WARSZTATY DLA POCZĄTKUJĄCYCH

WARSZTATY DLA POCZĄTKUJĄCYCH

Serdecznie zapraszamy osoby początkujące do udziału w warsztatach ze słowackim tancerzem Jaro Viňarský podczas BalletOFFFestival. Zajęcia odbędą się 24 listopada w godzinach 10.30-14.30.

 

24 listopada g. 10.30-14.30

Nowohuckie Centrum Kultury

cena: 80 zł

 

KARTA ZGŁOSZENIA

REGULAMIN

 

kontakt: kcc@nck.krakow.pl

 

 

Zajęcia z tańca współczesnego (2 godziny) – teoria i technika

Ciało i potrzeba grawitacji / Podstawowe relacje z ziemią (też – planetą Ziemią) w pracy tancerza.

Zajęcia będą bazować na metodach Jara Viňarský’ego, których użył podczas pracy nad jego odnoszącym największe sukcesy solo w spektaklu The Last Step Before. Uczestnicy skupią się na technicznych aspektach pracy z ciałem pozostającym w relacji z podłogą, takich jak:

  • koncepcja grawitacji,
  • centrum – środek ciężkości ciała, a podłoga,
  • redukcja pracy mięśni w połączeniu z podłogą i jej wspieranie,
  • fizyczna transformacja podczas zmiany płaszczyzn poruszania się: pomiędzy najwyższym poziomem, środkowym i poziomem podłogi.

 

W STANIE RUCHOMEGO BEZRUCHU (2 godziny) – praktyka i kreacja

Warsztat skoncentrowany na istotnych cechach procesu kreatywnego i rozwoju umiejętności performatywnych

Podczas tych zajęć poruszone zostaną takie kwestie jak odkrywanie bezruchu i stopniowe rozwijanie działań ruchowych w kierunku pełnego kinestetycznego doświadczenia tańca, oraz kompozycja jako wyjaśnianie: odkrywanie fenomenu tańca – w jaki sposób taniec wyraża emocje, relacje i opowiada historie w bardzo świeży i niekonwencjonalny sposób, przebijając się przez stereotypy, rozumowanie i linearną logikę. Uczestnicy poznają ćwiczenia i techniki odnajdywania słownictwa ruchowego, przykładowo:

  • Cztery postawy uważności i świadomości ciała: leżenie, siedzenie, stanie i chodzenie
  • Mały taniec: odkrywanie historii całego swojego życia ruchowego
  • Bliski i odmienny – taneczny głos: odkrywanie własnego języka ruchowego

 

 

Jaro Viňarský

Urodził się w 1978 roku na Słowacji. Studiował choreografię baletu w Wyższej Szkole Sztuk Scenicznych w Bratysławie na Słowacji oraz choreografię na Akademii Sztuk Scenicznych w czeskiej Pradze. Od 1998 roku jako tancerz i performer, a także choreograf współpracuje z artystami słowackimi i zagranicznymi (z którymi stworzył np. film taneczny) oraz z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego w Polsce. Prowadzi również warsztaty taneczne, głównie dla tancerzy niezawodowych. Jaro Viňarský zdobył szereg nagród, m.in. 2. Nagrodę imienia Jarmili Jeřábkovej w Pradze w 2001 i 2003 roku, odpowiednio za „Sorton” i „Tea Never Brewed”. W roku 2006 otrzymał Nagrodę Publiczności podczas Czeskiej Platformy Tańca oraz Nagrodę Sazka w kategorii „Odkrycie taneczne” – obydwie za swoje solo w spektaklu „The Last Step Before”. W 2011 roku Viňarský założył organizację non-profit SKOK! działającą na rzecz rozwoju tańca współczesnego i teatru fizycznego na Słowacji. Tematy warsztatów, które prowadził we współpracy z innymi artystami obejmowały pracę grupową, partnerowanie, taniec i przestrzeń, taniec i jego dynamikę, formę i treść w ruchu, taniec i cyrk w spektaklu, techniki Alexandra i Feldenkraisa, ruch i głos, techniki kompozycji Merce Cunninghama, improwizację i kompozycję oraz światło w spektaklach tanecznych.

Od 2004 roku blisko współpracuje z belgijską choreograf Karine Ponties / Dame De Pic / Cie (Mi Non Sabir, Holeulone, Humus Vertebra, Havran & La Tour des Vents).

Dorobek choreograficzny Jara Viňarský’ego obejmuje następujące tytuły: ANIMALINSIDE (2012-13), XIRA (2013-15), ABSENT dla czeskiej grupy tanecznej VerTeDance (2015), L’AMOUR dla studentów Akademii Sztuk Scenicznych w czeskim Brnie (2015) czy też ostatnie dzieło, stworzone we współpracy z czeską reżyser teatralną Petrą Tejnorovą, YOU ARE HERE (2016).

W 2010 roku rozpoczął również trwającą nadal współpracę z Pavlem Zuštiakiem (Palissimo Company, Nowy Jork) nad THE PAINTED BIRD / BASTARD (2010, główna rola solowa w trylogii) i ENDANGERED PIECES (2013).

Dzieła Viňarský’ego prezentowane były na festiwalach na Słowacji, w Czechach, Rosji, Chorwacji, Austrii, Polsce, Portugalii, Rumunii, Bułgarii, Danii, Francji i Stanach Zjednoczonych.

W roku 2013 otrzymał nagrodę New York Dance and Performance Award Bessie w kategorii Wybitne wykonanie za występ w spektaklu Pavla Zuštiaka i Palissimo „Bastard” podczas La MaMa Moves! Dance Festival.

„Niczym spiralny pocisk energii będący w stanie uchwycić bezruch i wybuchową fizyczność, każdą chwilę uczynił wstrząsającą, przeszywającą i gwałtowną”.

 

fot. Peter Brenkus