Ewa i On

Ewa i On
Iwona Olszowska oraz Paweł Konior

24 kwietnia 2019 / godz. 18.00 / Studio KCC

Koncept i score: Iwona Olszowska, Paweł Konior

Taniec improwizacja: Paweł Konior, Iwona Olszowska

Muzyka: Marcin Janus

Premiera: 17.06.2017, Dom Rzemiosł Kraków, Noc Teatrów

Współpraca Pawła Koniora i Iwony Olszowskiej jako duetu została zapoczątkowana dzięki inicjatywie Adama Kamińskiego, który zaprosił ten duet na Laboratorium Ruchu we Wrocławiu 16 listopada 2014 roku. Wtedy powstała pierwsza otwarta improwizacja wraz z muzyką na żywo Marcina Janusa zaprezentowana na scenie CIA we Wrocławiu. Spektakl Otwartej Improwizacji stał się częścią programu Obszar Tańca w Teatrze Barakah oraz programu Scena dla tańca.

Z czasem projekt ewoluował. Kolejne duety zawsze odnosiły się do relacji dwóch osób, jednak za każdym razem był to inny typ osobowości w innych okolicznościach i konstelacjach. Założenia postaci i ich interakcje realizowane były wg zasad improwizacji prowadząc do powstania epizodów, zdarzeń, sytuacji, historii, impresji.

Kolejno powstawały „Adam i Elf”, „Pablo & Iv” oraz „Ewa i On”.

„Ewa i On” to odsłona jednego z serii duetów improwizacji strukturalnej w tańcu współczesnym. Scenariusz stanowi strukturę tematyczną, a tancerze na bieżąco kreują improwizując choreografie w tzw. czasie rzeczywistym/constant composition. Tzw. score spektaklu ustala ramy działaniowe, a tancerze ruchem i tańcem, obecnością, wejściem w relacje, tworzą zdarzenia sceniczne. „Ewa i On” to impresja odnosząca się do Adama i Ewy.

Iwona Olszowska (Polska) – tancerka, choreografka, pedagog tańca współczesnego. Jako nauczyciel specjalizuje się w świadomości ciała, improwizacji, kontakcie oraz improwizacji jako performance. Posiada certyfikat Somatic Movement Educator wg metody Body Mind Centering®. Stworzyła własny styl taneczny zwany “spiral flow dynamic”. Współzałożycielka i kierownik artystyczny Eksperymentalnego Studia EST (1989), realizującego projekty improwizacji strukturalnej, lecture-performance i site-specific – działań pionierskich w polskim tańcu w tym czasie. Tworzyła cykl “Obszar tańca” w Teatrze BARAKAH w Krakowie. Autorka spektakli solowych oraz choreografii dla zespołów np. Polskiego Teatru Tańca. Realizowała także ruch sceniczny dla teatrów dramatycznych – łącznie ok. 40 realizacji. Prowadziła coachingi zakończone pokazami, m.in. “Falling After Paxton” w Toruniu, Łodzi, Białymstoku, Wrocławiu. Pracowała w projektach z Pracownią Fizyczną, Renatą Piotrowską, Martą Pietruszką, Magdą Przybysz, Jackiem Owczarkiem, Anną Haracz, Natalią Iwaniec, a międzynarodowo z Liz Lerman, Risą Jaroslow, Maidy Withers, Pierrem Deloche, Michaelem Schumacherem. Otrzymała nagrody za choreografie oraz za konsekwentną kontynuację własnej drogi twórczej, osobowość sceniczną oraz stypendium Fundacji Batorego i programu ArtsLink w Nowym Jorku. Od kilku lat współpracuje z muzykiem Marcinem Janusem, tancerzem i performerem Pawłem Koniorem, bazując choreograficznie na metodzie BMC i structure impro choreography.

Paweł Konior (1982) – performer, tancerz oraz nauczyciel tańca. Studiował w Salzburg Experimental Academy of Dance, swój warsztat taneczny doskonalił w Holandii, Belgii i Polsce z takimi choreografami jak: Pedro Goucha, Einat Tuchman, Mor Shani, Rita Vilhena, T.r.a.s.h Company, Ugo Dehaes, Tomasz Wygoda, Iwona Olszowska. Pawła, jako performera, interesuje odkrywanie nowych przestrzeni w tańcu oraz nowatorskie podejście do dawnych form ruchu. Taniec postrzega jako studium ludzkiej duszy. Poszukuje indywidualizacji ruchu i rytmu, który wypływając z wnętrza człowieka, jest niepowtarzalny niczym linie papilarne. Ruch, który go pociąga jest organiczny, bazuje na emocjach, pogłębia czucie i świadomość ciała.

Marcin Janus – pochodzi z Krakowa, jest artystą dźwiękowym, multimedialnym, kompozytorem muzyki elektronicznej i elektroakustycznej. Od wielu lat zajmuje się oryginalnymi projektami artystycznymi. Jest autorem i często wykonawcą muzyki do licznych spektakli tanecznych oraz teatralnych. Tworząc na granicach sztuk kreuje złożone środowiska dźwiękowe. Realizując projekty stawia sobie za zadanie uczynić przedstawienia bardziej wciągającymi, nasycając świat i myślenie osobliwymi zjawiskami dźwiękowymi, dostarcza zmysłom szerokiego spektrum wrażeń. W procesie twórczym koncentruje się na barwie dźwięku, bada jego podstawowe cechy, często szuka odzwierciedlenia w ruchu i obrazie, nadaje zdarzeniom nowych znaczeń łącząc je w przestrzeniach muzycznych. Pracuje w domenie cyfrowej najczęściej wykorzystując Ableton Live i Metasynth oraz kontrolery midi, które dostarczają unikalnych możliwości w rezultacie jego muzyka charakteryzuje się szeroką paletą dźwiękowa. W pracach opartych o technologię można usłyszeć zestawienie nagrań i organicznych dźwięków z syntetycznymi barwami o często motorycznych cechach. Zaczynał jako muzyk eksperymentalnych formacji, by po kilku latach rozpocząć pracę jako niezależny kompozytor. Był stypendystą Art Stations Foundation w programie Solo Projekt, Finalistą na Konkursie kompozytorskim, który odbywał się w ramach roku Johna Cage’a. Doświadczenie zdobywał również jako uczestnik kursów a w ostatnim czasie GrupLab Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie z którą wspólnie brał udział w wielu projektach artystycznych. Poza częstymi występami w kraju gościł również w Londynie, Lizbonie, Turynie i Frankfurcie.