Otwarcie sezonu KCC
Serdecznie zapraszamy na otwarcie sezonu artystycznego w Krakowskim Centrum Choreograficznym. W ramach jednego wieczoru, 7 października o godzinie 19:00 zaprezentujemy dwa spektakle: „Hold on” Marty Wołowiec i Marcina Janusa oraz „FRASUNEK product of progressive unworking” Jana Lorysa i Natalii Wilk.
„Hold on” Marta Wołowiec i Marcin Janus / Scena NCK
fot. Marcin Pawelec
twórcy: Marta Wołowiec, Marcin Janus
taniec: Marta Wołowiec
muzyka: Marcin Janus
premiera: 3 maja 2018 Festiwal Tańca Współczesnego SPACER
*ZDZIWIENIE
Nie znam prawie wcale
Tych dwóch moich dłoni,
Ale wiem, że kiedyś
Żyła tu kobieta,
Co miała podobne…
Adelaide Crapsey
(tłum. Wiktor J. Darasz, 2015)
Marta Wołowiec
Tancerka, nauczycielka tańca, menedżerka kultury.
Od kwietnia 2015 roku jest tancerką i współzałożycielką Grupy Wokół Centrum, kolektywu artystycznego działającego przy Nowohuckim Centrum Kultury – Krakowskim Centrum Choreograficznym. Występuje w produkcjach: „Makia”, „Płaczki”, „38°C”, „Dobre wychowanie” w choreografii Agaty Moląg oraz w projekcie wspólnie zrealizowanym przez Grupę wraz z muzykiem Marcinem Janusem i artystą multimedialnym Grzegorzem Kaliszukiem „spectral layers of movement”. Współtworzy także „ZAMIESZANIE”, czyli cykl działań improwizacyjnych w przestrzeni publicznej Krakowa.
W latach 2012-2014 była tancerką Krakowskiego Teatru Tańca, z którym zrealizowała pięć premier: ,Poliamoria”, ,,Takarazuka CAMP”, ,,Net”, ,,Ruch Gallery” (choreografia Eryk Makohon) oraz ,,In Between” (choreografia Aleksander Kopański). Występowała także w spektaklach ulicznych, realizowanych przez teatr (,,Wesele zielonej gęsi” w ramach Nocy Poezji, ,,Takarazuka CAMP” m.in. w ramach Festiwalu Teatrów Ulicznych w Krakowie). W 2014 roku wzięła udział w polsko-norweskim projekcie z tancerzem Ole Martinem Melandem (Carte Blanche). Pracę zaprezentowano w Krakowie i w Bergen (Norwegia). W ramach jednego z projektów, współpracowała także z krakowską grupą improwizacyjną AD HOC, specjalizującą się w improwizacji kabaretowej.
Uczestniczyła w ogólnopolskich i międzynarodowych warsztatach tańca takich jak: Gaga Intensive w Tel Awiwie, ImpulsTanz w Wiedniu, Cyrkulacje, Ogólnopolskie Warsztaty Tańca Współczesnego w Połczynie, FIZYCZNYzGAGAcamp, Festiwal SPACER czy BalletOFFFestival. Podczas warsztatów zapoznała się także z repertuarem światowej sławy zespołów: Batsheva Dance Company, Ultima Vez, a także Rosas.
Jako nauczycielka tańca od kilku lat jest związana z grupami działającymi przy Krakowskim Centrum Choreograficznym: Pracownią PRO, Pracownią METAfizyczna i Cardio Contemporary oraz grupą tańca współczesnego a g i t a t u s w Centrum Młodzieży w Krakowie, dla których również przygotowuje choreografie. W 2015 i 2016 roku uczestniczyła w programie ERASMUS, przygotowując spektakl uliczny wraz z niemiecką artystką Lisą Wilfert dla młodzieży z Grecji, Niemiec oraz Polski.
Istotną częścią jej pracy jest również działalność organizacyjna. Od 2014 roku współtworzy Krakowskie Centrum Choreograficzne realizując takie wydarzenia jak: Festiwal Tańca Współczesnego SPACER, BalletOFFFestival, konkurs choreograficzny 3…2…1…TANIEC, a także liczne warsztaty i obozy taneczne, odpowiada również za promocję Centrum.
Marcin Janus
Pochodzi z Krakowa, jest artystą dźwiękowym, multimedialnym, twórcą muzyki elektronicznej i elektroakustycznej. Od wielu lat zajmuje się oryginalnymi projektami artystycznymi. Jest autorem i często wykonawcą muzyki do licznych spektakli tanecznych oraz teatralnych. Tworząc na granicach sztuk kreuje złożone środowiska dźwiękowe.
Realizując projekty stawia sobie za zadanie uczynić przedstawienia bardziej wciągającymi, nasycając świat i myślenie osobliwymi zjawiskami dźwiękowymi, dostarcza zmysłom szerokiego spektrum wrażeń. W procesie twórczym koncentruje się na barwie dźwięku, bada jego podstawowe cechy, często szuka odzwierciedlenia w ruchu i obrazie, nadaje zdarzeniom nowych znaczeń łącząc je w przestrzeniach muzycznych. Pracując w domenie cyfrowej najczęściej wykorzystuje Ableton Live i Metasynth oraz kontrolery midi, które dostarczają̨ unikalnych możliwości. W świecie analogowym operuje na mocnych brzmieniach Bass Station czy Elektrona w rezultacie jego muzyka charakteryzuje się szeroką paletą dźwiękową. W pracach opartych o technologię można usłyszeć zestawienie nagrań i organicznych dźwięków z syntetycznymi barwami o często motorycznych cechach. Zaczynał jako muzyk eksperymentalnych formacji, by po kilku latach rozpocząć pracę jako niezależny kompozytor.
Był stypendystą Art Stations Foundation w programie Solo Projekt, Finalistą na Konkursie kompozytorskim, który odbywał się̨ w ramach roku Johna Cage’a. Doświadczenie zdobywał również̇ jako uczestnik kursów a w ostatnim czasie GrupLab Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie z którą wspólnie brał udział w wielu projektach artystycznych. Poza częstymi występami w kraju gościł również w Londynie, Lizbonie, Turynie i Frankfurcie.
„FRASUNEK
product of progressive unworking” / Studio KCC
fot. Katarzyna Machniewicz
obsada, reżyseria, choreografia: Jan Lorys, Natalia Wilk
muzyka: CC
kostiumy: made in China
długość spektaklu: 37 minut
premiera: 18 listopada 2017 w ramach BalletOFFFestival
producent: Nowohuckie Centrum Kultury – Krakowskie Centrum Choreograficzne
Frasunek. Tancerz frasobliwy.
W naszej pracy dzielimy się efektami praktyki progresywnej nie-pracy, podążania za pasjami i buntu bez gniewu. Odprawiamy nabożeństwo w imieniu wszystkich freelanserów i prekariuszy. Stajemy się ciałami gotowymi do wyzysku i w cyrkowej oprawie kwestionujemy rozumienie pojęć takich jak praca i czas wolny.
Wytrwale podążamy za mottem ‚It doesn’t matter what you create if you have no fun!’
Inspirujemy się niemymi filmami (bracia Lumiere), mądrymi książkami (autorstwa Bojany Kunst, Słownikiem Języka Polskiego), sławnymi artystami (Le Roy) oraz youtubem (Daniel Menedez, Pit, Niels Duinker, Super Dave and Amanda O’Malley, Ashley Galvin).
Nie zmieniamy świata, chcemy go trochę zrozumieć.
Ot. cały nasz FRASUNEK.
Natalia Wilk
Performerka, researcherka, freelancerka. Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego na kierunku Politologia oraz Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej na Wydziale teatru Tańca w Bytomiu. Pracowała m.in. z Isabelle Schad w Collective Jumps oraz Pieces and Elements, Koenem Augustijnem w Dance Moves Cities, Cosminem Manolescu przy Fragile w ramach rezydencji E-motional, re:thinking dance, Pawłem Passinim i Robertem Haydenem w Dynamika Metamorfozy” w Instytucie Grotowskiego, Robertem Talarczykiem w spektaklu Open Chopin, kolektywem Harakiri Farmers przy STILLE etc.
Stypendystka programu Alternatywna Akademia Tańca w 2014 r., Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury na rok 2013, oraz programu Rezydencja/Premiera 2012 w Gdańskim klubie Żak, w ramach którego stworzyła solo „Pacierz pokrętny” pod artystyczną opieką Pii Meuthen (Panama Pictures Dance Theatre). Tańczyła w projektach Idana Cohena, Rafała Urbackiego, Victorii Fox, Guilherme Botelho, Les gens d’Uterpan. Uczestniczka master classes i coachingów z Les Ballets C de la B, Davidem Zambrano, Luquid Loft Companie, Anną Van Den Broek, Yasmeen Godder, Malą Kline, Igorem Podsiadłym itd.
Twórczyni filmów tańca w tym SmallRoom Syndrome, oraz GiF Me pokazywanych na polskich i międzynarodowych Festiwalach Filmów Tańca. Zajmuje się pisaniem o tańcu. W roku 2011 odbyła research w zakresie krytyki tańca na San Diego State University w Californii. Aktualnie mieszka i pracuje w Berlinie, gdzie współorganizuje festiwal filmów tańca POOL w Dock11 i pracowni Joe Ramireza jako pozłotnik. Jej życiową pasją jest nurkowanie, wodne praktyki somatyczne oraz podróżowanie autostopem – zwiedziła w ten sposób Azję Centralną, Bałkany, Afrykę Zachodnią, Kaukaz itd. Następny będzie kosmos.
Jan Lorys
Studiował na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu krakowskiej PWST, uczestniczył również w wielu warsztatach. Był uczniem między innymi Jozefa Fručka, Davida Zambrano, Aryego Bursztyna, Jensa Bjerregaarda. Pracował z wieloma choreografami z kraju między innymi z: Erykiem Makohonem przy spektaklu Kwadryga na TRZECH, z Anną Piotrowską przy spektaklu dyplomowym Transdyptyk oraz produkcji democratic body, z Kamilem Wawrzutą tworząc spektakl Profanum. Współpracuje również z artystami z zagranicy między innymi z Jozefem Fručkiem przy projekcie Dog Man czy z Rebeccą Lazier w spektaklu There might be others.
Rezerwacje biletów:
tel. 12 644 02 66 wew. 55
e-mail: rezerwacja@nck.krakow.pl