10. Urodziny Krakowskiego Centrum Choreograficznego

10. Urodziny Krakowskiego Centrum Choreograficznego

W 2024 roku Krakowskie Centrum Choreograficzne obchodzi swoje 10. urodziny. Dziękujemy wszystkim, którzy_re wzięli_ły udział w pikniku urodzinowym podczas 4. Edycji Krakowskiego Festiwalu Tańca. To był dla nas bardzo wzruszający moment i cieszymy się, że dzieliłyśmy go z tak licznym gronem osób związanych z KCC.

Nie mamy możliwości wymienić tu z imienia i nazwiska wszystkich osób, które miały realny wpływ na działalność KCC. Pragniemy jednak podziękować wszystkim pracownikom NCK – dyrekcji, osobom z działu kadr i księgowości, zajmującym się sprzedażą biletów, marketingiem, administracją, techniką, terenami zielonymi wokół NCK, jak również artystom_kom, fotografom_kom, graficzkom, filmowcom, menedżerom_kom, bileterom_kom, decydentom_tkom wnioskowym, pedagogom_żkom, uczestnikom_czkom zajęć, warsztatów i innych spotkań z którymi współtworzymy lub współtworzyłyśmy_liśmy to miejsce.

Z okazji urodzin wydałyśmy katalog Płynność, kolektywność, feminizm 10. urodziny Krakowskiego Centrum Choreograficznego, w którym opowiadamy co obecnie znajduje się w naszym obszarze ciekawości i strategii działań. W środku znajdują się również kolaże kolektywu KCC, fragmenty wywiadów i inne odniesienia do aktualnych działań.

CZYM SIĘ ZAJMUJEMY? CO NAS ZAJMUJE?

Krakowskie Centrum Choreograficzne to miejsce umożliwiające kontaktowanie się z tańcem i choreografią na obszarze twórczym, edukacyjnym, badawczym i odbiorczym. KCC istnieje od 2014 roku i od początku swoich aktywności jest częścią Nowohuckiego Centrum Kultury. Wiodące działania KCC obejmują:

  • organizację Krakowskiego Festiwalu Tańca (festiwal odbywa się co roku)
  • przeprowadzanie rezydencji artystycznych
  • produkowanie spektakli, performansów
  • prezentacje ciekawych zjawisk choreograficznych i poświęconych im badaniom (prezentacje dzieł i pokazów work in progress, “Taniec w procesie”, Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa, wykłady online)
  • inicjację i partnerstwo w projektach polskich i międzynarodowych (IcoDaCo, The voice of seniors, GPS)
  • prowadzenie stałej działalności edukacyjnej dla osób w różnym wieku i z różnym doświadczeniem
  • wspieranie lokalnych inicjatyw twórczych (Laboratorium Ciała, Matki w Ruchu)
  • tworzenie społeczności i umożliwianie wspólnych doświadczeń (rozmowy widzów_ek z artystami_tkami, jamy taneczne, prelekcje).  

Cele Krakowskiego Centrum Choreograficznego skoncentrowane są wokół promocji choreografii w jej różnorodnych odsłonach, wzmacnianiu jej wizerunku jako autonomicznej części  kultury oraz wspierania artystów_ek tańca z Polski i zza granicy. KCC przygląda się aktualnym kierunkom w tańcu i choreografii, a jego nadrzędnym motorem działań jest tworzenie przestrzeni inspiracji i wymiany. 

Krakowskie Centrum Choreograficzne nieustająco odkrywa swoją tożsamość, weryfikuje swoją działalność, stara się być czujną obserwatorką zachodzących zmian w środowisku tanecznym i otaczającej nas rzeczywistości. Daje przestrzeń do realizacji nowych idei, inicjuje własne, bodźcuje do działania. Nie boi się eksperymentów. Dąży do budowania wspólnoty i więzi w obszarze ruchu, tańca i choreografii. 

KRÓTKA HISTORIA KCC

Krakowskie Centrum Choreograficzne to dział Nowohuckiego Centrum Kultury, który powstał w 2014 r. z inicjatywy Eryka Makohona, kierownika Krakowskiego Teatru Tańca. Pierwszymi pracownikami_czkami Krakowskiego Centrum Choreograficznego byli_ły: Eryk Makohon, Paweł Łyskawa, Agata Moląg, Monika Węgrzynowicz, Marta Wołowiec. Jeszcze przed powstaniem KCC, Teatr prowadził swoją działalność artystyczną, edukacyjną, impresaryjną i organizacyjną w Nowohuckim Centrum Kultury, czego przykładem były wydarzenia takie jak Festiwal Tańca Współczesnego SPACER oraz Konkurs choreograficzny 3…2…1…TANIEC! Do repertuaru cyklicznych wydarzeń z zakresu szeroko rozumianego tańca współczesnego, można było wówczas zaliczyć również BalletOFFFestival, kładący nacisk na rezydencje artystyczne. 

W 2015 r. funkcję kierowniczą Krakowskiego Centrum Choreograficznego objęła Agata Moląg. Powstał również kolektyw twórczy Grupa Wokół Centrum składający się z Agaty Moląg, Moniki Węgrzynowicz i Marty Wołowiec, które zapraszały niezależnych twórców do współpracy przy kolejnych projektach. Dzięki założeniu Polskiej Sieci Tańca (2017), Krakowskie Centrum Choreograficzne zyskało możliwość wymiany artystycznej i współpracy organizacyjnej z instytucjami wspierającymi sztukę tańca w Polsce. Natomiast w 2018 r. KCC znacząco poszerzyło współpracę międzynarodową, zostając partnerem w projekcie International Contemporary Dance Collective (iCoDaCo), który uzyskał wsparcie z programu Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”. iCoDaCo 2018-2020 zakładał demokratyzację modelu współpracy, opartego na konsensusie, zaufaniu i transparentności, który dotyczył zarówno pracy artystycznej, jak i produkcyjnej.

Od końca 2018 r. Krakowskim Centrum Choreograficznym kierowała Marta Wołowiec. Zespół w składzie: Marta Wołowiec, Monika Węgrzynowicz i Agnieszka Barańska-Kozik, połączył cykliczne wydarzenia KCC w jeden duży festiwal, powołując do życia Krakowski Festiwal Tańca w 2020 r. Jego pierwsza edycja z powodu pandemii została przesunięta na 2021 r. Aktualnie, czyli w 2024 r., Krakowskie Centrum Choreograficzne jest zarządzane kolektywnie przez pięć kobiet (tancerek, choreografek, performerek, producentek, kuratorek, menadżerek, widzek, myślicielek, badaczek, partnerek, żon, matek, narzeczonych): Agnieszkę Barańską-Kozik, Karolinę Gracę, Aleksandrę Honzę, Monikę Węgrzynowicz i Dominikę Wiak.

Fot. Klaudyna Schubert/Katarzyna Machniewicz/Beatrycze Bem/Robert Siwek

Projekt graficzny katalogu: Zofia Karpowicz

Dodaj komentarz