Premiera “Tens” Marty Wołowiec na Festiwalu Kalejdoskop

Premiera “Tens” Marty Wołowiec na Festiwalu Kalejdoskop

Co się odwlecze, to nie uciecze… 😉  Mała zmiana planów, tak najwyraźniej musiało być.

Premiera spektaklu “Tens” autorstwa Marty Wołowiec z muzyką na żywo Wojciecha Kiwera nie odbyła się w Krakowie, ale już za chwilę solo zostanie zaprezentowane w Białymstoku na Festiwalu Tańca Współczesnego Kalejdoskop. 

Zapraszamy na naszą produkcję 4 września 2020 o godzinie 18:30 do Uniwersyteckiego Centrum Kultury w Białymstoku. W wieczorze wystąpi również Anna Piotrowska z Małgorzatą Piotrowską w spektaklu “ce_real mothers”.

program kalejdoskopu 

fot. Beatrycze Bem

Tens

Koncepcja, choreografia, taniec: Marta Wołowiec
Muzyka: Wojciech Kiwer
Producent: Krakowskie Centrum Choreograficzne – Nowohuckie Centrum Kultury
Premiera: 4 września 2020 Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego Kalejdoskop

„Whatever you create will be influeneced by the energy you carry inside of you when you create it.”
– Akiroq Brost

Spektakl Tens* eksploruje temat ciała jako generatora, przekaźnika i odbiornika energii. Artystka poszukuje organiczności wynikającej z przepływu odczuć fizycznych, wibracji, podążania za głosem intuicji oraz zestrajania ciała i umysłu. Daje sobie czas na rozwój. Daje czas również widzom na zestrojenie ich własnych ciał z ciałem performerki. Tens to również napięcie, uważność i spokój, a także siła, którą zawsze można odnaleźć biorąc głęboki wdech i wydech, stojąc mocno na nogach.

*Tens (z j. ang. transcutaneous electrical nerve stimulation) to metoda przezskórnej i elektrycznej stymulacji nerwów, stosowana w terapii przeciwbólowej, wykorzystująca impulsy elektryczne o niskiej amplitudzie. Umieszczenie elektrod na skórze sprawia, że prąd przepływa do nerwów obwodowych i pobudza je w dwojaki sposób: blokując impuls nerwowy niosący informację o bólu do mózgu oraz inicjując powstawanie substancji przeciwbólowych – beta-endorfin.

*Informacje pochodzą z portalu medyczny-blog.pl

fot. Beatrycze Bem

Marta Wołowiec 

Tancerka, choreografka, nauczycielka tańca, kierowniczka i współzałożycielka Krakowskiego Centrum Choreograficznego. Ukończyła studia zarządzania kulturą i mediami na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Dwuletni Kwalifikacyjny Kurs Instruktorski z Dziedziny Tańca Współczesnego organizowany przez Narodowe Centrum Kultury.

Jako artystka związana jest przede wszystkim z Krakowskim Centrum Choreograficznym, to tutaj produkuje własne spektakle oraz występuje w produkcjach innych choreografów. Autorka spektaklu solowego „Hold on” stworzonego we współpracy z muzykiem Marcinem Janusem. Współautorka i wykonawczyni choreografii w produkcjach łączących ruch, multimedia i muzykę: “Naturgemälde”, „spectral layers of movement” oraz „Kobiety Wyspiańskiego”. Jako tancerka występuje także w spektaklach autorstwa Agaty Moląg („Makia”, „Płaczki”, „38°C”, „Dobre wychowanie”) oraz Iwony Olszowskiej i Ferenca Fehera „Trans_Miss(i)on”. Od 2015 roku do 2019 roku wraz z Agatą Moląg i Moniką Węgrzynowicz współtworzyła kolektyw artystyczny Grupa Wokół Centrum.

W latach 2012-2014 była tancerką Krakowskiego Teatru Tańca. Występowała w spektaklach Eryka Makohona: „Poliamoria”, „Takarazuka CAMP”, „Net”, „Ruch Gallery” oraz Aleksandra Kopańskiego „In between”. W 2014 roku wzięła udział w polsko-norweskim projekcie z choreografem Ole Martinem Melandem (Carte Blanche) w ramach Festiwalu Materia Prima.

Uczestniczyła w ogólnopolskich i międzynarodowych warsztatach tańca takich jak: Gaga Intensive w Tel Awiwie, ImpulsTanz w Wiedniu, Cyrkulacje we Wrocławiu, Ogólnopolskie Warsztaty Tańca Współczesnego w Połczynie, KCC Dance Intensive, Festiwal Tańca Współczesnego SPACER czy BalletOFFFestival. Podczas warsztatów zapoznała się także z repertuarem światowej sławy zespołów: Batsheva Dance Company, Ultima Vez, Rosas.

Istotną część jej pracy stanowi działalność organizacyjna. Od 2014 roku współtworzy Krakowskie Centrum Choreograficzne realizując festiwale, konkursy choreograficzne, rezydencje i warsztaty taneczne. We współpracy z producentami z Hongkongu, Walii, Szwecji i Węgier zarządza międzynarodową produkcją kolektywu iCoDaCo 2018-2020 o tytule „it will come later”, który otrzymał dofinansowanie z programu Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”.  

Wojciech Kiwer

Na co dzień pracuje z dźwiękiem jako realizator w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie. W wolnych chwilach zajmuje się nagrywaniem efektów (wystawa Kamienny Ogród Stanisława Horno- Popławskiego oraz instalacja VR dla firmy Polyrain), tworzeniem muzyki do spektakli („Hamlet”, „Karol. Nowy ład świata” reż. B. Peszek Teatr im. Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim, „Nie strój zdobi nieboszczyka” reż. B. Peszek Teatr Miejski w Lesznie, „Miłość” reż. B. Peszek scena MOS Kraków, „Made in Czechoslovakia”, „Scenariusz dla samotnych kobiet” oraz „Polityka w interpretacji freudowskiej” reż. Mirosław Orzechowski, Chorzowskie Centrum Kultury) i filmów (Vitae Azilia reż. Joanna Wapniewska).

Buduje własne instrumenty. Zgłębia tajniki i techniki. Chodzi, nagrywa, przetwarza, odtwarza.

Wraz z Justyną Mazur stworzył trzy instalacje sensoryczno-dźwiękowe dla dzieci i dorosłych: „Trzy złote włosy” Tytano, Kraków, „Wyspa syren” Muzeum Warszawy w ramach Małej Warszawskiej Jesieni „Wahadlo marzeń” Dworek Bialoprądnicki, Kraków.

Twórca efektów dźwiękowych do gier komputerowych: Grimlands dla firmy Drago, Urban Trial Freestyle dla firmy Tate Entertainment, Vikings Gone Wild dla firmy EverydayIPlay oraz Astropolis dla firmy Ganymede.

Współpracuje również ze Studio Filmlove / Grzegorz Mart przy produkcji filmów z wydarzeń kulturalnych.

fot. Hordziej