„TYTUM”
choreografia, taniec: Poernima Gobardhan, Marta Wołowiec
dramaturgia: Wojciech Klimczyk
muzyka: Michał Strugarek
światło: Klaudyna Schubert, Marta Wołowiec
kuratorka: Katarzyna Bester
producentki: Nika Jankovic, Janneke Van Stroe, Marta Wołowiec
produkcja: Korzo (NL), Krakowskie Centrum Choreograficzne – Nowohuckie Centrum Kultury
partner: Instytut Adama Mickiewicza, Gemeente Den Haag
Projekt jest współorganizowany przez culture.pl.
Specjalne podziękowania: Stacz Wilhelm
Jak Inna się porusza? Dlaczego tak? Czy ona w ogóle jest w ruchu? A jeżeli jest, to w jakim języku mówi jej ruch? Czy mogę się go nauczyć? Czy chcę? A może ona mogłaby się nauczyć mojego języka? Jaki jednak jest mój język? I gdzie w ogóle jestem? Gdzie jest ona? Czym jest TYTUM?
TYTUM opowiada o spotkaniu, ruchowej podróży, badaniu procesów komunikacji. Tajemnicze ciała spotykają się w enigmatycznej przestrzeni, by odnaleźć swoje prawdziwe ja i tego, którego nazywa się Innym. Czy jednak Inny rzeczywiście istnieje? W świecie coraz bardziej podzielonym znalezienie odpowiedzi na to pytanie wydaje się ważniejsze niż kiedykolwiek.
Przedstawienie TYTUM jest efektem współpracy choreografki Marty Wołowiec, tancerki tańca współczesnego z Polski i choreografki Poernimy Gobardhan, tancerki z Niderlandów wykształconej w tradycji południowoindyjskiego tańca klasycznego Bharata Natyam
Poernima Gobardhan
Poernima Gobardhan jest tancerką i choreografką specjalizująca się w klasycznym tańcu hinduskim, Bharatanatyam, pochodzącym z południowych Indii. Urodzona w Hadze, w Holandii, absolwentka teatrologii. Bardzo wcześnie rozpoczęła naukę tańca oraz tworzenie własnych choreografii. W 2007 roku ukończyła Modern Indian Dance w Bombaju, a następnie poszerzyła wiedzę o klasyczny język ruchu, dopełniając edukację Bharatanatyam w 2012 roku. Klasyczny trening zaprowadził ją głębiej w doświadczenie ciała, na nieznane ścieżki, które dzisiaj eksploruje i transformuje. Możliwość tworzenia tej sztuki na Zachodzie jest dla niej kolejną okazją do rozumienia tego tańca i poszukiwań w zupełnie innym kontekście. Jako twórczynię interesuje ją stwarzanie światów, gdzie ciało służy nie tylko do projekcji znaczenia, ale także samo osiąga znaczenie. Podczas Festiwalu Tańca Indyjskiego w Holandii zadebiutowała jako choreografka w świecie tańca współczesnego spektaklem solowym Mātā: współczesną interpretacją Durga Mātā Bharata Natyam. Następnie stworzyła dyptyk oparty na powieści pisarza Louis Couperus Eline Vere do produkcji 4×4 podczas festiwalu CaDance 2019.
Marta Wołowiec
Marta Wołowiec jest tancerką, choreografką, nauczycielką tańca oraz kierowniczką i współzałożycielką Krakowskiego Centrum Choreograficznego w Nowohuckim Centrum Kultury. Autorka i performerka dwóch spektakli solowych z muzyką elektroniczną na żywo: Hold on oraz Tens. Jako choreografka, pracuje także kolektywnie – jest współautorką i tancerką w spektaklach łączących ruch, multimedia i muzykę: Naturgemälde, spectral layers of movement oraz Kobiety Wyspiańskiego. W latach 2015-2019 wraz z Agatą Moląg i Moniką Węgrzynowicz współtworzyła kolektyw artystyczny Grupa Wokół Centrum. Wcześniej związana z Krakowskim Teatrem Tańca. Laureatka nagrody specjalnej w 9. edycji Konkursu o Nagrodę Teatralną im. Stanisława Wyspiańskiego. W swoich autorskich pracach choreograficznych artystka eksploruje temat energii i ruchu progresywno-transowego. Ważny jest dla niej naturalny przepływ, logika w ruchu, a także zaangażowanie widza poprzez wzajemne pobudzanie uważności ciała i umysłu.
Wojciech Klimczyk
Badacz tańca, profesor UJ, współtwórca kolektywu Harakiri Farmers, wokalista w zespołach Sztuczne Książki i Black Black Rooster. Autor książek “Wizjonerzy ciała. Panorama współczesnego teatru tańca” oraz “Wirus mobilizacji. Taniec a kształtowanie się nowoczesności 1455-1795”. Z HAFA w latach 2006-2014 przygotował kilkanaście projektów łączących teatr, taniec, performans i sztukę video – www.harakirifarmers.com. Współpracował z Andre Gingras, Kirstine Ilum Soerensen, Kennethem Flakiem jako dramaturg i doradca artystyczny. Juror Polskiej Platformy Tańca 2019. Projekt z Martą Wołowiec i Poernimą Gobardhan jest jego powrotem do świata tańca współczesnego w charakterze twórcy.
Michał Strugarek
Tancerz od 2004 roku. Absolwent kierunku Taniec w Kulturze Fizycznej na Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu. Wraz z rozwijaniem pasji do tańca, równolegle zajmował się produkcją muzyki, oraz DJ-ingiem. Zaowocowało to wieloma projektami artystycznymi, których miał szansę być częścią. Jako producent muzyczny jest odpowiedzialny za oprawę dźwiękową spektaklu Michała Przybyły pod tytułem “Symetria”, spektaklu “Collage”, choreografii Natalii Draganik-Franke dla Szkoły Tańca Współczesnego w Poznaniu, oraz “Nie ma dzieci, są ludzie”, autorstwa Wojciecha Furmana, prezentowanego podczas Malta Festivalu w Poznaniu. Stworzył również ścieżkę dźwiękową do własnej etiudy tanecznej, pod tytułem “Cellular”, prezentowanej podczas Warsaw Dance Days. Jako DJ grał na wielu wydarzeniach klubowych, oraz związanych bezpośrednio z tańcem. Swoją selekcją i umiejętnościami, przeprowadził wiele jamów improwizacyjnych podczas między innymi: Festiwalu “Na Bosaka” w Połczynie Zdroju, Festiwalu Cyrkulacje, Jamie charytatywnym “Tańczymy Dla Syrii” podczas Malta Festiwalu, Warsztatów “Floating Labb” w Czarnym Dunajcu, oraz wiele innych.
Współorganizacja projektu:
fot. Klaudyna Schubert