Orędzie na Międzynarodowy Dzień Tańca 2018 

Orędzie na Międzynarodowy Dzień Tańca 2018

Z okazji 70. rocznicy Międzynarodowego Instytutu Teatralnego, a także mając na uwadze międzykulturowy i międzynarodowy aspekt wspólnego języka, jakim jest taniec, Rada Wykonawcza oraz Międzynarodowy Komitet Tańca ITI zaprosili pięcioro autorów do napisania pięciu wersji orędzia, po jednej dla każdego z regionów UNESCO: Afryki, obu Ameryk, krajów arabskich, Azji i Pacyfiku oraz Europy. Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu Teatralnego we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca publikuje europejskie orędzie choreografa Ohada Naharina na Międzynarodowy Dzień Tańca 29 kwietnia 2018. Naharin jest dyrektorem artystycznym Batsheva Dance Company, twórcą języka ruchowego GaGa.


Tekst orędzia:

W tańcu chodzi o bycie w chwili. Wsłuchanie się w zakres doznań oraz pozwolenie na to, by stało się ono paliwem uczuć, form i treści. Zawsze jednak powinniśmy pamiętać o tym, skąd pochodzimy.

Gdy jestem pytany, o czym są moje prace, zawsze odpowiadam, że przede wszystkim o sobie samych. O tym, jak ich poszczególne elementy spotykają się we wspólnej narracji, na którą składają się głośność, delikatność, eksplodująca energia. Badanie ruchu, organizacji i struktury. Poczucie humoru, dynamika, przesada i niedopowiedzenie, połączenie przyjemności i wysiłku, sublimacja szaleństwa i pasji tancerzy oraz fantazja, które splatają się w czystą formę.

Najlepsze prace taneczne dotykają wzniosłości, nawet jeśli daleko im do doskonałości. Musimy sprzeciwiać się myśleniu w kategoriach konserwatywnych i konwencjonalnych, które cechują edukację i szkolenia taneczne, i porzucić stare idee na rzecz nowych, lepszych. Musimy pamiętać, by tańczyć choć trochę każdego dnia…

Musimy pamiętać, by tańczyć choć trochę każdego dnia… i nigdy nie robić tego przed lustrem.

Przekład z angielskiego – Józef Jaskulski/ IMiT

Ohad Naharin – choreograf, dyrektor artystyczny Batsheva Dance Company, twórca języka ruchowego GaGa. Urodzony w 1952 roku w Mizrze (Izrael), w 1974 roku dołączył do Batsheva Dance Company mimo braku formalnej edukacji tanecznej. W trakcie pierwszego roku występów w BDC poznał Marthę Graham, która zaprosiła go do swojego nowojorskiego teatru tańca. To właśnie tam zadebiutował jako choreograf, prezentując swoją pierwsza pracę w studiu Kazuko Hirabayashi. W kolejnej dekadzie prezentował swoje prace w Nowym Jorku i za granicą, jego choreografie wykonywały takie zespoły, jak Batsheva Dance Company, Kibbutz Contemporary Dance Company, czy Nederlands Dans Theater. Blisko współpracował ze swoją pierwszą żoną, Mari Kajiwarą, która zmarła na raka w 2001 roku.

W 1990 roku objął stanowisko Dyrektora Artystycznego Batsheva Dance Company. W tym samym roku założył młodzieżowy oddział BDC, Batsheva – The Young Ensemble. Jest autorem ponad trzydziestu prac dla obu zespołów BDC, tworzył również choreografie dla wielu innych artystów. Współpracował z licznymi muzykami (The Tractor’s Revenge, Avi Balleli and Dan Makov, Ivri Lider, Grischa Lichtenberger i wielu innych). Działając pod pseudonimem Maxim Waratt, skomponował, zmontował i zmiksował wiele własnych ścieżek dźwiękowych. Jego prace uwieczniano w kilku filmach, m.in. Out of Focus Tomera Heymanna (2007) i Mr. Gaga  autorstwa braci Heymann (2015). Oprócz pracy scenicznej, działa aktywnie jako twórca języka ruchowego GaGa, innowacyjnego aparatu badawczo-treningowego stosowanego przez tancerzy Batsheva Dance Company oraz wielu tancerzy zawodowych i amatorskich na całym świecie.

Posiada podwójne obywatelstwo izraelsko-amerykańskie. Obecnie mieszka w Izraelu razem ze swoją żoną, kostiumografką Eri Nakamurą oraz ich córką, Nogą.

Międzynarodowy Dzień Tańca (IDD)

W 1982 roku Komitet Tańca ITI ustanowił 29 kwietnia – dzień, w którym chrzest przyjął twórca nowoczesnego baletu Jean-Georges Noverre (1727-1810) – Międzynarodowym Dniem Tańca. Przesłaniem Międzynarodowego Dania Tańca jest celebrowanie tańca, czerpanie radości z uniwersalnego charakteru tej formy sztuki, przekraczanie granic politycznych, kulturowych i etnicznych oraz łączenie ludzi przy pomocy uniwersalnego języka tańca. Co roku w świat wysyłane jest przesłanie wybitnego choreografa lub tancerza wybranego przez Międzynarodowy Komitet Tańca ITI we współpracy ze stowarzyszeniem World Dance Alliance, które współpracuje z ITI.

W Polsce coroczne orędzie z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca we współpracy z IMiT propaguje stowarzyszenie Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu Teatralnego /PO ITI/.

Więcej informacji: https://www.international-dance-day.org/

Orędzia na Międzynarodowy Dzień Tańca 2018:
https://www.international-dance-day.org/messageauthor.html

fot. Międzynarodowy Instytut Teatralny ITI