Podsumowanie działań KCC w 2024 roku
2024 rok dla KCC był o celebracji i zmianach. Dużo mówiłyśmy o kolektywności, z którą wciąż eksperymentujemy i sprawdzamy jej ramy i formy. W tym roku Krakowskie Centrum Choreograficzne obchodziło swoje 10. Urodziny, których kulminacja wydarzyła się podczas urodzinowego pikniku w ramach 4. edycji Krakowskiego Festiwalu Tańca. W związku z tym wydałyśmy również katalog urodzinowy, w którym dzielimy się naszymi strategiami i działaniami, w którym dziękujemy i marzymy.
Zmiany, o których wspominamy, dotyczą spraw kadrowych. Początkiem roku Marta Wołowiec, po 10 latach pracy w KCC, podjęła decyzję o rocznej przerwie, a początkiem października podzieliłyśmy się wiadomością o zakończeniu jej pracy w Krakowskim Centrum Choreograficznym. W tym czasie do naszego zespołu dołączyła Monika Szpunar.
Funkcję kierowniczą pełni w tym momencie Aleksandra Honza, a zastępuje ją Agnieszka Barańska-Kozik.
W ciągu roku działy się również rzeczy inne – mniejsze i większe.
Swoje miejsce w przestrzeni działań KCC znalazły i przez cały czas rozwijały Matki w ruchu. 26 maja 2024 spotkałyśmy podczas performansu „Gdzie jest matka”, a 28 listopada w Kinie Pradox podczas 4. edycji Tanecznych shortów odbyła się premiera filmu o takim samym tytule.
Oprócz tego Matki można również usłyszeć w podcastach, o których wspominałyśmy w tym wpisie. Mówią o macierzyństwie, jego doświadczaniu i choreograficznej eksploracji tego tematu.
Pozostają przy tematach rodzicielskich: w tym roku Monika Węgrzynowicz zaczęła rozwijać w KCC projekt Roztańczonych rodzin – jesienią odbył się cykl warsztatów dla rodziców i dzieci w różnym wieku. Mamy nadzieję na więcej bliskościowo-ruchowych spotkań w nowym roku!
W studiu KCC we wrześniu gościliśmy kolektyw tYhle w ramach rezydencji badawczej. „Blurrylingualism: encounter between laguages” to projekt rozwijany przez Bartosza Baxi Ostrowskiego, Michaele Daškovą oraz Florenta Golfier (kolektyw tYhle). Podczas rezydencji w Krakowie za zadanie postawili sobie podsumowanie projektu oraz opracowanie zestawu narzędzi, który pomoże przekazać zdobytą wiedzę szerszej publiczności.
Kolejną rezydencją był pobyt mayfield brooks w Krakowie. Mayfield poprowadziły otwartą lekcje, dwudniowe laboratorium oraz otwarte praktyki – spacery somatyczne w różnych przestrzeniach Nowej Huty. Rezydencja była współpracą partnerską z amerykańską organizacją Movement Research. Mamy nadzieję na kontynuowanie tej współpracy w przyszłości!
Nam też udało się trochę podróżować po świecie i Polsce!
W styczniu Agnieszka Barańska-Kozik uczestniczyła spotkaniu Partnerów programu Global Practice Sharing, organizowanego przez organizację Movement Research z Nowego Jorku, przy wsparciu Trust for Mutual Understanding.
Z kolei lutym Monika Węgrzynowicz brała udział w EDN Encounter na zaproszenie European Dance Development Network w Oslo. Podczas tego kilkudniowego pobytu miała okazję oglądać spektakle wybrane do tegorocznej Ice Hot Nordic Dance Platform w Dansens Hus, Oslo.
Karolina Graca reprezentowała KCC podczas Czeskiej Platformy Tańca w Pradze w kwietniu tego roku.
Nie zabrakło nas również na Polskiej Platformie Tańca, gdzie reprezentację KCC stanowiły Aleksandra Honza oraz Agnieszka Barańska, a Dominika Wiak zaprezentowała swój spektakl „MISSPIECE”.
W tym roku było również nieco miejsca na pokazy spektakli gościnnych. W naszym studio gościłyśmy Wojtka Klimczyka i jego performans „Idiota” oraz Barbarę Bujakowską ze spektaklem „Czterdzieści”.
Nasze produkcje również podróżowały, m.in. do Osnabruck, gdzie zaprezentowały się Dominika Wiak z „MISSPIECE” oraz Marta Wołowiec z „Tens”.
Ten rok upłynął nam również pod znakiem produkcji nowego spektaklu „Rooms by the sea. Ćwiczenia w słuchaniu” w reżyserii Joanny Leśnierowskiej, który premierowo otworzył 4. Krakowski Festiwal Tańca.
Otwartość przestrzeni i dystans między performującymi sprawiają, że czuję się jak na środku spokojnego morza. Może to jednak cisza przed burzą? Nie wiem, czy jestem jeszcze w pokoju nad morzem, czy już w morskiej otchłani. W tym momencie staram się jednak nie nazywać, a jedynie czuć, widzieć i słuchać. Pozwalam, by miękka fala mnie otuliła, pozostając z ciekawością, dokąd mnie zaprowadzi.
– Karolina Graca „Najlepiej odpoczywa mi się w pokoju nad morzem”
A jeśli mówimy o KFT i celebracji, to zdecydowanie highlight of the year stanowił urodzinowy piknik z okazji 10. urodzin KCC, który będziemy wspominać jeszcze długo!
Piknik był częścią Krakowskiego Festiwalu Tańca, który w tym roku odbywał się pod hasłem WIDOK Z BLISKA. Program zapraszał do przyjrzenia się osobistym narracjom artystów_tek oraz bliskiego spotkania z ruchomym obrazem, który tworzą. Doświadczaliśmy 4 spektakli z Polski, 4 spektakli z zagranicy, 5-dniowych warsztatów ruchowych z różnymi pedagogami_żkami oraz wiele innych atrakcji.
Przy okazji Festiwalu w ramach warsztatów krytyki powstały teksty – recenzje spektakli, które możecie znaleźć w zakładce teksty, a relację pofestiwalową – afektywny dziennik, który napisała dla nas Anna Majewska, przeczytasz tu.
W kwietniu wraz z Akademią Teatralną organizowałyśmy warsztaty „Bezpieczna przestrzeń. Dobre praktyki i narzędzia do transformacji polskiego systemu teatralnego”, podczas którego poruszane były tematy działań antyprzemocowych, pisania kontraktu oraz koordynacji intymności.
Przy okazji Nocy Tańca w czerwcu zorganizowałyśmy jam taneczny z muzyką na żywo Ety Hox.
Ten rok, jak każdy inny, był pełen wyzwań, nowości i adaptowania się do nich. Był też czasem realizacji zadań, celów i marzeń i tego też życzymy sobie i Wam w nowym, 2025 roku!
Fot. Klaudyna Schubert, Beatrycze Bem, Magda Rymarz