You Are Here

YOU ARE HERE Petra Tejnorová, Jaro Viňarský i kolektyw

25 listopada NIEDZIELA Scena Stolarnia Teatr Ludowy

g. 15.00

oraz

g. 19.00

 

Cielesny przewodnik po obecności, relacjach międzyludzkich i innych przygodach.

Czy możliwe jest doświadczenie momentu czystej obecności? Czy też zawsze niesiemy ze sobą naszą przeszłość, uprzedzenia, plany i rezultat naszych doświadczeń? Czy można znaleźć drogę pomiędzy gorączkową produkcją znaczeń a rezygnacją na rzecz zrozumienia poprzez postrzeganie? Drogę do doświadczania innego rodzaju czasu, kiedy po prostu obserwujemy taniec? I czy sądzicie, że widzicie to, co ja?

YOU ARE HERE zaskakująco zbacza z utartej drogi „w kierunku obecności”, zmieniając perspektywę i wrażliwość na otaczający nas świat. Wraz z tancerzami widzowie doświadczają radości tworzenia, dając się porwać fascynującej przygodzie, w której zapominają o uprzedzeniach czy stereotypach względem tańca (i innych kwestii).

 

Reżyser: Petra Tejnorová

Tancerze i performerzy: Jaro Viňarský, Tereza Ondrová and Nathan Jardin

Scenografia: Adriana Černá

Muzyka: Dominik Žižka

Reżyser światła: Tomáš Morávek

Producent: Michal Somoš

Współpraca: filozofka Alice Koubová, tancerz, choreograf i asystent reżysera – Matthew Rogers, grafik – Jaromír Skácel, konsultacja dramaturgiczna – Marta Ljubková … oraz Ty…

 

 

Petra Tejnorová – urodziła się w 1984 roku. Niedawno obroniła pracę doktorską zatytułowaną CROSSOVER Between the layers of own performing work, on border of forms, genres and much more w Katedrze Teatru Alternatywnego i Teatru Lalek na Wydziale Teatralnym Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze. Studia magisterskie ukończyła na tej samej uczelni w 2009 roku, wystawiając najbardziej krwawą tragedię Szekspira, Tytus Andronikus, która wzbudziła emocje zarówno wśród widzów, jak i krytyków. Swoje prace zaczęła prezentować na zagranicznych festiwalach już podczas studiów. W 2008 roku była nominowana do Nagrody Alfreda Radoka w kategorii Talent Roku. Rok później zdobyła Nagrodę Josefa Hlávki.

Od niedawna tworzy własne, autorskie projekty oraz spektakle dla teatrów. Bada różne style relacji pomiędzy aktorem a widzem, szuka nowej roli teatru w dzisiejszym świecie, eksperymentuje z teatrem dokumentalnym i fizycznym, z konwencją teatralną oraz z nowymi mediami. Jest autorką szeregu bardzo różnych spektakli.
Jej ostatnie projekty (NICK, NEVINA) stanowią zastosowanie jej własnego podejścia do gatunku live cinema, łączącego teatr i film na jednej scenie. W ostatnim sezonie Tejonorová wyreżyserowała kryminał Láska a informace dla Nowej Sceny Teatru Narodowego w Pradze, gdzie w 2011 roku stworzyła również performance timINg z udziałem orkiestry kameralnej muzyki współczesnej BERG.

W 2013 roku wyreżyserowała międzynarodową produkcję taneczną EGDE dla Studio ALTA i Nowej Sceny Teatru Narodowego, a jej reality show w Teatrze Archa, zatytułowany „LIFEshow”, miał swoją premierę w roku 2012. Spektakl o świecie nastolatków, TEĎ 55 31 13 já, Tejnorová wyreżyserowała w Teatrze Alfa w Pilźnie, a MODROVOUS/SUOVORDOM w Teatrze Dejvické w Pradze. Jest autorką niezwykłego kolażu tekstowego pod tytułem I AS ON ME DE A prezentowanego w teatrze alternatywnym w Pradze, Alfredvedvoře, oraz scenicznej analizy mechanizmów przemocy i manipulacji My Funny Games w teatrze DISK. Wyreżyserowała także film krótkometrażowy A BOOK ABOUT A PLAN.

Petra Tejnorová wykłada aktorstwo w Katedrze Teatru Alternatywnego i Teatru Lalek na Wydziale Teatralnym Akademii Sztuk Scenicznych (DAMU) w Pradze. W bieżącym roku akademickim zaczęła uczyć swoją drugą grupę studentów studiów licencjackich.

 

Jaro Viňarský – urodził się w 1978 roku na Słowacji. Studiował choreografię baletu w Wyższej Szkole Sztuk Scenicznych w Bratysławie na Słowacji oraz choreografię na Akademii Sztuk Scenicznych w czeskiej Pradze. Od 1998 roku jako tancerz i performer, a także choreograf współpracuje z artystami słowackimi i zagranicznymi (z którymi stworzył np. film taneczny) oraz z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego w Polsce. Prowadzi również warsztaty taneczne, głównie dla tancerzy niezawodowych. Jaro Viňarský zdobył szereg nagród, m.in. 2. Nagrodę imienia Jarmili Jeřábkovej w Pradze w 2001 i 2003 roku, odpowiednio za „Sorton” i „Tea Never Brewed”. W roku 2006 otrzymał Nagrodę Publiczności podczas Czeskiej Platformy Tańca oraz Nagrodę Sazka w kategorii „Odkrycie taneczne” – obydwie za swoje solo w spektaklu „The Last Step Before”. W 2011 roku Viňarský założył organizację non-profit SKOK! działającą na rzecz rozwoju tańca współczesnego i teatru fizycznego na Słowacji. Tematy warsztatów, które prowadził we współpracy z innymi artystami obejmowały pracę grupową, partnerowanie, taniec i przestrzeń, taniec i jego dynamikę, formę i treść w ruchu, taniec i cyrk w spektaklu, techniki Alexandra i Feldenkraisa, ruch i głos, techniki kompozycji Merce Cunninghama, improwizację i kompozycję oraz światło w spektaklach tanecznych.

Od 2004 roku blisko współpracuje z belgijską choreograf Karine Ponties / Dame De Pic / Cie (Mi Non Sabir, Holeulone, Humus Vertebra, Havran & La Tour des Vents).

Dorobek choreograficzny Jara Viňarský’ego obejmuje następujące tytuły: ANIMALINSIDE (2012-13), XIRA (2013-15), ABSENT dla czeskiej grupy tanecznej VerTeDance (2015), L’AMOUR dla studentów Akademii Sztuk Scenicznych w czeskim Brnie (2015) czy też ostatnie dzieło, stworzone we współpracy z czeską reżyser teatralną Petrą Tejnorovą, YOU ARE HERE (2016).

W 2010 roku rozpoczął również trwającą nadal współpracę z Pavlem Zuštiakiem (Palissimo Company, Nowy Jork) nad THE PAINTED BIRD / BASTARD (2010, główna rola solowa w trylogii) i ENDANGERED PIECES (2013).

Dzieła Viňarský’ego prezentowane były na festiwalach na Słowacji, w Czechach, Rosji, Chorwacji, Austrii, Polsce, Portugalii, Rumunii, Bułgarii, Danii, Francji i Stanach Zjednoczonych.

W roku 2013 otrzymał nagrodę New York Dance and Performance Award Bessie w kategorii Wybitne wykonanie za występ w spektaklu Pavla Zuštiaka i Palissimo „Bastard” podczas La MaMa Moves! Dance Festival.

„Niczym spiralny pocisk energii będący w stanie uchwycić bezruch i wybuchową fizyczność, każdą chwilę uczynił wstrząsającą, przeszywającą i gwałtowną”.

fot. Michal Hancovsky

fot. Natalia Zajacikova