25 października – ,,Różnica i powtórzenie” oraz ,,Makia”

25 października – ,,Różnica i powtórzenie” oraz ,,Makia”

Uwaga! Z przykrością informujemy, że niedzielny spektakl Grupy Wokół Centrum ,,Makia” zostaje odwołany ze względu na kontuzję tancerki. Spektakl Macieja Kuźmińskiego ,,Różnica i powtórzenie” odbędzie się bez zmian! Zapraszamy serdecznie.
 

25 października godz. 20:00
sala teatralna NCK

ceny biletów:
„Makia” – 15 zł
„Różnica i powtórzenie” – 20 zł
bilet na dwa spektakle – 30 zł, członkowie grup KCC – 25 zł (!!!)

KUP BILET

uwaga! Warsztatowicze pracujący z Maciejem Kuźmińskim w dniu 24 października w cenie zajęć wliczony mają bilet na spektakl „Różnica i powtórzenie” !

Rezerwacja  biletów:
12 644 02 66 tel. wew. 55
e-mail: rezerwacja@nck.krakow.pl

,,Makia” Grupa Wokół Centrum
godz. 19:00 Nowohuckie Centrum Kultury

Makia – element hawajskiej metody medytacji huny, odnoszącej się do specyficznie pojmowanego skupienia jako umiejętności kierowania energią i posyłania jej tam, gdzie chcemy.

Dla nas interesujące stają się nie tyle zasady same w sobie, ale analogie jakie można odnaleźć i użyć do pracy z tancerzem na płaszczyźnie różnych aspektów obecności scenicznej, koncentracji i połączenia ciała i umysłu, intencji i ruchu, i wreszcie relacji performer- widz.
Energia podąża za uwagą, Uwaga podąża za energią.
To, na czym się skupiamy rozwija się.
Ogniskując świadomość na jakiejś rzeczy powodujemy ruch energii.
Tworząc myślokształt nadajemy mu energię.
Percepcja jest ściśle związana z bodźcami zmysłowymi.
Ciało podąża za koncentracją.
Możemy świadomie obserwować swoją uwagę.
To, na czym skupia się umysł, staje się rzeczywistością.

tańczą: Monika Świeca, Marta Wołowiec / Grupa Wokół Centrum
koncepcja i choreografia: Agata Syrek
muzyka: Flying Lotus, BADBADNOTGOOD, Nicolas Jaar, Billie Holiday

fot. K. Machniewicz

 

Grupa Wokół Centrum

Aby w pełnym wymiarze realizować misję artystyczną, w marcu 2015 roku tancerki Centrum zawiązały kolektyw Grupa Wokół Centrum, który swoimi założeniami i strukturą ma oddawać nowego ducha miejsca.
Idea powstania Grupy wyrosła z głębokiej potrzeby współpracy z innymi twórcami, zrzeszonymi lub niezależnymi, owocującej bogactwem inspiracji i różnorodnością w budowaniu scenicznego przekazu. Wierzymy, że tylko spotkania, a czasem nawet zderzenia odmiennych estetyk ruchowych, poglądów na sztukę, budują nową jakość. Interesuje nas to, co powstaje na styku. Wymiana inicjuje w nas kreatywny rozwój, a poznawanie tego co odmienne, pozwala na stopniowe klarowanie się własnego języka scenicznego wyrazu.
Czerpiemy z tego co prywatne, niesceniczne, parateatralne, czasem uznane powszechnie za nieprofesjonalne, aby budować kompozycje bliższe widzowi mentalnie.
Artyzmu szukamy w prostocie, przekazu w cytatach z życia, a smaku i waloru w  ruchu. Nigdy nie zapominamy o tym, że jesteśmy tancerzami, a więc ruch jest naszym głównym narzędziem.
Jednocześnie nie zapominamy o tym, że uwielbiamy być widzami – pokazujemy na scenie tylko to, co same chciałybyśmy zobaczyć.
Trzon Grupy stanowią tancerki Centrum trenujące ze sobą regularnie w stałym składzie: Agata Syrek, Monika Świeca i Marta Wołowiec. To one, w zależności od koncepcji,  zapraszają do współpracy zagranicznych gości, niezależnych lub zrzeszonych twórców, tancerzy, performerów czy aktorów.
Pierwszą deklaracją artystyczną była premiera spektaklu „Makia”w wykonaniu Marty Wołowiec i Moniki Świecy w choreografii Agaty Syrek.

Grupa Wokół Centrum sprawuje opiekę nad wydarzeniami i obszarem działań edukacyjnych w KCC: tworzy program Małego Teatru Ruchu, Pracowni METAfizyczna i STUDIA TAŃCA oraz program warsztatów i kursów, produkuje własne spektakle, realizuje projekty artystyczne, nawiązuje kontakty i poszukuje zagranicznych partnerów.

,,Różnica i powtórzenie” Maciej Kuźmiński
godz. 20:00 sala teatralna NCK

choreografia: Maciej Kuźmiński
dramaturgia, grafika: Adam Hypki
oświetlenie, scenografia: Michał Mackiewicz
projekt i wykonanie kostiumów:Emil Wysocki
reżyser prób, asystent:Tomasz Pomersbach
wykonawcy: Maciej Kuźmiński, Daniela Komędera, Agnieszka Bednarz
produkcja wykonawcza:Maciej Kuźmiński, Natalia Starowieyska
produkcja:Centrum Kultury w Lublinie, Wydział Teatru Tańca, PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Zduńskowolskie Centrum Integracji „Ratusz”, KP Media Poligrafia, laba off
czas trwania:2 x 30 min.
premiera:05.11.2014, Centrum Kultury w Lublinie

Tożsamość nie rozpoczyna się i nie kończy.
Tożsamość i podobieństwo to tylko złudzenia.
Różnica i powtórzenie zajęły miejsce tego, co tożsame,
i tego, co negatywne, tożsamości i sprzeczności.
Różni się jedynie to, co podobne.
Podobne są tylko różnice.
Myślenie jest grą różnicy i powtórzenia.

'Różnica i powtórzenie’ to spojrzenie na zagadnienie tożsamości z dwóch perspektyw. Poprzez nawiązanie do tekstów filozoficznych G. Deleuze’a i S. Kierkegaarda przedstawienie kwestionuje istotę powtarzalności rzeczy. Dyptyk składa się z 'Różnicy’, która jest rodzajem tanecznego monodramu, oraz 'Powtórzenia’ – w wykonaniu trójki artystów. 'Różnica’ to intymny wgląd w wewnętrzny świat człowieka, który poszukuje siebie i odpowiedzi na pytanie co jest zmienne – ja czy rzeczywistość wokół mnie? 'Powtórzenie’ to opowieść o przenikaniu się tożsamości i zakwestionowaniu istoty powtarzalności rzeczy. Skomplikowany zapis choreograficzny wymaga od tancerzy nieludzkiej wręcz koncentracji. Dzięki temu zabiegowi sama forma spektaklu zmusza do pytania, czy powtórzenie jest w ogóle możliwe.
W 'Różnicy i powtórzeniu’ widz odnajdzie odniesienia do historii tańca i kluczowych metod choreograficznych. Przez pryzmat twórczości innych, Kuźmiński analizuje własny styl ruchu i choreografii.

„Jest to realizacja, w której każdy z elementów – choreografia, wykonanie, wyczucie czasu i przestrzeni – jest z osobna na poziomie bardzo wysokim.”
Andrzej Z. Kowalczyk, Kurier Lubelski

ZOBACZ FILM

Maciej Kuźmiński choreografia, taniec
Prestiżowy magazyn Dance Tabs opisał spektakl Macieja Kuźmińskiego Room 40 jako „doskonale łączący piękno i koncept”. To wyjątkowo trafne określenie założeń przyjętych przez choreografa. Jego spektakle, odważne formalnie i niezwykle wymagające dla tancerzy, operują otwartymi symbolami, tworząc luźną strukturę, na której widz buduje własną interpretację. Charakterystyczny, dynamiczny ruch, oparty na autorskich technikach ruchu Dynamic Phrasing oraz pracy z podłogą nadaje choreografii rozpoznawalną formę.Różnica i Powtórzenie jest pełnometrażowym debiutem Kuźmińskiego. Jego poprzedni spektakl Room 40, zrealizowany jako praca dyplomowa studiów MA Choreography w londyńskim Trinity Laban, zdobył jedną z najważniejszych nagród w kraju – nagrodę publiczności Polskiej Platformy Tańca 2014.

Spektakl prezentowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca Scena dla Tańca 2015 – projekt ,,Różnica i Powtórzenie – Tournée”.