Dark Field Analysis

Dark Field Analysis Jefta van Dinther

25 listopada NIEDZIELA 20:30 Scena NCK

 

Dark Field Analysis odwołuje się do intensywności bycia żywym, stawiając nas, ludzi, naprzeciw innych form życia. W spektaklu to, co organiczne miesza się z tym, co syntetyczne, człowiek ze zwierzęciem, a to, co materialne z tym, co ulotne. Pomiędzy dwoma nagimi mężczyznami siedzącymi na dywanie rozwija się długa konwersacja. Motyw krwi przewija się przez całe widowisko niczym czerwona nić. Tytuł Dark Field Analysis (PL: analiza ciemnego pola) pochodzi od nazwy gałęzi medycyny alternatywnej, w której wykorzystuje się mikroskopię ciemnego pola do diagnozowania ogólnoustrojowych chorób organizmu mających źródło we krwi. Lecz rozmowa pomiędzy dwoma mężczyznami to znacznie więcej niż tylko fakty medyczne. Krew służy tutaj jako analogia do spoglądania wewnątrz i na zewnątrz: do wnętrza własnego ja i poza jego granice.

Czas trwania: ok. 60 minut

Choreografia i reżyseria: Jefta van Dinther

Współpraca i wykonanie: Juan Pablo Camara i Roger Sala Reyner

Oświetlenie: Minna Tiikkainen

Scenografia: Cristina Nyffeler

Realizacja dźwięku: David Kiers

Piosenki: Oparte na utworach „The Slow Drug” i „Horses in my Dreams” autorstwa PJ Harvey

Tekst: Jefta van Dinther, Juan Pablo Camara i Roger Sala Reyner

Asystent choreografa: Thiago Granato

Opieka artystyczna: Gabriel Smeets i Felix Bethge

Koordynacja techniczna: Bennert Vancottem

Kierownictwo artystyczne: Martin Falck

Kierownik: Emelie Bergbohm

Kierownictwo produkcji: Annie Schachtel

Dystrybucja: Key Performance

Administracja: Interim kultur AB (svb)

Koprodukcja: Tanz im August / HAU Hebbel am Ufer Berlin, Tanzquartier Wien, Sadler’s Wells London, PACT Zollverein Essen, Centro Cultural Vila Flor Guimaraes i Dansens Hus Oslo

Sponsorzy: Swedish Arts Council, Miasto Sztokholm i NATIONALES PERFORMANCE NETZ (NPN), Co-production Fund for Dance – fundusz finansowany przez Komisarza Rządu Federalnego ds. Kultury i Mediów na podstawie decyzji niemieckiego Bundestagu

Wsparcie: O Espago do Tempo Montemor-o-Novo, BUDA Kortrijk i Swedish National Touring Theatre

 

Cytaty prasowe:

„Tym razem Jefta van Dinther zaprojektował hipnotyczny świat, w którym czas, przestrzeń i ciało mają swój kres – utopijny i archaiczny, świat tajemnic i transformacji.” – Kulturradio

„Dark Field Analysis to dojrzały spektakl o ogromnej głębi.” – Tanznetz

„Bez wątpienia najlepsze dzieło Jefty van Dinthera” – Dagens Nyheter

 

Linki:
Strona internetowa: www.jeftavandinther.com
Facebook: Jefta van Dinther (artist)
Instagram: @jeftavandinther
Kanał Vimeo: https://vimeo.com/jeftavandinther

Dark Field Analysis – wideo:

Teasery autorstwa Martina Falcka:
Life Cracks Open https://vimeo.com/230340631
Entering the Body of Someone Else https://vimeo.com/230891781
Bloodline https://vimeo.com/230610812
As If the Heart Literally Moves Me https://vimeo.com/230443345
The Accident https://vimeo.com/230721080
Trailer autorstwa Bena Mergelsberga: https://vimeo.com/244034450

 

Jefta van Dinther jest choreografem i tancerzem pracującym pomiędzy Sztokholmem a Berlinem. Jego twórczość cechuje rygorystyczne podejście fizyczne i zawsze obejmuje ona stopniowe badanie samego ruchu. Poruszające się ciało stanowi trzon jego pracy, lecz również należy do strumienia światła, dźwięku i materiałów tworzących środowisko percepcji i doznań oraz wchodzi z nim w interakcję. Tancerze przedzierają się tanecznym krokiem przez różne środowiska: ich procesy prezentowane na żywo na scenie przeradzają się w przedstawienia.

W swojej twórczości Jefta porusza motywy iluzji, tego, co widzialne i niewidzialne, synestezji, ciemności, pracy, osobliwości, afektu, głosu i wizerunku. Często bawi się formatem prezentacji, od tradycyjnych narzędzi i urządzeń po scenerie przypominające instalacje, od mniejszych, kameralnych spektakli po ogromne produkcje. Jego dorobek artystyczny obejmuje spektakle: Dark Field Analysis (2017), Protagonist (2016) dla Cullbergbaletten, As It Empties Out (2014), Plateau Effect (2013) dla Cullbergbaletten, THIS IS CONCRETE (2012), GRIND (2011), The Blanket Dance (2011), Kneeding (2010), The Way Things Go (2009) oraz IT’S IN THE AIR (2008). Jefta van Dinther stworzył również choreografię i zatańczył w teledysku do utworu „Monument” (2015) Robyn & Royksopp, a ponadto był organizatorem i kuratorem festiwalu LIAISON (2015) w Sztokholmie.

W 2012 roku otrzymał Grant Birgit Cullberg przyznawany przez Swedish Arts Grants Committee. Jest laureatem Swedish Theatre Critics’ Dance Prize 2013 za spektakl Plateau Effect, który został również wybrany na szwedzkie Biennale Sztuk Scenicznych 2015. Jego GRIND otrzymał w Finlandii nagrodę Sade za najlepsze oświetlenie, a podczas Favoriten Festival w Dortmundzie w 2012 roku zdobył aż trzy nagrody.

Van Dinther ukończył w 2013 roku Amsterdam School of the Arts (MTD) i od tamtej pory pracuje również jako tancerz. Współpracował z choreografami takimi jak Mette Ingvartsen, Frederic Gies, Kristine Slettevold, Keren Levi, Ivana Muller, Leine&Roebana czy Xavier le Roy. Artysta uczy choreografii w różnych centrach międzynarodowych i w ramach licznych programów edukacyjnych. W latach 2012-2014 pracował jako starszy wykładowca i dyrektor artystyczny studiów magisterskich z zakresu choreografii na DOCH (Uniwersytecie Tańca i Cyrku w Sztokholmie).