What’s that noise I hear when I shut my eyes really tightly / Anna Kamińska, Aleksandra Słyż, Patryk Durski, Przemysław Degórski
twórcy spektaklu: Anna Kamińska, Aleksandra Słyż, Patryk Durski, Przemysław Degórski
premiera: 18 listopada 2017 BalletOFFFestival
producent: Krakowskie Centrum Choreograficzne – Nowohuckie Centrum Kultury
Spektakl powstał w ramach programu rezydencyjnego w Krakowskim Centrum Choreograficznym. Zrealizowany we współpracy z Uniwersytetem Adama Mickiewicza w Poznaniu. Współpraca merytoryczna: HAT Research Center.
Dźwięki wytwarzane przez mięśnie możesz usłyszeć w ten sposób: delikatnie ułóż kciuki w otworach usznych tak, aby zakryć ujście kanału słuchowego; z podniesionymi łokciami zaciśnij pięści. Postrzegany odgłos staje się głośniejszy, im mocniej zaciśniesz dłonie. Przypomina dudnienie przetaczającej się w oddali burzy. Przeważają w nim niskie częstotliwości, szczególnie te będące na granicy możliwości percepcji, ~20Hz. Dźwięk związany jest ze skurczem mięśni szkieletowych człowieka.
Spektakl ma charakter laboratoryjnej i interdyscyplinarnej pracy. Na scenie spotykają się muzycy oraz tancerze. Poprzez użycie technologii zostaje dokonana próba zbadania relacji pomiędzy dźwiękiem i ruchem, odnalezienia wspólnych przestrzeni i wzajemnego przenikania się obu tych sfer.
Anna Kamińska
Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. W latach 2011-2016 studiowała na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Brała udział w dyplomach: Working Title: EGO w choreografii Jensa van Daele, Superbohaterów 10/9 w reżyserii Błażeja Peszka oraz Ubu król Jerzego Stuhra. Od 2016 roku studentka Katedry Dramatu Teatru i Widowisk w Poznaniu na kierunku Media Interaktywne i Widowiska. Tancerka w spektaklu Room40 Macieja Kuźmińskiego nagrodzonego na Polskiej Platformie Tańca w 2014 roku. Spektakl prezentowany był wielokrotnie w Polsce oraz na festiwalach zagranicznych: w Belgradzie, Holandii, Włoszech, Białorusi, Ukrainie, Armenii oraz Gruzji. W 2013 roku współtworzyła spektakl “Samsara”. Spektakl został nagrodzony na I Festiwalu Młodych Twórców Teatru Tańca przez Leszka Bzdyla, Ryszarda Kalinowskiego, Annę Piotrowską, Witolda Jurewicza oraz Joannę Chitruszko. Tańczyła w choreografiach Jacka Łumińskiego, Janusza Skubaczkowskiego, Lubelskiego Teatru Tańca, Anny Kosiorowskiej, Henrika Kaalunda, Anny Piotrowskiej. Razem z grupą Beskitu zrealizowała spektakl 1725 m n.p.m. dofinansowany w ramach programu Scena dla Tańca 2016. Spektakl był połączeniem kultury Beskidu Żywieckiego, polskiej techniki tańca oraz muzyki granej na żywo przez zespół VOŁOSI. Współtworzy grupę LineAct działającą w Widzewskich Zakładach Przemysłów Twórczych w Łodzi. Grupa działa od 2015 roku i zajmuje się tańcem na ścianach budynków. Widowiska grupy LineAct łączą w sobie muzykę elektroniczną tworzoną na żywo, mapping oraz murale.
Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na rok 2017.
Aleksandra Słyż
Studentka kompozycji na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego oraz reżyserii dźwięku na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Realizator dźwięku oraz autorka audycji radiowej Nowa Poważna w Radio Afera dotyczącej m. in. współczesnej muzyki klasycznej oraz wydarzeń poruszających aspekt nowych nurtów, tendencji czy technik inicjacji dźwięku. Współorganizatorka festiwali muzycznych, mających na celu wspieranie i propagowanie muzyki współczesnej, tj. Poznańska Wiosna Muzyczna czy Ogólnopolska Konferencja Naukowa ‚Neofonia’. Laureatka konkursów kompozytorskich i festiwali audiowizualnych. Współpracuje z Katedrą Animacji Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu jako realizator dźwięku do filmów i animacji. Jest również autorką tekstów muzycznych pojawiających się na łamach internetowego czasopisma MEAKULTURA. W swojej twórczości najczęściej ucieka się do nowych form i technik inicjacji dźwięku, które w dużym stopniu opierają się na poszukiwaniu nietypowych brzmień i barw. Interesują ją wszelkie zjawiska sound artowe, które umożliwiają autorce tworzenie dzieł interdyscyplinarnych. Dużo eksperymentuje z elektroniką, próbując tworzyć nowe urządzenia będące generatorami dźwięku.
Patryk Durski
Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. W marcu 2017 wystąpił w spektaklu „Przejścia” opartym na „Weselu” i „Święcie Wiosny” Igora Strawińskiego w chor. Jacka Łumińskiego. W 2016 roku laureat konkursu choreograficznego 3…2…1…TANIEC! za choreografię 5dm3. Etiuda została nagrodzona pierwszą nagrodą przez Leszka Bzdyla za „wykreowanie dialogu, jakości ruchowe i taniec”. Od roku 2015 jest członkiem multidyscyplinarnej grupy artystycznej LineAct, z którą współtworzył spektakle „Oplątane” i „Zakorzenieni”. Brał udział w spektaklach dyplomowych w reżyserii Błażeja Peszka „Superbohaterów 10/9” oraz Jensa van Daele „Working Title:EGO”. W 2015 roku pracował w kompanii Jensa van Daele. Powstały wówczas spektakl „About Lucian” prezentowany był w 28 teatrach w Holandii oraz Belgii. W latach 2013-2014 uczestniczył w międzynarodowym projekcie „MOP” wraz z tancerzami z Macau organizowanym przez Creative Link Asia Ltd. Artyści prezentowali spektakl m.in w ramach Contact Festival w Singapurze, Macau Arts Festival oraz Festiwalu Ekotopie Kultury w Katowicach. W trakcie studiów tańczył w spektaklu „Kocham tylko i wyłącznie całym sercem nie-rozłącznie Magdalenę” w choreografii Jacka Łumińskiego oraz „Profanum” Kamila Wawrzuty.
Przemysław Degórski
Student studiów licencjackich na kierunku dyrygentura symfoniczna w klasie prof. Jerzego Salwarowskiego na Akademii Muzycznej i m . I . J . Paderewskiego w Poznaniu. Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych m. in. przez maestro Leona Botsteina, prof. Tadeusza Strugałę, prof. Rafała Jacka Delektę, Achima Holuba (z orkiestrą London Classical Soloists w Londynie) oraz Luisa Miguel Clemente i Roberto Fiore (The Art of Expressive Conducting w Rzymie). Występował jako dyrygent m.in. podczas 45 Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna” (2016), podczas koncertów zamykających kursy w Rzymie i w Londynie. W czerwcu 2016 roku został laureatem konkursu „Współdziałanie w kulturze” organizowanego przez Narodowe Centrum Kultury i Centrum Kultury Zamek w Poznaniu na stworzenie projektu z zakresu kultury i edukacji, gdzie w ramach autorskiego „Projektu Appalachian Spring” wystawił, we współpracy z poznańską choreograf Krystyną Lamą Szydłowską (Fundacja Kinestrefa), spektakl taneczno-ruchowy „Pogłos” do muzyki z baletu „Appalachian Spring” A. Coplanda (premiera 26.10. 2016, CK Zamek w Poznaniu). Aktualnie dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego realizuje spektakl z choreograf Agnieszką Doberską. Jego działalność, oprócz orkiestrowej, skupia się również wokół projektów z zakresu sztuk interaktywnych.