Kolejna odsłona projektu taniec.edu

Kolejna odsłona projektu taniec.edu

Już 2 czerwca odbędzie się kolejna odsłona najnowszego projektu edukacyjnego Krakowskiego Centrum Choreograficznego o nazwie: taniec.edu. Tym razem uczniowie Szkoły Podstawowej nr 16 im. Jana Śniadeckiego z klasy szóstych zobaczą spektakl Grupy Wokół Centrum „Makia” oraz wezmą udział w warsztatach ruchowych.

Makia / Grupa Wokół Centrum

tańczą: Monika Świeca, Marta Wołowiec koncepcja i choreografia: Agata Moląg premiera: 3 maja 2015 w ramach Festiwalu Tańca Współczesnego SPACER długość spektaklu: 40 minut

Makia – element hawajskiej metody medytacji huny, odnoszącej się do specyficznie pojmowanego skupienia jako umiejętności kierowania energią i posyłania jej tam, gdzie chcemy.

Dla nas interesujące stają się nie tyle zasady same w sobie, ale analogie jakie można odnaleźć i użyć do pracy z tancerzem na płaszczyźnie różnych aspektów obecności scenicznej, koncentracji i połączenia ciała i umysłu, intencji i ruchu, i wreszcie relacji performer- widz. Energia podąża za uwagą, Uwaga podąża za energią. To, na czym się skupiamy rozwija się. Ogniskując świadomość na jakiejś rzeczy powodujemy ruch energii. Tworząc myślokształt nadajemy mu energię. Percepcja jest ściśle związana z bodźcami zmysłowymi. Ciało podąża za koncentracją. Możemy świadomie obserwować swoją uwagę. To, na czym skupia się umysł, staje się rzeczywistością.

PROJEKT EDUKACYJNY taniec.edu

Zgodnie z ideą promocji tańca współczesnego na możliwie szeroką skalę oraz związaną z tym potrzebą budowania dla niego publiczności poprzez kształcenie odbiorców sztuki tanecznej, Centrum rozpoczyna własny projekt edukacyjny pod nazwą taniec.edu.

Projekt w naszym odczuciu jest formą odpowiedzi na problem odbioru sztuki tanecznej, nazywanej często trudną, skomplikowaną w interpretacji czy wysublimowaną.

Projekt bazuje więc na współpracy między twórcami teatru tańca, w tym przypadku Grupą Wokół Centrum, a szkołami podstawowymi, gimnazjalnymi i średnimi, chcącymi wziąć w nim udział.

Mamy nadzieję, że właśnie przysłowiowa praca u podstaw, czyli współpraca ze szkołami pozwoli nam nie tyle obalić powszechne mity na temat teatru tańca, co przede wszystkim zarazić tych najmłodszych widzów nowym, odmiennym sposobem postrzegania i odczuwania sztuki performatywnej. Istotne jest tu samo przesuwanie granic mentalnych w głowach uczniów, budowanie ich wrażliwości, budzenie wyobraźni oraz zachęcanie do zaangażowania w sztukę i podejmowania intelektualnego wysiłku w kontakcie ze sztuką.

Głównym założeniem projektu jest oswajanie widzów z formą teatru tańca i tańcem współczesnym w możliwie najbardziej bezpośredni sposób. W tym kontekście edukowanie obecnych, ale i przyszłych odbiorców sztuki nie wydaje się możliwe bez uzbrojenia ich w adekwatne narzędzia, jakimi mogą tę sztukę określać, nazywać i interpretować.

Kształt projektu, bazujący na prezentacji spektaklu oraz analitycznej, otwartej rozmowie twórców i widzów, ma stanowić uzupełnienie lub znaczące wsparcie dla szkoły oraz nauczycieli przedmiotów takich jak wiedza o kulturze, język polski czy innych ścieżek związanych ze sztuką. Jest praktyczną propozycją programową, umożliwiającą uczniom bliski kontakt nie tylko z samą materią teatru tańca, ale i choreografem i tancerzami.

Wierzymy, że w kameralnej i klimatycznej przestrzeni naszego studio uda się nam wytworzyć atmosferę przyjazną dla uczniów i zachęcającą do swobodnej dyskusji.

Dzięki takiemu podejściu, uczniowie będą mogli zadać pytania, wyrazić wątpliwości i  skonfrontować swoją opinię z innymi, dowiadując się jednocześnie, że najcenniejsze są ich indywidualne doświadczenia, emocje i stany, a sztuka współczesna nie jest zawoalowana sama w sobie, trzeba jednak przymierzyć do jej analizy zupełnie odmienne od tradycyjnych kryteria i współczynniki.

Wszystkie szkoły zapraszamy do współpracy przy kolejnych odsłonach projektu!

fot. Anna Bubula