Fifty-fifty, czyli „Płaczki” oraz „Święci nie błyszczą”

Fifty-fifty, czyli „Płaczki” oraz „Święci nie błyszczą”

Serdecznie zapraszamy na zakończenie sezonu artystycznego do STUDIA KCC. W ramach wieczoru fifty-fifty, który odbędzie się 26 czerwca w Nowohuckim Centrum Kultury w pierwszej połowie wystąpią mężczyźni ze spektaklem „Święci nie błyszczą” w choreografii Aleksandra Kopańskiego, natomiast w drugiej części wieczoru na scenie zobaczymy trzy kobiety – gospodarzy KCC, czyli Grupę Wokół Centrum ze spektaklem „Płaczki”.

26 czerwca 18:30 // STUDIO KCC (Nowohuckie Centrum Kultury)

REPREZENTACJA MĘŻCZYZN:

„Święci nie błyszczą” Teatr Hothaus chor. Aleksander Kopański

REPREZENTACJA KOBIET:

„Płaczki” Grupa Wokół Centrum chor. Agata Moląg

bilet na cały wieczór: 35 zł

KUP BILET

„Święci nie błyszczą”

choreografia: Aleksander Kopański
dramaturgia/śpiew: Wojciech Dawid Terechowicz
taniec: Aleksander Kopański, Bartosz Kwapień, Karol Miękina
aranże/gitara: Tomasz Boruch
gitara: Przemysław Hanaj
fotografie: B. Cieniawa

Przedstawienie „Święci nie błyszczą” to współczesny teatr tańca do muzyki baroku. Na scenie zobaczymy trzech tancerzy: Karola Miękinę – absolwenta PWST w Krakowie (Wydział Teatru Tańca w Bytomiu), Bartosza Kwapienia – architekta i nauczyciela jogi, związanego do niedawna z Krakowskim Teatrem Tańca. A także choreografa Aleksandra Kopańskiego, który tak opowiada o spektaklu: w spektaklu staraliśmy się budować ruch w oparciu o zasady rządzące w muzyce baroku, takie jak improwizacja (basso continuo), czy podporządkowanie rytmowi. W przebiegu spektaklu zasady te mają wpływ na tancerzy, którzy początkowo za nimi podążają,  następnie je łamią, by ostatecznie zignorować. Fascynująca jest też matematyczność muzyki barokowej, która jednocześnie wzbudza ogromne emocje. Staraliśmy się, aby ruch szedł w tę samą stronę. Aby był fizycznym działaniem, który ma za zadanie rozbudzić w widzu emocje.

Aleksander Kopański, który jest autorem scenariusza i choreografii do spektaklu, przez wiele lat był tancerzem Śląskiego Teatru Tańca w Bytomiu. Obecnie współpracuje z: Teatrem im. J. Słowackiego, Małopolskim Ogrodem Sztuk, Teatrem Polskim w Bielsku-Białej, Teatrem KTO, Operą Krakowską i Teatrem Hothaus. Wcześniej przez 10 lat trenował wyczynowo akrobatykę zdobywając sportową klasę mistrzowską.

Kopański stworzył choreografię do ciepło przyjętego spektaklu „Ferdydurke” w reżyserii W. Terechowicza (krakowski Teatr Hothaus). Zrobił ruch sceniczny do bardzo dobrze przyjętego spektaklu „Skórka pomarańczowa” w reżyserii M. Warsickiej (Teatr Polski w Olsztynie, nominacja ZASPu dla Leny Schimscheiner za najlepszy debiut). Jest też odpowiedzialny za ruch sceniczny w najnowszej premierze Małopolskiego Ogrodu Sztuki „Dzieje Upadków” wg. Balzacka w reżyserii M. Warsickiej.

Za aranże muzyczne i jedną z gitar odpowiada Tomasz Boruch –  multiinstrumentalista, muzyk sesyjny, autor muzyki. Absolwent jazzu Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Laureat międzynarodowych konkursów gitarowych. Współpracował m.in. z Brianem Fentressem (ReGeneration), Basią Stępniak Wilk, Przemysławem Brannym, Beatą Bednarz, Waynem Ellingtonem, Dathanem Thigpenem.

Druga gitara to Przemysław Hanaj – muzyk sesyjny, również absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach. Ukończył Instytut Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w klasie gitary elektrycznej oraz Wydział Wokalno-Instrumentalny – specjalność gitara klasyczna.

Za śpiew odpowiedzialny jest Wojciech Terechowicz – śpiewak, aktor, reżyser, nauczyciel sztuki aktorskiej, instruktor dramy stosowanej. Absolwent Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Białymstoku.

W spektaklu wykorzystano utwory następujących kompozytorów: G.Frescobaldi,  S.De Luca,  R.Rontani,  G.Caccini, Ch.W.Gluck, C.Monteverdi, H.Purcell, G.Giordani.

ZOBACZ FILM

Aleksander Kopański – tancerz, choreograf, aktor. Absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej. Przez 10 lat trenował wyczynowo akrobatykę zdobywając sportową klasę mistrzowską. Posiada dyplom tancerza zawodowego, przyznawany przez Związek Artystów Scen Polskich. Tancerz Śląskiego Teatru Tańca w Bytomiu. Debiutował w Indiach, wystepował w Kanadzie, Chinach, Wielkiej Brytanii, oraz krajach całej Europy. Prowadził zajęcia  w ramach Międzynarodowej Konferencji Tańca Współczesnego i Festiwalu Sztuki Tanecznej w Bytomiu, jak również w ramach Studium Teatru Fizycznego powstałym przy ŚTT. Aktualnie współpracuje z Teatrem Słowackiego, Teatrem Polskim w Bielsku-Białej, Teatrem KTO, Operą Krakowską i Teatrem Hothaus. Zrealizował choreografie do spektakli: „Skórka pomarańczowa”, „Proces”,”Ferdydurke”. Uczy tańca współczesnego. Tworzy własne spektakle autorskie. Systematycznie prowadzi warsztaty z tańca współczesnego w całej Polsce.

Wojciech Dawid Terechowicz – śpiewak, aktor, reżyser, retor, nauczyciel sztuki aktorskiej, instruktor dramy stosowanej. Praktykę zawodową prowadzi już od 23 lat.  Absolwent Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza oraz Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od ukończenia szkoły pracował jako aktor lalkarz, aktor dramatyczny, aktor musicalowy, śpiewak klasyczny oraz pedagog. Jako solista preferuje muzykę baroku i klasycyzmu, ale też repertuar pieśniarski późniejszych epok. W swojej pracy dydaktycznej zrealizował wiele projektów teatralnych. Teatr Hothaus, którego jest dyrektorem w ciągu ośmiu lat działalności zrealizował 51 premier. Jako pedagog opracowuje własne techniki szkolenia aktora, sprawdzając je na tworzonych przez siebie zespołach aktorskich. To co wyznacza jego szlaki artystyczne i pedagogiczne to eksperyment w dziedzinie sztuki scenicznej.

Karol Miękina – tancerz, aktor, choreograf. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiegow Krakowie, na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu.Występował na wielu festiwalach teatralnych i tanecznych w Polsce i za granicą m.in. w Niemczech, Rosji, Brazylii, Norwegii, Białorusi, Serbii, Czechach.Współpracował z takimi postaciami jak: Ohad Naharin, Ewa Wycichowska, Jacek Łumiński, Jo Strømgren, Jan Peszek, Caroline Finn, Adolf Weltschek, Joseph Alter, Izadora Weiss, Cezary Tomaszewski, Janusz Skubaczkowski, Antony McDonald, Ole Martin Meland, Kaya Kołodziejczyk, Eryk Makohon, Wojciech Kościelniak, Michał Kotański, Paulina Wycichowska. Były tancerz Polskiego Teatru Tańca – baletu poznańskiego oraz Bałtyckiego Teatru Tańca – Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Obecnie współpracuje z Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, z Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie, z Teatrem Bagatela oraz z Teatrem Groteska w Krakowie.

Bartosz Kwapień – tancerz, nauczyciel jogi. W latach 2011-2014 tańczył w Krakowskim Teatrze Tańca (Kwadryga na trzech, RuchGallery, Poliamoria). Obecnie występuje w spektaklu Przemiany Teatru Groteska w Krakowie.

Tomek Boruch – multiinstrumentalista, muzyk sesyjny, autor muzyki. Absolwent wydziału jazzu na Akademii Muzycznej w Katowicach. Laureat międzynarodowych konkursów gitarowych. Współpracował m.in. z Brianem Fentressem (ReGeneration), Basią Stępniak Wilk, Przemysławem Brannym, Beatą Bednarz, Waynem Ellingtonem, Dathanem Thigpenem, Bartkiem Przytułą, Pawłem Kowalczykiem, Moniką Kuszyńską, Pawłem Mąciwodą,Tarnowskim Chórem Gos.Pl, Palfy Gróf, Lanberry i wielu innych.

Przemek Hanaj – gitarzysta, muzyk sesyjny, absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Ukończył Instytut Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w klasie gitary elektrycznej oraz wydział Wokalno-instrumentalny – specjalność Gitara Klasyczna. Jako aktywnie działający muzyk sesyjny, brał udział w wielu polskich i międzynarodowych projektach koncertowych oraz studyjnych.

„Płaczki”

tańczą: Agata Moląg, Monika Świeca, Marta Wołowiec (Grupa Wokół Centrum)
koncepcja i choreografia: Agata Moląg
premiera: 13 marca 2016 w ramach konkursu choreograficznego 3…2…1…TANIEC!

Beksa.
Płacze-nie-becze!
Że aż tchu brak.
Takie życie.
Taki zawód.
Czasem po prostu nie chce się z nikim gadać.
Czasem ból jest zbyt silny.
Wszystko się już stało, tego już nie zmienisz.
Rycz!
I daj żyć innym.
Profesjonalnie. Na pokaz.
Lament. Histeria. Szloch.
Że och!

Martwisz się czasem czy „Twoje życie coś znaczy”? Co po sobie zostawisz?

I kto za Tobą zapłacze? Nic się nie martw! Załatwi się. Takich.

fot. R. Siwek

ZOBACZ FILM

RECENZJE:

https://pieonthecherry.wordpress.com/2016/03/21/review-around-centre-groups-mourners/ autor: Liliana Guevara Opińska

http://teatrdlawas.pl/artykuly/873-placzki-smieszki autor: Judyta Pogonowicz

http://www.teatralia.com.pl/nie-rycz-mala-nie-rycz-placzki/ autor: Aleksandra Spilkowska

Rezerwacja biletów:

Biuro Organizacji Widowni
tel. 12 644 02 66 wew. 55
e-mail: REZERWACJA@NCK.KRAKOW.PL