Koncepcja, choreografia, performans: Marta Wołowiec
Współpraca artystyczna, dramaturgia: Konrad Kurowski
Produkcja: Krakowskie Centrum Choreograficzne – Nowohuckie Centrum Kultury
Fotografia: Klaudyna Schubert
Czas trwania: 45 min
“Lil” to rytuał oswajania tajemnicy cienia i przywoływania jego potencjału. Artystka podejmuje próbę ucieleśnienia mroku. Adaptuje się do niewiedzy, trwa w upadku. Wraz z dramaturgiem Konradem Kurowskim zaprasza do wspólnego doświadczania piękna bezkresu ciemności.
Punktem wyjścia do rozpoczęcia pracy nad projektem była dwutygodniowa rezydencja Marty Wołowiec w Libanie. Kraj ten od kilkunastu lat mierzy się z jednym z największych kryzysów gospodarczo-humanitarnych na świecie, spowodowanych m.in. wojną w Syrii. W sierpniu 2020 roku doszło także do wybuchu w bejruckim porcie, którego gruzy, wciąż są obecne w krajobrazie miasta. Wymownym symbolem Libanu stały się powracające przerwy w dostawie prądu zwane blackoutami.
Premierowych pokazów performansu można było doświadczyć o dwóch różnych porach dnia, na początku Krakowskiego Festiwalu Tańca w o godzinie 22:00 wieczorem oraz na jego zakończenie o godzinie 10:00 rano.
![](https://nck.krakow.pl/kcc/wp-content/uploads/2023/08/LIL_06_fot_klaudyna_schubert-1024x682.jpg)
![](https://nck.krakow.pl/kcc/wp-content/uploads/2023/08/LIL_19_fot_klaudyna_schubert-1024x682.jpg)
![](https://nck.krakow.pl/kcc/wp-content/uploads/2023/08/LIL_23_fot_klaudyna_schubert-1024x682.jpg)
![](https://nck.krakow.pl/kcc/wp-content/uploads/2023/08/LIL_27_fot_klaudyna_schubert-1024x682.jpg)
![](https://nck.krakow.pl/kcc/wp-content/uploads/2023/08/LIL_35_fot_klaudyna_schubert-1024x682.jpg)
![](https://nck.krakow.pl/kcc/wp-content/uploads/2023/08/LIL_40_fot_klaudyna_schubert-1024x682.jpg)
Wołowiec pracowała ze światłem i ciemnością jako zjawiskami fizycznymi, ale też ewokowanymi przez nie stanami emocjonalnymi, dzięki czemu praca nie jest tylko studium warunków, w których rozgrywa się performans – jego czasowości, przestrzenności i fizyczności – ale też delikatnym instrumentem pozwalającym odbiorczyni uświadomić sobie własne reakcje na bodźce, tryby ruchu i tworzone przez Wołowiec niepokojące obrazy.
-Zuzanna Berendt „Kto tańczy – relacja 3. edycji Krakowskiego Festiwalu Tańca
Fot. Klaudyna Schubert