Międzynarodowe Triennale Grafiki 2024 w Krakowie
wystawa czynna w dniach 24.05-21.07.2024
Biała, Szara, Czarna i Złota GALERIA CENTRUM oraz FOTO-GALERIA
g. 11.00-19.00, wstęp wolny
otwarcie wystawy – 24 maja (piątek), g. 18.00
Wystawa Główna Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie tym razem na różne sposoby opowiada o tym, czym jest Momentum. Słowo to, choć krótkie, zawiera w sobie wiele znaczeń, a wszystkie one okazują się być niezwykle aktualne w kontekście obecnego stanu świata.
Momentum może oznaczać zarówno „siłę poruszającą”, co wskazuje na jego potencjał sprawczy, jak i: wagę, przyczynę, wpływ, czy znaczenie – to z kolei ukazuje je jako istotny czynnik rzeczywistości. Ponadto wśród słownikowych znaczeń pojawiają się określenia takie jak: skutek, poruszenie, ruch, przewaga, rozstrzygnięcie, zmiana. Ma także momentum swój odpowiednik w wyrazach: chwila lub moment. Wreszcie w naukach fizycznych – w języku polskim otrzymując nazwę „pęd” – opisuje mechanikę, tj. ruch i oddziaływanie obiektu fizycznego. Przy czym ruch ciała, podobnie jak jego prędkość określane są względem konkretnego (wybranego) układu odniesienia, który staje się także układem odniesienia dla momentum (pędu).
Hasło momentum jako słowo-klucz otwierający drzwi do międzynarodowego świata graficznego zbudowanego przez 132 artystki i artystów reprezentujących 38 krajów świata (i wszystkie kontynenty!), pozostaje w relacji z prowadzonymi w ostatniej dekadzie dyskusjami o świecie różnych prędkości podkreślającymi odmienne układy odniesienia, w jakich funkcjonują mieszkańcy poszczególnych kontynentów czy państw. Skłania także do refleksji nad przyczynami i skutkami zachodzących wokół zmian, w ramach których efekty działań podejmowanych przez gospodarki państw wysoko rozwiniętych wpływają na katastrofy naturalne w odległych od nich regionach globu. Jednocześnie pozwala przyjrzeć się jednostce i dostrzec ważną dla niej chwilę, ten znaczący moment, który na zawsze pozostanie w indywidualnej pamięci, a którym część artystów dzieli się z publicznością.
Interpretując słowo momentum jako chwilę można przywołać jej niezwykle niepokojącą definicję, jaką wypowiada na kartach powieści Lewisa Carrolla Po drugiej stronie lustra Król pędzący przed Alicją. Jego zdaniem chwila przebiega tak straszliwie szybko, że nie można na niej stanąć, ani nawet jej dotknąć.
Propozycje interpretacyjne, które odbiorczyni / odbiorca odnajdzie na Wystawie reprezentują bogaty wachlarz postaw i podejść. Mamy tu zatem echa toczącej się za naszą wschodnią granicą wojny, widzianej oczyma tych, którzy obserwują niszczenie ich przeszłości, teraźniejszości i przyszłości; są też wątki antropo- a może jednak kapitałocen-tryczne wyrażone zarówno językiem żałoby po utraconej rzeczywistości, jak i nadziei na wciąż możliwy ratunek. Są opowieści bardzo osobiste, intymne, skupione na chwilach własnych i historie uniwersalne, w których każdy może odnaleźć swój własny moment. Są prace, które skłaniają do kontemplacji i takie, które wciągają w interakcję. Są grafiki powstałe z użyciem klasycznych technik odbite na szlachetnych papierach oraz obiekty i instalacje, dla których punktem odniesienia jest matrycowość rozumiana jednak na wiele różnych sposobów.
Grafika to wielogłosowe medium artystyczne i taka jest też Wystawa Główna, która przez swoją polifonię przybliża nam złożoność współczesnego świata.
OPROWADZANIA KURATORSKIE Marty Raczek-Karcz:
czas trwania ok. 120 minut, wstęp wolny
22 czerwca (sobota), g. 13.00
29 czerwca (sobota), g. 13.00 (specjalna wersja – dla dzieci i młodzieży, z opiekunami)
13 lipca (sobota), g. 13.00
20 lipca (sobota), g. 13.00
WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE – performanse graficzne:
25 maja 2024 r. (sobota), Czarna Galeria CENTRUM
LiTEAtura – Wspomnienia są coraz cieńsze, ale ciągle dają się zaparzyć
Trzy odczyty przy herbacie.
g. 11.00
g. 11.50
g. 12.40
Zakończenie: g. 13.10.
Bronka Nowicka – transgraficzka i pisarka, autorka instalacji Ludzie, z którymi piłam herbatę – przeczyta teksty literackie inspirowane rozmowami ze Współherbacjuszami sportretowanymi w prezentowanej na wystawie instalacji.
Każdy odczyt odbędzie się w języku polskim i angielskim. Autorce będzie towarzyszyła tłumaczka Katarzyna Szuster.
25 oraz 27-29 maja 2024 r. (sobota – środa), Szara Galeria CENTRUM
A Body Called Paula | Ciało zwane Paulą
Wieloetapowy medytacyjny performens sitodrukowy.
25 maja / g. 10.00 – 13.00
27 maja / g. 11.00 – 14.00
28 maja / g. 10.00 – 13.00
29 maja / g. 11.00 – 14.00
Godziny mogą ulec zmianie, proszę śledzić informacje na stronie triennial.pl oraz na profilu na Facebooku.
Sirkku Ketola – fińska graficzka podczas tego performensu wciela się w rolę Pauli i tworzy dużą ozdobę na delikatnym papierze. Paula to alegoria istoty ludzkiej jako elementu wszechświata i twórcy technologii. Za pomocą technik sitodruku dłonie Pauli i otaczająca ją przestrzeń zmieniają się w żywą drukarkę, zmysłową maszynę. Dziewczynę zachwycają wstążki, jest całkowicie pogrążona w tym, co robi, schwytana w pułapkę ciała i materii. W języku fińskim słowo „paula” oznacza „wstążkę”, a jednocześnie „pułapkę”. Poszczególne części performansu (Światło, Namiętność, Wiedza i Ciemność) symbolizują elementy składające się na pełnię życia. W tym z pozoru spokojnym performansie ciągle obecne jest napięcie. Towarzyszący mu eteryczny pejzaż dźwiękowy stworzyła sama artystka. Rozpoczęty w 2017 r. projekt zaplanowano jako proces trwający dziesięć lat. Co rok w innym miejscu świata powstają 3 lub 4 ozdobne wstążki. Performans jest fizycznie wymagający, a jego rytm wyznacza wytrzymałość dłoni artystki.
Oficjalny plakat wydarzenia:
Zdjęcie wyróżniające – fragment pracy:
Kamil Kocurek ŚLADY ZNISZCZENIA 2
instalacja: sitodruk, 93 x 310 cm, 2023