Hold on

Hold on

twórcy: Marta Wołowiec, Marcin Janus
taniec – Marta Wołowiec
muzyka – Marcin Janus
premiera – 3 maja 2018 Festiwal Tańca Współczesnego SPACER

*ZDZIWIENIE
Nie znam prawie wcale
Tych dwóch moich dłoni,
Ale wiem, że kiedyś
Żyła tu kobieta,
Co miała podobne…
Adelaide Crapsey
(tłum. Wiktor J. Darasz, 2015)

Inspiracją do stworzenia spektaklu była wystawa fotograficzna „I know not these my hands” autorstwa Cooper and Gorfer, których głównymi bohaterkami są kobiety, ich dłonie, oczy, skóra i ubranie, mówiące o ich tożsamości i doświadczeniach. Gdzie jest moje miejsce w sztuce? Czym chcę się z Wami podzielić? W którym miejscu moja wrażliwość dotyka Twojej wrażliwości? I dlaczego tylko energia pozwala nam się do siebie zbliżyć?

Postawienie tych pytań w nieco szerszym kontekście przez prowokacyjny obraz stworzenia kobiety, nawiązujący do fresku Michała Anioła, zwraca uwagę na zasadnicze różnice wynikające z ogólnego postrzegania płci, przypisywania im danych cech i powinności ukształtowanych przez tkanki społeczne, które mogą tworzyć zdeformowany obraz świata. Spektakl transformuje różne rodzaje kobiecej energii, od subtelności, renesansowego piękna i siły, po brutalność i szczerość, budując intymność każdego spotkania z widzem. Zaprzecza stereotypom poprzez podjęcie tematu związanego z kreacją i aktem twórczym w kontekście tańca współczesnego, w którego historii kobiety odegrały znaczącą rolę. Kolejne elementy performansu przekształcają przekonania o sposobie radzenia sobie z trudem i umiejętnościach rozwiązywania problemów przez wzięcie spraw w swoje ręce.

fot. Beatrycze Bem

Marta Wołowiec 

Tancerka, choreografka, nauczycielka tańca, kierowniczka i współzałożycielka Krakowskiego Centrum Choreograficznego. Ukończyła studia zarządzania kulturą i mediami na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Dwuletni Kwalifikacyjny Kurs Instruktorski z Dziedziny Tańca Współczesnego organizowany przez Narodowe Centrum Kultury.

Jako artystka związana jest przede wszystkim z Krakowskim Centrum Choreograficznym, to tutaj produkuje własne spektakle oraz występuje w produkcjach innych choreografów. Autorka spektaklu solowego „Hold on” stworzonego we współpracy z muzykiem Marcinem Janusem. Współautorka i wykonawczyni choreografii w produkcjach łączących ruch, multimedia i muzykę: “Naturgemälde”, „spectral layers of movement” oraz „Kobiety Wyspiańskiego”. Jako tancerka występuje także w spektaklach autorstwa Agaty Moląg („Makia”, „Płaczki”, „38°C”, „Dobre wychowanie”) oraz Iwony Olszowskiej i Ferenca Fehera „Trans_Miss(i)on”. Od 2015 roku do 2019 roku wraz z Agatą Moląg i Moniką Węgrzynowicz współtworzyła kolektyw artystyczny Grupa Wokół Centrum.

W latach 2012-2014 była tancerką Krakowskiego Teatru Tańca. Występowała w spektaklach Eryka Makohona: „Poliamoria”, „Takarazuka CAMP”, „Net”, „Ruch Gallery” oraz Aleksandra Kopańskiego „In between”. W 2014 roku wzięła udział w polsko-norweskim projekcie z choreografem Ole Martinem Melandem (Carte Blanche) w ramach Festiwalu Materia Prima.

Uczestniczyła w ogólnopolskich i międzynarodowych warsztatach tańca takich jak: Gaga Intensive w Tel Awiwie, ImpulsTanz w Wiedniu, Cyrkulacje we Wrocławiu, Ogólnopolskie Warsztaty Tańca Współczesnego w Połczynie, KCC Dance Intensive, Festiwal Tańca Współczesnego SPACER czy BalletOFFFestival. Podczas warsztatów zapoznała się także z repertuarem światowej sławy zespołów: Batsheva Dance Company, Ultima Vez, Rosas.

Istotną część jej pracy stanowi działalność organizacyjna. Od 2014 roku współtworzy Krakowskie Centrum Choreograficzne realizując festiwale, konkursy choreograficzne, rezydencje i warsztaty taneczne. We współpracy z producentami z Hongkongu, Walii, Szwecji i Węgier zarządza międzynarodową produkcją kolektywu iCoDaCo 2018-2020 o tytule „it will come later”, który otrzymał dofinansowanie z programu Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”.  

Marcin Janus

Pochodzi z Krakowa, jest artystą dźwiękowym, multimedialnym, twórcą muzyki elektronicznej i elektroakustycznej. Od wielu lat zajmuje się oryginalnymi projektami artystycznymi. Jest autorem i często wykonawcą muzyki do licznych spektakli tanecznych oraz teatralnych. Tworząc na granicach sztuk kreuje złożone środowiska dźwiękowe.

Realizując projekty stawia sobie za zadanie uczynić przedstawienia bardziej wciągającymi, nasycając świat i myślenie osobliwymi zjawiskami dźwiękowymi, dostarcza zmysłom szerokiego spektrum wrażeń. W procesie twórczym koncentruje się na barwie dźwięku, bada jego podstawowe cechy, często szuka odzwierciedlenia w ruchu i obrazie, nadaje zdarzeniom nowych znaczeń łącząc je w przestrzeniach muzycznych. Pracując w domenie cyfrowej najczęściej wykorzystuje Ableton Live i Metasynth oraz kontrolery midi, które dostarczają̨ unikalnych możliwości. W świecie analogowym operuje na mocnych brzmieniach Bass Station czy Elektrona w rezultacie jego muzyka charakteryzuje się szeroką paletą dźwiękową. W pracach opartych o technologię można usłyszeć zestawienie nagrań i organicznych dźwięków z syntetycznymi barwami o często motorycznych cechach. Zaczynał jako muzyk eksperymentalnych formacji, by po kilku latach rozpocząć pracę jako niezależny kompozytor. Był stypendystą Art Stations Foundation w programie Solo Projekt, Finalistą na Konkursie kompozytorskim, który odbywał się̨ w ramach roku Johna Cage’a. Doświadczenie zdobywał również̇ jako uczestnik kursów a w ostatnim czasie GrupLab Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie z którą wspólnie brał udział w wielu projektach artystycznych. Poza częstymi występami w kraju gościł również w Londynie, Lizbonie, Turynie i Frankfurcie.