9. edycja KONKURSU CHOREOGRAFICZNEGO 3… 2… 1… TANIEC!

9. edycja KONKURSU CHOREOGRAFICZNEGO 3… 2… 1… TANIEC!

Serdecznie zapraszamy do udziału w 9. edycji konkursu choreograficznego 3…2…1…TANIEC!, która odbędzie się w dniach 23-24 marca 2019.

Wydarzeniem towarzyszącym konkursowi są warsztaty z Israelem Alonim (dla początkujących i średnio oraz zaawansowanych) w dniach 22-24 marca oraz spektakl gościnny „CPH4” Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu. 
Więcej informacji o warsztatach: 
https://nck.krakow.pl/kcc/blog/321taniec-warsztaty-z-israelem-alonim/  
Więcej informacji o „CPH4”:  
https://nck.krakow.pl/kcc/blog/cph4-spektakl-dyplomowy-studentow-ast-wydzialu-teatru-tanca-w-bytomiu/

Konkurs choreograficzny 3…2…1…TANIEC! odbywa się corocznie od 2011 roku jako impreza o charakterze międzynarodowym, prezentuje krótkie formy solowe, duety i tria oparte na szeroko rozumianej technice tańca współczesnego. Podstawowym celem konkursu jest konfrontacja własnej twórczości choreograficznej z profesjonalnym jury oraz możliwość otwartej dyskusji z udziałem jurorów i publiczności, służąca również edukacji widowni tańca. 3…2…1…TANIEC! jest jednym z nielicznych polskich konkursów, który skierowany jest do choreografów z Polski i zagranicy, poszukujących własnego, oryginalnego języka scenicznej wypowiedzi, niezależnie od ich wieku i doświadczenia.

Wyróżnikiem konkursu jest jego forma, według której każdy juror, bez konsultacji z pozostałymi członkami jury, przyznaje dwie własne nagrody dla dwóch wybranych prezentacji, określając w certyfikacie konkretne wartości prezentacji decydujące o jej wyróżnieniu. Dodatkowymi nagrodami w konkursie jest nagroda publiczności oraz nagroda Grand Prix, która zostanie wybrana przez Organizatorów spośród wszystkich laureatów.

W konkursie – 23 marca 2019, wezmą udział prace, które przejdą etap preselekcji. Natomiast 24 marca 2019 odbędzie się oficjalne wręczenie nagród oraz ponowna prezentacja laureatów konkursu.

WARUNKI KONKURSOWE

Czas prezentacji konkursowych nie może przekroczyć w przypadku trio – 12 minut, duetu – 9 minut, solo – 6 minut
Opłata akredytacyjna: 50 zł solo, 100 zł duet, 150 zł trio

Deadline zgłoszeń: 13 lutego 2019
Wyniki preselekcji:  25 lutego 2019

Pula nagród:  3100 euro, dodatkowo nagroda rzeczowa: warsztaty w ramach Festiwalu Tańca Współczesnego SPACER 2019

  • 3 x I nagroda: 500 euro
  • 3 x II nagroda: 300 euro
  • nagroda publiczności: 300 euro
  • Grand Prix: 400 euro

UWAGA! Konkurs adresowany jest do choreografów i wykonawców pełnoletnich. Preselekcja zostanie dokonana na podstawie nagrania technicznego spektaklu obejmującego jedno ujęcie, bez montażu, w jak najlepszej jakości. Nagranie powinno trwać dokładnie tyle, ile prezentacja konkursowa. Organizatorzy zastrzegają, że prace pokazujące work in progress, teasery i trailery spektakli zostaną odrzucone z przyczyn formalnych. Dodatkowo należy uwzględnić, że podczas konkursu wykorzystywać można tylko jeden plan świetlny oraz nie ma możliwości wykorzystania projekcji multimedialnych.

KARTA ZGŁOSZENIA

REGULAMIN

JURORZY

Anna Godowska
Choreografka, tancerka, pedagog tańca współczesnego. Taniec jest dla niej wyjątkową formą ekspresji ludzkiej duchowości, a jednocześnie sposobem na jej zgłębianie.

Godowska była rezydentką Centre national de la danse w Paryżu (2005), centrum Maison Folie w Belgii oraz Choreographisches Zentrum NRW w Essen, stypendystką Mobile Academy (2006), uczestniczką Theorem Residency Project (2005) oraz Interdyscyplinary Dramaturgy Coaching w Zagrzebiu, a także Stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2013 i 2017). Jest autorką i realizatorką wielu projektów artystyczno-edukacyjnych, z których najważniejszy „Podświadomość a Ciało”, stał się podstawą do napisania pracy magisterskiej „Dance as a creative work with the body in the proces of individuation” (Uniwersytet Warszawski, 2006).

W latach 2001-2012 Anna Godowska wspólnie ze Sławkiem Krawczyńskim prowadziła Teatr Bretoncaffe. Pierwsza praca Bretoncaffe, spektakl „Lustro. Byliśmy tam lecz zdążyliśmy zapomnieć”, otrzymał jedną z nagród głównych VIII Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Sztuki Współczesnej, a cały dorobek teatru to kilkanaście spektakli prezentowanych na wielu scenach w Polsce oraz na licznych festiwalach zagranicą.

Najważniejszą częścią wspólnej pracy artystów jest projekt badawczy pod nazwą „Taniec śniącego ciała“, zainicjowany w 2005 r. w ramach rezydencji Anny Godowskiej w Centre national de la danse Pantin-Paris. Celem tego projektu jest zastosowanie idei psychologii analitycznej Carla Gustava Junga oraz psychologii zorientowanej na proces Arnolda Mindella w praktyce tańca i teatru.

Programową syntezę poszukiwań Godowskiej i Krawczyńskiego stanowi projekt Święto Snów / The_Rite_of_Dreams_Project, zainicjowany w 2013 r. Pierwsza praca w ramach tego projektu, spektakl „Niżyński. Święto snów”, zrealizowany w całości w oparciu o rozwijane przez artystów metody, otrzymał dwie nagrody Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego podczas Polskiej Platformy Tańca 2014 w Lublinie: za najlepszy spektakl oraz za najlepsze wykonanie artystyczne. W rankingu Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2013/2014  miesięcznika Teatr, spektakl znalazł się w grupie najlepszych przedstawień teatru tańca w Polsce.  W roku 2015 Anna Godowska i Sławek Krawczyński otrzymali nagrodę okolicznościową Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z okazji 15-lecia wspólnej pracy artystycznej, za osiągnięcia i wkład w rozwój tańca współczesnego w Polsce.

Najnowszy spektakl Godowskiej i Krawczyńskiego „Bataille i świt nowych dni”, prezentowany na wielu festiwalach w Polsce i zagranicą, to ekspresyjna, poruszająca  interpretacja twórczości wybitnego filozofa Georgesa Bataille’a, zrealizowana na sześcioro tancerzy. Inny spektakl, tym razem solowy, „Hamlet. Sen” otrzymał pierwszą nagrodę festiwalu Sopockie Konsekwencja Teatralne, grudzień 2018.

Godowska jest autorką choreografii do wszystkich spektakli zespołu Chór Kobiet: „Tu mówi Chór”, „Magnificat”, „Requiemaszyna“ (wszystkie z premierą w Instytutcie Teatralnym) „Hymn do miłości” (premiera w Teatrze Polskim w Poznaniu) oraz twórcą choreografii spektakli „Matka Courage nie będzie milczeć. Chór na czas wojny”(premiera w Muzeum Sztuki Współczesnej w Tel Awiwie) i „M(other) Courage” (premiera w Staatstheater Braunschweig). Reżyserką powyższych spektakli jest Marta Górnicka.

W grudniu 2017 r. Anna Godowska otrzymała nagrodę za choreografię w spektaklu „Hymn do miłości” na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia w Krakowie.

Anna Godowska pracuje również poza granicami Polski, tworzyła m.in. pracę solową „Na drodze do Opus” w ramach Solo w dialogu (Solo im dialog) przygotowaną na otwarcie Choreographisches Zentrum NRW w Essen (2000); jest również choreografką spektaklu „Jedem das Seine” w Kammerspiele Theater Monachium (2018).

Godowska współpracuje także z artystami z innych dziedzin sztuki (film, sztuki wizualne i plastyczne). Na szczególne wyróżnienie zasługuje jej wieloletnia współpraca z artystką sztuk plastycznych Katarzyną Kozyrą: „Lords of the Dance” (2002), premiera: Museo Nacional Centro de Arte Reina, Sofia; współpraca choreograficzna przy “Cheerleader” (2006), premiera: Galeria Narodowa Zachęta w Warszawie; choreografia i reżyseria ruchu w “Il Castrato” (2006), premiera: International festival Gender Bender we Włoszech (choreografia do performansu oraz pracy video). Współpracowała również z reż. filmowym Kubą Czekajem – choreografia do filmu „Ciemnego pokoju nie trzeba się bać” oraz „Królewicz Olch”.

Agata Moląg
Kierownik Krakowskiego Centrum Choreograficznego w latach 2015-2018, współzałożycielka i tancerka Grupy Wokół Centrum, pedagog tańca współczesnego i baletu. Praktyk i teoretyk tańca (Wiedza o teatrze na UJ). Ukończyła Społeczną Szkołę Baletową w Krakowie otrzymując Dyplom Tancerza-Choreografa. Od 2007 do 2015 roku tancerka w stałym składzie Krakowskiego Teatru Tańca, z którym zrealizowała 14 premier, w tym jeden spektakl solowy „Blondi. Próba”. Za kreacje w spektaklach KTT tj „Cicindela” czy „TAKARAZUKA.camp” otrzymała nagrody na konkursach w Tychach i Koninie, a pierwsze własne choreografie „Do you feel like coffee?” (solo) i „…oraz, że Cię nie…” (duet z Pawłem Łyskawą) reprezentowały kolejno scenę debiutów w Kaliszu i Polskę na Solo&Duo w Budapeszcie.

Współtworzyła i koordynowała wiele inicjatyw tanecznych i wydarzeń artystycznych: BalletOFFFestival, Festiwal Tańca Współczesnego SPACER, konkurs choreograficzny 3…2…1…TANIEC! oraz edukacyjnych jak taniec.edu.

Jako kierownik KCC odpowiadała za koncepcję Krakowskiego Centrum Choreograficznego nadając mu kierunek rozwoju poprzez działalność regularną oraz pisząc projekty. Obecnie w KCC skupia się głównie na pracy artystycznej i choreograficznej, prezentując spektakle między innymi w ramach Polskiej Sieci Tańca. Dla Grupy Wokół Centrum stworzyła repertuarowe spektakle sceniczne i uliczne: „Makia”, „Płaczki”, „38° C”, „Dobre Wychowanie” i kolektywnie multimedialny „spectral layers of movement”.

Z pasji współtworzy nieformalne miejsce twórcze Młyn Zabierzów pod Krakowem, kreując w nim przestrzeń do działań artystycznych i edukacyjnych, prowadząc regularne zajęcia taneczne i ruchowe dla dzieci i dorosłych, warsztaty i projekty integracyjne.

Assen Assenov
Dyrektor ONE Foundation for Culture and Arts.

Assen Assenov działa na rzecz integracji Bułgarii z europejską i światową sceną kulturalną od przeszło 20 lat. Założona przez niego w 2002 roku ONE jest największą niezależną organizacją kulturalną w kraju.

Assenov zorganizował setki wydarzeń artystycznych o różnej skali, wielkości i wpływie przedstawiając globalne trendy artystyczne lokalnym publicznościom. Brał również udział w procesie zdobywania tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2019 dla Plovdiv.

Fundacja ONE Assenova organizuje największy międzynarodowy festiwal tańca współczesnego w Bułgarii – ONE DANCE WEEK.

Link: http://onefoundation.bg/

Israel Aloni
Aloni jest twórcą, performerem, mentorem i menadżerem, którego interesuje społeczno-polityczny kontekst sztuki i jej powstawania. Jest m.in. dyrektorem artystycznym ilDance, niezależnej międzynarodowej grupy działającej w Göteborgu w Szwecji, którą założył wspólnie z Lee Brummer w 2012 roku. Był on również dyrektorem innych instytucji artystycznych i kulturalnych, m.in. Tr.IPP w szkole Transit Dance w Melbourne.

Aloni wśród swoich doświadczeń jako profesjonalnego tancerza wymienia m.in. procesy twórcze i udział w pracach choreografów takich jak choćby Sasha Waltz, Club Guy & Roni, Sharon Eyal, Wim Vandekeybus, Mats Ek czy Marco Goecke.

Poza praktyką artystyczną i podejmowaniem wielu inicjatyw jako menadżer, Aloni stale rozwija metodę ruchu inspirowaną jego fascynacją nieskończoną kreatywnością umysłu oraz dążeniem do fizycznego odzwierciedlenia i wyrażenia złożoności ludzkiej wyobraźni i fantazji. Aloni podchodzi do ciała z ogromnym uwielbieniem i dużymi wymaganiami, pozostając jednocześnie z dala od ograniczeń i napięcia, czemu towarzyszą dogłębne badania. Jego metoda nosi nazwę The I.Aloni Experience i uosabia rozległe doświadczenie artysty w zakresie tańca współczesnego oraz jego fascynację innymi dziedzinami wiedzy, takimi jak biologia, fizyka, antropologia, socjologia czy psychologia.

Link: http://www.ildance.se

fot. Katarzyna Machniewicz