Warsztat improwizacji ruchowej i dźwiękowej z Krakow Improvisers Orchestra 

WSZYSTKIE RUCHY DOZWOLONE
WARSZTATY ZESPOŁOWEJ IMPROWIZACJI DYRYGOWANEJ
z KRAKOW IMPROVISERS ORCHESTRA
1, 2 maja 2018 Nowohuckie Centrum Kultury – Krakowskie Centrum Choreograficzne
Festiwal Tańca Współczesnego SPACER 

 

1 maja godz. 15.00-18.00 WARSZTAT OPEN

Dla osób interesujących się tańcem i muzyką, dla tancerzy na różnym poziomie zaawansowania. Warsztat polega na kolektywnej improwizacji ruchowej i dźwiękowej przez współpracę tancerzy i muzyków (patrz opis poniżej).

Prowadzi: Paulina Owczarek
wstęp: 50 zł
ilość miejsc ograniczona

 

2 maja godz. 15.00-18.00 + wieczorny spektakl powarsztatowy „KIO in motion”

Warsztat dla tancerzy zaawansowanych: ilość między 8 a 10 osób, selekcja zostanie zrobiona przez Organizatora na podstawie opisu doświadczenia tanecznego w karcie zgłoszenia – deadline zgłoszeń 23 kwietnia. Informacja o zakwalifikowaniu się do projektu zostanie opublikowana 24 kwietnia. Uczestnicy warsztatów wezmą udział w wieczornym spektaklu powarsztatowym “KIO in motion”.

wstęp: 50 zł

KARTA ZGŁOSZENIA
REGULAMIN

 

numer konta:

Nowohuckie Centrum Kultury

Al. Jana Pawła II 232

PKO Bank Polski 08 1020 2892 0000 5602 0591 0130

tytuł przelewu: warsztaty z KIO

 

Po uzupełnieniu karty zgłoszenia, należy poczekać na maila z potwierdzeniem wolnych miejsc, dopiero wtedy dokonujemy wpłaty!

W razie pytań, prosimy o kontakt: kcc@nck.krakow.pl

 

Istotą  swobodnej improwizacji (free improvisation) jest „komponowanie muzyki w czasie rzeczywistym” – dokonywane za sprawą twórczej integracji intuicji i doświadczenia, w spontanicznym, zespołowym akcie ekspresji, bez ograniczeń, wspólnie, „tu i teraz”.

To ponadgatunkowe, czy niemateriałowe podejście do improwizacji, nie wymaga od muzyka znajomości określonego języka muzycznego, stylistyki danego gatunku (jak np. w improwizacji jazzowej). Free improvisation operuje dźwiękami wyzwolonymi ze struktur harmonicznych, metrycznych, tonalności – co jednocześnie nie oznacza wykorzystywania wyłącznie środków nieharmonicznych, ametrycznych i atonalnych: tu wszystkie dźwięki są dozwolone, ale używane świadomie, w skupieniu i wzajemnym słuchaniu się.

To nie pretekst do generowania hałasu w sposób przypadkowy, ale praktyka, która otwiera uszy i głowę, pozwala odkryć własne możliwości, których istnienia nie było się świadomym.

Analogiczne zasady mają zastosowanie w improwizacji ruchowej. Poziom techniczny improwizatorów czy znajomość określonych stylistyk ma nieporównywalnie mniejsze znaczenie niż gotowość do spontanicznego działania i otwartość na konfrontację z nowym i nieznanym.

Pomysł warsztatów improwizacji powstał z przekonania o potrzebie popularyzacji tej najstarszej ze znanych metod działalności twórczej, nie dość obecnej niestety współcześnie w procesie edukacji artystycznej.

Ważnym elementem warsztatów jest „conduction”, czyli zespołowa improwizacja dyrygowana, którą Krakow Improvisers Orchestra tworzy w oparciu o system znaków/gestów odnoszących się do podstawowych elementów muzycznych i sposobów komunikacji. Muzyka zespołu powstaje intuicyjnie, ale zbiorową improwizację kontroluje dyrygent, komunikujący się z muzykami i tancerzami za pomocą systemu gestów. Dyrygent może przygotować strukturę utworu wcześniej, albo też improwizować w interakcji z zespołem; może wydzielać z orkiestry mniejsze sekcje, solistów; może narzucić określony puls i metrum albo w ogóle nie dawać wskazówek i pozwolić grupie grać całkiem swobodnie – możliwości są właściwie nieograniczone.

 

Krakow Improvisers Orchestra to zespół improwizatorów zorientowany na free improvisation,  wykonywanie improwizacji dyrygowanych i partytur graficznych.

Improwizacja dyrygowana (conduction) powstaje w oparciu o system znaków/sygnałów odnoszących się do podstawowych elementów muzycznych i sposobów komunikacji.

KIO to przestrzeń współpracy improwizujących muzyków z różnych środowisk, akademickich i nieakademickich, freejazzowych i eksperymentalnych.

Dyrygent może opracować własny system gestów, może przygotować strukturę utworu wcześniej, albo też improwizować w interakcji z zespołem; może wydzielać z orkiestry mniejsze sekcje, solistów; może narzucić określony puls i metrum albo w ogóle nie dawać wskazówek i pozwolić zespołowi grać zupełnie swobodnie – możliwości są właściwie nieograniczone.

Orkiestra czerpie z dokonań takich formacji, jak London Improvisers Orchestra, John Zorn’s Cobra, Phil Minton’s Feral Choir czy Discordian Community Orchestra.

Z zespołem współpracują artyści mający wieloletnie doświadczenie w dyrygowaniu improwizującymi zespołami, m. in.  Satoko Fujii (Japonia), Javier Carmona i Andres El Pricto Rojas (Hiszpania), Miroslav Toth (Słowacja), Patryk Zakrocki, Marta Dramowicz-Wojtacka. KIO brała udział m. in. w festiwalach Ostrava Days, Krakowska Jesień Jazzowa, Musica Privata i Polifonie. Orkiestra zrealizowała również projekt  Qian means Creative Rafała Mazura i Com-impro for large ensemble Satoko Fujii. KIO zaprasza do współpracy także artystów wizualnych, tworzących partytury graficzne (m.in. Jan Bujnowski) lub malujących na żywo podczas koncertów (Lena Czerniawska, Bartosz Nalepa).

KIO powstała z inicjatywy Pauliny Owczarek, improwizatorki i saksofonistki zajmującej się różnymi formami spontanicznej kreacji. Zespół występuje w składzie: Tomek Chołoniewski, Brianne Curran, Marta Dramowicz-Wojtacka, Michał Kiedrowski, Malwina Kołodziejczyk, Wiktor Krzak, Ernest Ogórek, Sebastian Mac, Adam Nyk, Aleksander Wnuk oraz z gościnnym udziałem muzyków takich jak Sabah Al Ani, Anna Bogdanowicz, Przemek Borowiecki, Marcin Bożek, Jacek Chmiel, Michał Dymny, Guillermo Gregorio, Kamil Korolczuk, Casey Moir, Sławek Pezda, Piotr Przewoźniak, Adam Stodolski, Vasco Trilla, Bartosz Ignacy Wrona.

www.facebook.com/KrakowImprovisersOrchestra

fot. Marcin Ryczek