„Manhattan” chor. Daniela Komędera-Miśkiewicz, Dominika Wiak

„Manhattan” chor. Daniela Komędera-Miśkiewicz, Dominika Wiak

Czy człowiek jest w stanie powstrzymać się przed użyciem tego, co wyprodukować potrafi?

Amerykański Projekt Manhattan miał na celu konstrukcję pierwszej broni atomowej. Była to bomba paradoksalna: miała przynieść wielkie zniszczenia i jednocześnie zakończyć wojnę. Zrzucenie bomby Little Boy na Hiroszimę było przerażającym przykładem działań człowieka pokazującym, że sposobem na pojednanie jest zwiększenie przemocy. Myślenie apokaliptyczne przestaje być z szaleństwem, a staje się codziennością.

Możemy się zniszczyć, albo pokochać.

Obserwując narastające dziś napięcia społeczne nurtuje nas pytanie, czy eskalacja przemocy jest jedynym sposobem na przerwanie konfliktu? Jakie odruchy towarzyszą nam, gdy doświadczamy lęku przed potencjalną katastrofą? Główną motywacją projektu jest wzbudzenie dialogu wokół pojęć agresji i wojny.

Dążymy do uwrażliwienia widza poruszając tematy społeczne, które dotyczą aktualnych napięć, stanu niepokoju i poczucia zagrożenia (dyskusje po spektaklu). Poruszamy zagadnienia eskalacji przemocy oraz rosnących konfliktów społecznych w skomplikowanym związku władza-obywatel. Chcemy w sposób pozawerbalny komunikować się z widzem oraz dać swobodę interpretacyjną spektaklu, poruszającego wizję apokaliptyczną.

„Manhattan”, 18 marca 2020 r. godz. 19:00, Scena NCK, bilety 35/25 zł

Koncepcja, choreografia, wykonanie: Daniela Komędera-Miśkiewicz, Dominika Wiak
Muzyka, wykonanie: Aleksander Wnuk, Michał Lazar
Projekcja wideo: Natan Berkowicz
Reżyseria światła: Paweł Murlik
Zdjęcia promocyjne: Dominik Więcek
Projekt plakatu, ulotki: Aleksander Joachimiak
Produkcja: Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK
Czas trwania: ok. 50 min
W wybranych prezentacjach udział gościa specjalnego.

„Patrzenie na mocny, precyzyjny ruch silnych mięśni daje pewien rodzaj satysfakcji, lecz nie zawsze dostrzegamy ukrytą w nim chęć dominacji i zawładnięcia przez atak. W niektórych scenach performansu twórczynie wykorzystują nawet elementy groteski, w sposób dobitny pokazując, jak daleko sięga nasza tolerancja dla agresji.”
– Maria Pastwa, taniecPOLSKA.pl

Daniela Komędera-Miśkiewicz współpracuje jako wykonawca m.in. z Teatrem Dada von Bzdulow (“Transmigrazione di fermenti d’amore”), Teatrem Amareya (“Kantor Tropy: Collage”, “Nomadic woman”), Lubelskim Teatrem Tańca (“Święto wiosny”, “Przejścia”), W. Pelczyńską (“Halka wileńska”),Teatrem Ochoty (“Zatoka suma”), K. Kołodziejczyk (“Audycja V” Krzanowskiego), M. Kuźmińskim (“Room 40”, “Powtórzenie”), R. Rychcikiem , J. Łumińskim, W. Mochniejem, Olgą Kebas (“Personal spring”). Współpracowała jako choreograf z Brianem Michelsem (Jak wam się podoba, Wiele hałasu o nic). Była współtwórcą spektaklu Heimsuchung, który zdobył Złotą Maskę za choreografię. Występowała na festiwalach w Brazylii, Japonii, Grenlandii, Szwecji, Rosji, Niemczech, Włoszech, Austrii, Holandii.

Dominika Wiak współpracuje przy spektaklach: “Manhattan”,“Black is the colour”, “Melancholia” oraz kilku nagrodzonych etiud solowych m.in.: “inner place” i “Zmruż oczy”. Solo “Melancholia” w choreografii J. Lewandowskiego otrzymało 5 nagród na festiwalach tanecznych w kraju i za granicą. (m.in.BEST SOLO na Festiwalu Solo/Duo, I MIEJSCE na konkursie Zawirowania DANCE). Współpracowała m.in. z E. Makohonem, M. Kużmińskim, J. Lewandowskim, R. Rychcikiem,

E. Marciniak. Spektakl “Rozkosz”, w którym pełni rolę asystenta chor. oraz wykonawcy został zaprezentowany na PPT 2019. Występowała m.in. w: Szwecji, Chinach, Włoszech, Gruzji, Holandii, Austrii oraz na Ukrainie. Stypendystka MKiDN. Dwukrotnie uczestniczyła w projekcie badawczym tańca w Chinach.

Zrealizowano w ramach programu “Młodzi na scenę” Teatru ROZBARK oraz Stypendium Twórczego Miasta Krakowa przyznanego Dominice Wiak.

Współfinansowany ze środków Miasta Bytom.

Współpraca: Living Space Theatre

Kolejne spektakle w ramach Polskiej Sieci Tańca prezentowane w Nowohuckim Centrum Kultury:  
“Fabula Rasa”, Polski Teatr Tańca, 28 kwietnia
“FearLess”, Gosia Mielech, 22 maja
“Real Love” Teatr Tańca Zawirowania oraz “Lullaby for the Restless” Aleksandra Krajewska, 21 listopada
“Pan Kejk” (spektakl dla dzieci), Olsztyński Teatr Tańca, 26 listopada

Spektakl prezentowany w ramach Polskiej Sieci Tańca 2020, której organizatorem jest Instytut Muzyki i Tańca.

Polska Sieć Tańca to pierwsza sformalizowana sieć współpracy między instytucjami i organizacjami wspierającymi rozwój tańca współczesnego w Polsce. Każdego sezonu Partnerzy Sieci wybierają do wspólnego repertuaru najciekawsze produkcje polskich niezależnych artystów i instytucjonalnych zespołów tanecznych. Spektakle nominowane na dany rok, wyruszają w trasę w ramach Sieci, podczas której odwiedzają ośrodki partnerskie. Aktualnie PST 2020 tworzy 15 Partnerów prezentujących 14 spektakli tanecznych, z udziałem niemal 100 artystów. Do końca 2020 roku odbędzie się prawie 80 pokazów w całym kraju. Organizatorem Sieci jest Instytutu Muzyki i Tańca. Więcej: pst.info.pl