TAKARAZUKA camp w Teatrze PWST w Bytomiu

TAKARAZUKA camp w Teatrze PWST w Bytomiu

Serdecznie zapraszamy na spektakl TAKARAZUKA camp, który odbędzie się 14 czerwca o godzinie 18:00 na scenie Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu.
bilet: 8zł
rezerwacja: jbrom@pwst.krakow.pl

„W „Takarazuka camp” dochodzi do spotkania kultur i twórczego przetworzenia wzorca. W tym wypadku następuje przeniesienie cech właściwych kulturze dalekowschodniej na grunt polskiej (…) na styku dwóch odmiennych kultur może wytworzyć się trzecia, zawierająca nowe wartości. Czy do tego doszło w przypadku „Takarazuka camp” i adaptacji prozy Kōbō? Omówione cechy potwierdzają to założenie. Jednakże spektakl ten stanowi dowód na to, jak bardzo inspirująca potrafi być kultura japońska z całą swoją różnorodnością, wysokim poziomem kreowania świata przedstawionego czy zabawą w konstruowanie płci kulturowej.”
Małgorzata Wielgosz, Teatralne rozgrywki między kobiecością a męskością inspirowane japońską rewią Takarazuka [w:] Inspirująca i inspirowana. Podkultura japońska, pod red. Adrianny Wosińskiej)

TAKARAZUKA camp”
choreografia: Eryk Makohon
scenografia: Eryk Makohon
występują: Anna Chmiel – Kowalska, Monika Godek, Barbara Kopała, Agata Syrek, Katarzyna Węglowska –Król, Katarzyna Żminkowska, Monika Świeca, Marta Wołowiec, Paweł Łyskawa oraz tancerki Pracowni METAfizyczna
producent: Stowarzyszenie Krakowski Teatr Tańca oraz Nowohuckie Centrum Kultury
czas: 50 minut

  • W spektaklu wykorzystane są fragmenty artykułu Aliny Łysak, „Teatr Takarazuka jako przykład performatywności płci”.

Spektakl inspirowany jest teatrem japońskim – popularną rewią żeńską – Takarazuka, działającą w mieście o tej samej nazwie od prawie stu lat. Specyfika i oryginalność teatru, w którym wszystkie role, zarówno męskie jak i żeńskie odgrywają kobiety, stały się punktem wyjścia do rozważań na temat teatralności płci, konstrukcji płci kulturowej oraz stereotypowego postrzegania płci przez społeczeństwo. Kandydatki na „Takarazinki” przygotowują się przez dwa lata w specjalnej szkole do odgrywania ról męskich i ról kobiecych. Przyswajają sobie kata, czyli charakterystyczne dla danej płci formy gramatyczne, sposoby zachowania, gesty, mimikę. Dla twórców spektaklu ciekawym zagadnieniem jest jednak odgrywanie ról kobiecych przez kobiety. Teatr Takarazuka wydaje się bowiem doskonale potwierdzać tezę Simone de Beauvoir: „nie rodzimy się kobietami – stajemy się nimi”.

Spektakl nagrodzony główną nagrodą podczas Tyskich Spotkań Teatralnych.