Nautilus / Kim Sokolowski
choreografia: Kim Sokołowski
wykonawcy: Zuzanna Kasprzyk, Daniela Komędera, Anna Kosiorowska, Katarzyna Sikora
reżyseria świateł: Artur Oczkowski
producent: Nowohuckie Centrum Kultury – Krakowskie Centrum Choreograficzne
premiera: 15 listopada 2015 BalletOFFFestival
czas trwania: 25 minut
Spektakl powstał w ramach programu rezydencyjnego w Krakowskim Centrum Choreograficznym.
W spektaklu Nautilus obraz tonącego statku został użyty jako metafora doświadczenia prowadzącego do kompletnego wyczerpania. Jest to refleksja na temat walki i przetrwania. W trakcie procesu twórczego artyści rozważali, co dzieje się z człowiekiem, kiedy doświadcza katastrofy. Poszukiwali sytuacji ruchowych, które pozwalają odegrać stan „rozbitka” poprzez fizyczność i emocjonalność. Analizowali fizyczne reakcje ciała takie, jak bezdech, panika i utrata orientacji. Interesowało ich, co oznacza doświadczenie granic własnej wytrzymałości, co dzieje się, kiedy człowiekowi brakuje powietrza.
„Każdy człowiek zużywa w ciągu jednej godziny tlen zawarty w stu litrach powietrza; zatem w ciągu dwudziestu czterech godzin potrzeba mu tlenu z dwóch tysięcy czterystu litrów powietrza. W Nautilusie znajduje się milion pięćset tysięcy litrów powietrza, co podzielone przez dwa tysiące czterysta… wynosi sześćset dwadzieścia pięć. Powietrze Nautilusa mogłoby zatem wystarczyć przez dwadzieścia cztery godziny dla sześciuset dwudziestu pięciu ludzi.”
Jules Verne, 20 000 mil podmorskiej żeglugi, tł. Bolesław Kielski
Kim Sokolowski ukończył Folkwang Hochschule w Essen, gdzie otrzymał dyplom tancerza w 2007 roku. Od 2007 roku był członkiem Folkwang Tanzstudio (FTS) pod kierownictwem Henrietty Horn i Piny Bausch, Rodolfo Leoni. Od 2009 jako freelancer współpracował między innymi z: Theater der Klaenge, Fatima Gomes, Chikako Kaido, Mark Sieczkarek, Ben J. Riepe. Jako performer pracował w ramach Ruhrtrienalle Essen 2012 oraz w Art Basel in 2014 w performance Jennifer Allora and Guillermo Calzadilla. Od 2015 roku Kim współpracuje z Anną Kosiorowską przy spektaklach Twarze Medei, Jos jedan vrt zemaljskih radosti. Od 2010 zaczął realizować własne pomysły choreograficzne we współpracy z Elena Kofina, Daura Hernandez Garcia i Anną Kosiorowską.
Anna Kosiorowska ukończyła Wydział Teatru Tańca w Bytomiu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie w 2013 roku. Jako choreografka zrealizowała spektakl Twarze Medei w Bytomskim Centrum Kultury ramach stypendium z Funduszu Promocji Twórczości ufundowane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2014 roku, w 2015 roku przez trzy miesiące współpracowała z Sarajewskim Teatrem Wojennym w realizacji projektu Sarajevo Mind Map, który zakończył się realizacją spektaklu Jos jedan vrt zemaljskih radosti / Jeszcze jeden ogród rozkoszy ziemskich. Jako performerka wzięła udział m. in. w rekonstrukcji performance Mariny Abramović i Joan Jonas w ramach Ruhrtriennale 2012 w Essen, spektaklu dyplomowym Swan Lake w choreografii Idana Cohena, spektaklu Macieja Beczka Ex Ego w Operze Kameralnej w Warszawie, od 2014 roku jako tancerka i choreografka współpracuje z Kimem Sokolowskim w realizacji autorskich projektów.