Open wound // Here After

1 maja (piątek)

20:00 Laura Aris Alvarez, Open wound, chor. Laura Aris Alvarez

film Ultima Vez, Here After, reż. Wim Vandekeybus // 15 zł

Film zawiera sceny nagości!

 

Laura Aris Alvarez, Open wound, chor. Laura Aris Alvarez

Spraw aby niewidoczne stało się widoczne

Ze środka ukrytego zamkniętego pokoju

od wewnątrz

najbardziej intymnie

z brzydoty

tego co niewypowiedziane

niepokazane

Czego nawet nie chciałeś nazwać

Open Wound  jest częścią solowych “mikroakcji”, przedstawień stworzonych przez Laurę Aris podczas jej dwuletniej rezydencji w Hong Kong Academy for Performing Arts (2013-2014). Laura interesuje się dialogiem pomiędzy tańcem współczesnym, a innymi dyscyplinami oraz relacją performera z widzem. Artystka przenosi doświadczenia osobiste zaczerpnięte ze sfery prywatnej w pracę sceniczną. Kładzie nacisk na tworzenie sugestywnych obrazów ruchomych wielkiej urody i siły emocjonalnej.

 

 

film Ultima Vez, Here After, reż. Wim Vandekeybus

Here After jest kinową adaptacją spektaklu Puur (2005, choreografia i reżyseria Wim Vandekeybus). Film jest połączeniem fikcji i tańca, z wyraźnie silniejszym naciskiem na fikcję w stosunku do poprzednich filmów Vandekeybusa. Podczas gdy w Blush (2005, film oparty na spektaklu o tym samym tytule) choreografia wspierała fabułę, w Here After narracja jest znacznie bardziej widoczna. Jest to historia, w której ciało i ruch przekazują emocje aktorów. Słabsze jakością, ale piękne ujęcia w formacie Super 8, ukazujące wyizolowaną społeczność (będące również częścią przedstawienia Puur) zostały zmontowane przez Dietera Diependaela z obrazami Super 16 nakręconymi na późniejszym etapie w naturalnym otoczeniu i studiu filmowym. Rezultatem jest porywczy i pozostający w pamięci film z gatunku fikcji. W Here After możemy usłyszeć ucinane dźwięki przygotowane przez włoskiego kompozytora Fausto Romitelli oraz liryczne utwory Davida Eugene Edwardsa (Woven Hand). Takie połączenie obrazu i muzyki wyzwala intensywne reakcje emocjonalne u widzów. W ślad za spektaklem Puur, który został entuzjastycznie przyjęty podczas Festiwalu d’Avignon w 2005, Here After ukazał talent Vandekeybusa jako twórcy filmowego. Poprzez retrospekcję film opowiada historię izolowanej społeczności, w której szalony tyran nakazuje dzieciobójstwo. W scenach ruchowych obserwujemy jak bohaterowie przeżywają wspomnienia będąc “tutaj po” (ang. Here After); jakgdyby ich emocje i traumy zostały złapane w pamięć ich ciał. Film ukazuje terror i jego niszczący efekt na społeczność. Zadaje pytania egzystencjonalne o życie/śmierć, winę/pokutę, tożsamość/pamięć, żal/negację oraz władzę/wolność.