Tens / Marta Wołowiec

Tens / Marta Wołowiec

Koncepcja, choreografia, taniec: Marta Wołowiec
Muzyka: Wojciech Kiwer
Producent: Krakowskie Centrum Choreograficzne – Nowohuckie Centrum Kultury
Premiera: 4 września 2020 Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego Kalejdoskop

„Whatever you create will be influeneced by the energy you carry inside of you when you create it.”
– Akiroq Brost

Spektakl Tens* eksploruje temat ciała jako generatora, przekaźnika i odbiornika energii. Artystka poszukuje organiczności wynikającej z przepływu odczuć fizycznych, wibracji, podążania za głosem intuicji oraz zestrajania ciała i umysłu. Daje sobie czas na rozwój. Daje czas również widzom na zestrojenie ich własnych ciał z ciałem performerki. Tens to również napięcie, uważność i spokój, a także siła, którą zawsze można odnaleźć biorąc głęboki wdech i wydech, stojąc mocno na nogach.

*Tens (z j. ang. transcutaneous electrical nerve stimulation) to metoda przezskórnej i elektrycznej stymulacji nerwów, stosowana w terapii przeciwbólowej, wykorzystująca impulsy elektryczne o niskiej amplitudzie. Umieszczenie elektrod na skórze sprawia, że prąd przepływa do nerwów obwodowych i pobudza je w dwojaki sposób: blokując impuls nerwowy niosący informację o bólu do mózgu oraz inicjując powstawanie substancji przeciwbólowych – beta-endorfin.

*Informacje pochodzą z portalu medyczny-blog.pl

Marta Wołowiec 

(1991) – tancerka, choreografka, pedagożka tańca, menedżerka kultury. Ukończyła kulturoznawstwo i zarządzanie kulturą i mediami na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz dwuletni Instruktorski Kurs Kwalifikacyjny z dziedziny tańca współczesnego, organizowany przez Narodowe Centrum Kultury. Pochodzi spod Wrocławia, mieszka w Krakowie. Jest kierowniczką Krakowskiego Centrum Choreograficznego w Nowohuckim Centrum Kultury.

Pierwsze kroki w teatrze tańca stawiała pod okiem Jacka Gębury i Anny Krych w Studium Tańca Współczesnego MTT (obecnie Wrocławska Pracownia Tańca) przy Teatrze Muzycznym Capitol. Następnie współpracowała z Krakowskim Teatrem Tańca. W ramach pracy w zespole występowała w spektaklach Eryka Makohona: PoliamoriaTakarazuka campNetRuch Gallery, oraz Aleksandra Kopańskiego: In between. Jako tancerka KTT w 2014 roku wzięła udział w polsko-norweskim projekcie z choreografem Olem Martinem Melandem (Carte Blanche) w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatru Formy „Materia Prima”. Spektakl został zaprezentowany w Polsce i w Norwegii. Przez wiele lat związana była również z grupą tańca współczesnego a g i t a t u s, a jej choreografie dla zespołu były wielokrotnie nagradzane na festiwalach tanecznych w Polsce. Uczestniczka mistrzowskich warsztatów tańca w Polsce, Izraelu, Belgii i Austrii, m.in. Gaga Intensive wraz z repertuarem Batsheva Dance Company, ImPulsTanz w Wiedniu – repertuar grup Rosas i Ultima Vez w Brukseli.

Obecnie programuje działalność Krakowskiego Centrum Choreograficznego, które współtworzy od początku powstania w 2014 roku, a od końca 2018 pełni funkcję jego kierowniczki. W ramach pracy w KCC produkuje własne spektakle, uczy tańca współczesnego oraz realizuje następujące wydarzenia: Festiwal Tańca Współczesnego SPACER, BalletOFFFestival, konkurs choreograficzny 3…2…1…TANIEC!, KCC Dance Intensive, Polska Sieć Tańca czy Krakowski Festiwal Tańca.

W latach 2015-2019 wraz z Agatą Moląg i Moniką Węgrzynowicz współtworzyła kolektyw taneczny Grupa Wokół Centrum. Występowała w spektaklach: MakiaPłaczkiDobre wychowanie oraz 38°C w choreografii Agaty Moląg. Pod szyldem grupy współtworzyła także projekt multimedialny spectral layers of movement we współpracy z artystą dźwiękowym, Marcinem Janusem, oraz artystą multimedialnym, Grzegorzem Kaliszukiem. Spektakl ten rozpoczął cykl pracy kolektywnej nad produkcjami łączącymi ruch, multimedia i muzykę na żywo: kolejne wspólne produkcje to Kobiety Wyspiańskiego oraz Naturgemälde. Spektakl Naturgemälde w 2020 roku został wyróżniony przez Radę Miasta Krakowa nagrodą specjalną w 9. edycji Konkursu o Nagrodę Teatralną im. Stanisława Wyspiańskiego.

Marta Wołowiec jest również autorką i  performerką dwóch spektakli solowych: Hold on stworzonego we współpracy z Marcinem Janusem (premiera w maju 2018) oraz Tens, do którego muzykę na żywo tworzy Wojciech Kiwer (premiera we wrześniu 2020).

Spektakl Tens miał również swoją premierę w wersji filmowej – autorem filmu, zrealizowanego metodą mastershot (jednym kilkudziesięciominutowym ujęciem, bez cięć montażowych), jest Aleksander Hordziej.  Film powstał w ramach programu Narodowego Centrum Kultury „Kultura w sieci”. W swoich autorskich pracach choreograficznych artystka eksploruje temat energii i ruchu progresywno-transowego. Ważny jest dla niej naturalny przepływ, logika w ruchu, a także zaangażowanie widza poprzez wzajemne pobudzanie uważności ciała i umysłu.

Jako tancerka występuje również w spektaklu Iwony Olszowskiej i Ferenca Fehéra Trans_Miss(i)on, zrealizowanym przez Grupę Wokół Centrum we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Zamówienia choreograficzne 2018.

W latach 2018-2020 producentka spektaklu it will come later oraz międzynarodowego projektu International Contemporary Dance Collective (iCoDaCo), stworzonego we współpracy z producentami z Hongkongu, Walii, Szwecji i Węgier, który otrzymał dofinansowanie z programu Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”.

Jako pedagożka prowadzi regularne lekcje tańca współczesnego w Krakowie, a także warsztaty w Polsce i za granicą. Na co dzień uczy w Pracowni w Krakowskim Centrum Choreograficznym.

Od listopada 2020 prowadzi w KCC grupę twórczą pod nazwą Laboratorium Ciała, w ramach której rozwija własne narzędzia ruchowe, konstruując je i testując w ścisłym dialogu z uczestniczkami Laboratorium. 

Wojciech Kiwer

Na co dzień pracuje z dźwiękiem jako realizator w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie. W wolnych chwilach zajmuje się nagrywaniem efektów (wystawa Kamienny Ogród Stanisława Horno- Popławskiego oraz instalacja VR dla firmy Polyrain), tworzeniem muzyki do spektakli („Hamlet”, „Karol. Nowy ład świata” reż. B. Peszek Teatr im. Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim, „Nie strój zdobi nieboszczyka” reż. B. Peszek Teatr Miejski w Lesznie, „Miłość” reż. B. Peszek scena MOS Kraków, „Made in Czechoslovakia”, „Scenariusz dla samotnych kobiet” oraz „Polityka w interpretacji freudowskiej” reż. Mirosław Orzechowski, Chorzowskie Centrum Kultury) i filmów (Vitae Azilia reż. Joanna Wapniewska).

Buduje własne instrumenty. Zgłębia tajniki i techniki. Chodzi, nagrywa, przetwarza, odtwarza.

Wraz z Justyną Mazur stworzył trzy instalacje sensoryczno-dźwiękowe dla dzieci i dorosłych: „Trzy złote włosy” Tytano, Kraków, „Wyspa syren” Muzeum Warszawy w ramach Małej Warszawskiej Jesieni „Wahadlo marzeń” Dworek Bialoprądnicki, Kraków.

Twórca efektów dźwiękowych do gier komputerowych: Grimlands dla firmy Drago, Urban Trial Freestyle dla firmy Tate Entertainment, Vikings Gone Wild dla firmy EverydayIPlay oraz Astropolis dla firmy Ganymede. Współpracuje również ze Studio Filmlove / Grzegorz Mart przy produkcji filmów z wydarzeń kulturalnych.

fot. Beatrycze Bem

fot. Maciej Zakrzewski / Festiwal Tańca Współczesnego Kalejdoskop