26 lipca 2017

rezydencje

BalletOFFFestival to festiwal rezydencyjny, którego misją jest stymulowanie procesu twórczego. Wybrane projekty otrzymują od Krakowskiego Centrum Choreograficznego wsparcie finansowe, promocyjne i organizacyjne w realizacji spektaklu z zakresu szeroko rozumianego tańca współczesnego czy teatru. Pełen proces obejmuje kilkutygodniową rezydencję, w ramach której wyłonionym artystom udostępniona jest przestrzeń do prób i scena wraz z zapleczem technicznym i konieczną infrastrukturą.

Krakowskie Centrum Choreograficzne w ramach tegorocznego konkursu, spośród 23 nadesłanych zgłoszeń, wyłoniło trzy grupy rezydentów reprezentowane przez: Jakuba Lewandowskiego, Natalię Wilk oraz Patryka Durskiego.

Organizator w ramach rezydencji zapewnia twórcom:

  • środki finansowe na realizację spektaklu: 3000 zł dla duetu, 4000 zł dla trio, 5000 zł dla większych składów,
  • dostęp do sali prób i studia, w którym odbędzie się premiera,
  • zaplecze techniczne,
  • zakwaterowanie w okresie rezydencji i podczas festiwalu,
  • materiały promocyjne spektaklu,
  • coaching oraz konsultacje przygotowujące do pracy nad spektaklem.

Wieczór premier rezydentów odbędzie się 18 listopada o godz. 18:00 w Studio KCC w Nowohuckim Centrum Kultury.
Bilet na wszystkie spektakle rezydentów w cenie: 25 zł.

REZERWACJE:

Biuro Organizacji Widowni
tel. 12 644 02 66 wew. 55
e-mail: rezerwacja@nck.krakow.pl

 

SYLWETKI TWÓRCÓW

Twórcy pierwszego spektaklu: Jakub Lewandowski, Sylwia Hefczyńska-Lewandowska, Dominika Wiak, Kinga Duda

Jakub Lewandowski

Stypendysta Centre Choregraphique Mathilde Monnier National de Montpellier we Francji. Absolwent Pedagogiki Artystycznej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Absolwent Pedagogiki Tańca na Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. W roku 2010 uhonorowany przez Marszałka Województwa Śląskiego Nagrodą Artystyczną dla Młodych Twórców. W roku 2011 został laureatem Stypendium Artystycznego w Dziedzinie Kultury Województwa Śląskiego. Trzykrotnie nominowany do Nagrody Artystycznej ZŁOTA MASKA. Laureat tej nagrody w roku 2011 za choreografię do spektaklu „Hotel Nowy Świat” w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej. Spektakl ten, bez słów, oparty na ruchu, został wystawiony także w Teatro a Corte Torino we Włoszech, gdzie odniósł ogromny sukces. W roku 2015 spektakl „Cyrulik Sewilski” w Teatrze Wielkim do którego stworzył choreografię, otrzymał nagrodę ZŁOTA MASKA za najlepszy spektakl roku. Na stałe współpracujący z reżyserem Radosławem Rychcikiem, Nikołajem Koladą, Robertem Talarczykiem, Magdaleną Piekorz. Autor choreografii do kilkudziesięciu spektakli w Operach i Teatrach Dramatycznych w Polsce.

Sylwia Hefczyńska- Lewandowska

Wykładowca polskiej techniki tańca współczesnego i form teatru tańca na Wydziale Teatru Tańca oraz zajęć ze świadomości pracy z ciałem na Wydziale Aktorskim Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. W latach 2008-2012 prodziekan na Wydziale Teatru Tańca. Doktor w dziedzinie sztuk teatralnych. Wieloletnia tancerka i kierownik artystyczny zespołu Śląskiego Teatru Tańca w Bytomiu. Tańczyła we wszystkich premierach, które pojawiły się na deskach Śląskiego Teatru Tańca. Były to zarówno spektakle w choreografii Jacka Łumińskiego (założyciela, dyrektora naczelnego i artystycznego Teatru), jak i zaproszonych twórców (m.in.: Conrad Drzewiecki, Henrietta Horn, Jay Hirabayashi, Diane Elshout, Idan Cohen, Sigridur Soffia Nielsdottir, Sweeboon Kuik). Od dwudziestu lat bierze udział w festiwalach krajowych i zagranicznych prezentując swój dorobek taneczny, pedagogiczny i choreograficzny (m.in.: Międzynarodowa Konferencja Tańca Współczesnego i Festiwal Sztuki Tanecznej w Bytomiu, Prezentacje Współczesnych Form Tanecznych w Kaliszu, Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca w Lublinie, Festiwal Teatralny w Avignon, Festiwal Interface w Kalkucie, Festiwal Tańca w Guandong w prowincji Kanton w Chinach, Tanzmesse w Duseldorfie i inne).

Dominika Wiak

Absolwentka PWST na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu, niezależna aktorka i tancerka. Swoją edukację taneczną rozpoczęła od nauki rock and rolla akrobatycznego. W tej dziedzinie w 2008 roku zdobyła Mistrzostwo Polski. Współpracuje z Teatrem Juliusza Słowackiego w Krakowie oraz Teatrem Śląskim w Katowicach. Brała udział w spektaklach m.in. Eweliny Marciniak, Radosława Rychcika, Eryka Makohona, Sylwii Hefczyńskiej- Lewandowskiej, Jacka Łumińskiego, Jakuba Lewandowskiego oraz Macieja Kuźmińskiego. Od kilku lat tworzy swoje własne spektakle takie jak: „inner place” (BEST SOLO, AUDIENCE AWARD na „International Dance Festival Solo/Duo”), „Wyścig” we współpracy z Dominikiem Więckiem (nagrody na konkursie  choreograficznym 3…2…1…TANIEC oraz na Ogólnopolskim Festiwalu Tańca Współczesnego). Dwukrotna uczestniczka projektu badawczego JOY OF DISCOVERING w Chinach. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia naukowe i artystyczne.

fot. Dominik Więcek

Kinga Duda

Aktorka, tancerka. Studentka IV roku Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Laureatka wielu festiwalowych nagród solowych i zespołowych. Na scenie debiutowała w 2016 roku na scenie Narodowego Teatru Starego im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie w spektaklu ,,Dekalog” Tiana Gebinga. Brała udział w spektaklach Sylwii Hefczyńskiej-Lewandowskiej, ,,Bezdech” Jacka Przybyłowicza ,,Stany skupienia”, Ilony Trybuły ,,Uważnie się przyglądam”. Obecnie przygotowuje się do spektaklu dyplomowego w reż. Jerzego Stuhra.

 

Twórcy drugiego spektaklu: Natalia Wilk, Jan Lorys, Robert Kania

Natalia Wilk

Performerka, researcherka, freelancerka. Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego na kierunku Politologia oraz Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej na Wydziale teatru Tańca w Bytomiu. Pracowała m.in. z Isabelle Schad w Collective Jumps oraz Pieces and Elements, Koenem Augustijnem w Dance Moves Cities, Cosminem Manolescu przy Fragile w ramach rezydencji E-motional, re:thinking dance, Pawłem Passinim i Robertem Haydenem w Dynamika Metamorfozy” w Instytucie Grotowskiego, Robertem Talarczykiem w spektaklu Open Chopin, kolektywem Harakiri Farmers przy STILLE etc.

Stypendystka programu Alternatywna Akademia Tańca w 2014 r., Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury na rok 2013, oraz programu Rezydencja/Premiera 2012 w Gdańskim klubie Żak, w ramach którego stworzyła solo „Pacierz pokrętny” pod artystyczną opieką Pii Meuthen (Panama Pictures Dance Theatre). Tańczyła w projektach Idana Cohena, Rafała Urbackiego, Victorii Fox, Guilherme Botelho, Les gens d’Uterpan. Uczestniczka master classes i coachingów z Les Ballets C de la B, Davidem Zambrano, Luquid Loft Companie, Anną Van Den Broek, Yasmeen Godder, Malą Kline, Igorem Podsiadłym itd.

Twórczyni filmów tańca w tym SmallRoom Syndrome, oraz GiF Me pokazywanych na polskich i międzynarodowych Festiwalach Filmów Tańca. Zajmuje się pisaniem o tańcu. W roku 2011 odbyła research w zakresie krytyki tańca na San Diego State University w Californii. Aktualnie mieszka i pracuje w Berlinie, gdzie współorganizuje festiwal filmów tańca POOL w Dock11 i pracowni Joe Ramireza jako pozłotnik. Jej życiową pasją jest nurkowanie, wodne praktyki somatyczne oraz podróżowanie autostopem – zwiedziła w ten sposób Azję Centralną, Bałkany, Afrykę Zachodnią, Kaukaz itd. Następny będzie kosmos.

autoportret

Jan Lorys

studiował na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu krakowskiej PWST, uczestniczył również w wielu warsztatach. Był uczniem między innymi Jozefa Fručka, Davida Zambrano, Aryego Bursztyna, Jensa Bjerregaarda. Pracował z wieloma choreografami z kraju między innymi z: Erykiem Makohonem przy spektaklu Kwadryga na TRZECH, z Anną Piotrowską przy spektaklu dyplomowym Transdyptyk oraz produkcji democratic body, z Kamilem Wawrzutą tworząc spektakl Profanum. Współpracuje również z artystami z zagranicy między innymi z Jozefem Fručkiem przy projekcie Dog Man czy z Rebeccą Lazier w spektaklu There might be others.

fot. Laura Glaser

Robert Kania (muzyka)

Krakowski dj, założyciel Deep Impact crew – dj’skiego kolektywu. Filmoznawca, dziennikarz, autor tekstów dla CanabisGold oraz Spliff. Gra mrocznie i leśnie. Zajmuje się także programowaniem lineup’ów klubu Święta Krowa. Tworzy własne podcasty, uczy wspinaczki i niepohamowaną miłością darzy pieski.

 

Twórcy trzeciego spektaklu: Patryk Durski, Anna Kamińska, Aleksandra Słyż, Przemysław Degórski

Anna Kamińska

Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. W latach 2011-2016 studiowała na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Brała udział w dyplomach: Working Title: EGO w choreografii Jensa van Daele, Superbohaterów 10/9 w reżyserii Błażeja Peszka oraz Ubu król Jerzego Stuhra. Od 2016 roku studentka Katedry Dramatu Teatru i Widowisk w Poznaniu na kierunku Media Interaktywne i Widowiska. Tancerka w spektaklu Room40 Macieja Kuźmińskiego nagrodzonego na Polskiej Platformie Tańca w 2014 roku. Spektakl prezentowany był wielokrotnie w Polsce oraz na festiwalach zagranicznych: w Belgradzie, Holandii, Włoszech, Białorusi, Ukrainie, Armenii oraz Gruzji. W 2013 roku współtworzyła spektakl „Samsara”. Spektakl został nagrodzony na I Festiwalu Młodych Twórców Teatru Tańca przez Leszka Bzdyla, Ryszarda Kalinowskiego, Annę Piotrowską, Witolda Jurewicza oraz Joannę Chitruszko. Tańczyła w choreografiach Jacka Łumińskiego, Janusza Skubaczkowskiego, Lubelskiego Teatru Tańca, Anny Kosiorowskiej, Henrika Kaalunda, Anny Piotrowskiej. Razem z grupą Beskitu zrealizowała spektakl 1725 m n.p.m. dofinansowany w ramach programu Scena dla Tańca 2016. Spektakl był połączeniem kultury Beskidu Żywieckiego, polskiej techniki tańca oraz muzyki granej na żywo przez zespół VOŁOSI. Współtworzy grupę LineAct działającą w Widzewskich Zakładach Przemysłów Twórczych w Łodzi. Grupa działa od 2015 roku i zajmuje się tańcem na ścianach budynków. Widowiska grupy LineAct łączą w sobie muzykę elektroniczną tworzoną na żywo, mapping oraz murale.

Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na rok 2017.

Aleksandra Słyż

Studentka kompozycji na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego oraz reżyserii dźwięku na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Realizator dźwięku oraz autorka audycji radiowej Nowa Poważna w Radio Afera dotyczącej m. in. współczesnej muzyki klasycznej oraz wydarzeń poruszających aspekt nowych nurtów, tendencji czy technik inicjacji dźwięku. Współorganizatorka festiwali muzycznych, mających na celu wspieranie i propagowanie muzyki współczesnej, tj. Poznańska Wiosna Muzyczna czy Ogólnopolska Konferencja Naukowa ‚Neofonia’. Laureatka konkursów kompozytorskich i festiwali audiowizualnych. Współpracuje z Katedrą Animacji Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu jako realizator dźwięku do filmów i animacji. Jest również autorką tekstów muzycznych pojawiających się na łamach internetowego czasopisma MEAKULTURA. W swojej twórczości najczęściej ucieka się do nowych form i technik inicjacji dźwięku, które w dużym stopniu opierają się na poszukiwaniu nietypowych brzmień i barw. Interesują ją wszelkie zjawiska sound artowe, które umożliwiają autorce tworzenie dzieł interdyscyplinarnych. Dużo eksperymentuje z elektroniką, próbując tworzyć nowe urządzenia będące generatorami dźwięku.

Patryk Durski

Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. W marcu 2017 wystąpił w spektaklu „Przejścia” opartym na „Weselu” i „Święcie Wiosny” Igora Strawińskiego w chor. Jacka Łumińskiego. W 2016 roku laureat konkursu choreograficznego 3…2…1…TANIEC! za choreografię 5dm3. Etiuda została nagrodzona pierwszą nagrodą przez Leszka Bzdyla za „wykreowanie dialogu, jakości ruchowe i taniec”. Od roku 2015 jest członkiem multidyscyplinarnej grupy artystycznej LineAct, z którą współtworzył spektakle „Oplątane” i „Zakorzenieni”. Brał udział w spektaklach dyplomowych w reżyserii Błażeja Peszka „Superbohaterów 10/9” oraz Jensa van Daele „Working Title:EGO”. W 2015 roku pracował w kompanii Jensa van Daele. Powstały wówczas spektakl „About Lucian” prezentowany był w 28 teatrach w Holandii oraz Belgii. W latach 2013-2014 uczestniczył w międzynarodowym projekcie „MOP” wraz z tancerzami z Macau organizowanym przez Creative Link Asia Ltd. Artyści prezentowali spektakl m.in w ramach Contact Festival w Singapurze, Macau Arts Festival oraz Festiwalu Ekotopie Kultury w Katowicach. W trakcie studiów tańczył w spektaklu „Kocham tylko i wyłącznie całym sercem nie-rozłącznie Magdalenę” w choreografii Jacka Łumińskiego oraz „Profanum” Kamila Wawrzuty.

Przemysław Degórski

Student studiów licencjackich na kierunku dyrygentura symfoniczna w klasie prof. Jerzego Salwarowskiego na Akademii Muzycznej i m . I . J . Paderewskiego w Poznaniu. Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych m. in. przez maestro Leona Botsteina, prof. Tadeusza Strugałę, prof. Rafała Jacka Delektę, Achima Holuba (z orkiestrą London Classical Soloists w Londynie) oraz Luisa Miguel Clemente i Roberto Fiore (The Art of Expressive Conducting w Rzymie). Występował jako dyrygent m.in. podczas 45 Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna” (2016), podczas koncertów zamykających kursy w Rzymie i w Londynie. W czerwcu 2016 roku został laureatem konkursu „Współdziałanie w kulturze” organizowanego przez Narodowe Centrum Kultury i Centrum Kultury Zamek w Poznaniu na stworzenie projektu z zakresu kultury i edukacji, gdzie w ramach autorskiego „Projektu Appalachian Spring” wystawił, we współpracy z poznańską choreograf Krystyną Lamą Szydłowską (Fundacja Kinestrefa), spektakl taneczno-ruchowy „Pogłos” do muzyki z baletu „Appalachian Spring” A. Coplanda (premiera 26.10. 2016, CK Zamek w Poznaniu). Aktualnie dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego realizuje spektakl z choreograf Agnieszką Doberską. Jego działalność, oprócz orkiestrowej, skupia się również wokół projektów z zakresu sztuk interaktywnych.