Vintage Kraków.

Projekt został realizowany w ramach Stypendium Twórczego Miasta Krakowa 2020.

Więcej o artystach:

Michał Przybyła jest absolwentem studiów licencjackich na Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi w zakresie tańca i choreografii. Studiował na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu na kierunku Media Interaktywne i Widowiska. Jest dwukrotnym stypendystą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Ukończył program MASA organizowany przez Kibbutz Contemporary Dance Company w Izraelu oraz staż w KCDC. Był choreografem i reżyserem spektaklu „MOVE do mnie” w Łodzi, który stworzył wraz z grupą Urban Movement w 2016 roku.

W latach 2016-2020 był artystą tancerzem w  Polskim Teatrze Tańca w Poznaniu, z którym  brał udział m.in. w Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Tańca w Lublinie i Międzynarodowym Festiwalu Sztuki w Szanghaju w Chinach. Współpracował z takimi artystami jak: Yoshiko Waki, Rami Be’er, Jo Strømgren, Maciej Kuźmiński, Ewa Wycichowska, Jacek Przybyłowicz, Aleksandra Dziurosz, Marta Ziółek.

W 2018 roku był choreografem spektaklu teatralnego „Ausgang” w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu, w reżyserii Mirka Kaczmarka. Dwukrotnie uczestniczył w warsztatach Vertigo Masterclass w Izraelu organizowanych przez Vertigo Dance Company, a także wziął udział w Gaga Lab organizowanych przez Batsheva Dance Company w 2018 i 2019 roku.  Od 2020 roku prowadzi swój autorski cykl rozmów z artystami sztuki tańca: Ciało doskonałe, na portalu taniecPOLSKA.pl.

W 2020 roku otrzymał stypendium twórcze Miasta Kraków oraz został rezydentem Centrum Teatru i Tańca w Warszawie. Jest aktualnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na rok 2020/II.

Dominik Więcek, rocznik 92. Jest absolwentem PWST Kraków, Wydziału Teatru Tańca i stypendystą Folkwang Universitat der Kunste w Essen. Występował m.in. w spektaklach „Ubu król, czyli Polacy” w reż. Jerzego Stuhra, „Working title: Ego” w chorografii Jeans’a van Daele’a, „Kocham tylko i wyłącznie

całym sercem nie-rozłącznie Magdalenę” w choreografii Jacka Łumińskiego, „Inaria” w chor. Giorgia Maddamma. Współpracując z Krakowskim Teatrem Tańca występował w spektaklu „Nesting” w chorografii Idana Cohena, „My/wy”, „Glamour” oraz „Estra & Andro” w choreografii Eryka Makohona. Z Niemiecką grupą Bodytalk (Yoshiko Wakki, Rolf Baumgart) współtworzył spektakle „Solidaritot” „Shahin Najafi & Guests”, „Still Leben”. W latach 2016-2019 tancerz Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu, gdzie występował w całym repertuarze.

Tworzy autorskie spektakle i choreografie. Między innymi wielokrotnie nagradzane w Polsce i w Europie solo „Dominique”. Współtworzył spektakl „Musica Posthumana”. Jest autorem choreografii do spektaklu „Ach, jakże godnie żyli!” w reżyserii Marcina Libera. Razem z Dominiką Wiak, Danielą Komęderą – Miśkiewicz oraz Moniką Witowską stworzył spektakl „Sticky Fingers Club“.

Jest stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zajmuje się fotografią mody i pracuje jako stylista.

Direct Message Collective został powołany przez Michała Przybyłę i Dominika Więcka w 2018 roku z potrzeby realizacji autorskich projektów performatywnych, spektakli, wystaw, instalacji. Ich nieformalny kolektyw w twórczości oscyluje wokół tematyki tożsamościowej i problemów społecznych. Nieheteronormatywność tej dwójki artystów ma duży wpływ na proces tworzenia i finalne efekty ich pracy, co wyróżnia ich w środowisku artystycznym w Polsce. Stworzyli wspólnie spektakl „Bromance” w ramach rezydencji „Nowa Generacja” w Scenie Roboczej w Poznaniu który został laureatem II Konkursu na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The Best OFF” i otrzymał wyróżnienie podczas 54. Przeglądu Teatrów Małych Form Kontrapunkt 2019. Stworzyli również spektakl/instalację ANIMALIA w ramach programu Pawilon Otwarty w Poznaniu, gdzie Przybyła tworzył również warsztaty „Inicjatywa żywa” skierowane do osób sprawnych i niepełnosprawnych fizycznie, które aktualnie rozwija w ramach stypendium Miasta Kraków oraz stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Więcek stworzył swój autorski cykl: „Warsztaty ruchowe dla mężczyzn” we współpracy z Inkubatorem Kultury – Pireus w Poznaniu. Dominik był także rezydentem Gdańskiego Festiwalu Tańca a Michał rezydentem Centrum Teatru i Tańca w Warszawie. Wspólnie realizują autorski projekt „Earth 2.0” w ramach rezydencji INKUBATOR 2020, organizowanej przez TanzFaktur w Kolonii pod opieką mentorską w składzie: Ulrike Nestler, Christian Grammel, Emanuele Soavi, Reut Shemesh.