26 lipca 2017

rezydencje

BalletOFFFestival to festiwal rezydencyjny, którego misją jest stymulowanie procesu twórczego. Wybrane projekty otrzymują od Krakowskiego Centrum Choreograficznego wsparcie finansowe, promocyjne i organizacyjne w realizacji spektaklu z zakresu szeroko rozumianego tańca współczesnego czy teatru. Pełen proces obejmuje kilkutygodniową rezydencję, w ramach której wyłonionym artystom udostępniona jest przestrzeń do prób i scena wraz z zapleczem technicznym i konieczną infrastrukturą.

Krakowskie Centrum Choreograficzne w ramach tegorocznego konkursu, spośród 23 nadesłanych zgłoszeń, wyłoniło trzy grupy rezydentów reprezentowane przez: Jakuba Lewandowskiego, Natalię Wilk oraz Patryka Durskiego.

Organizator w ramach rezydencji zapewnia twórcom:

  • środki finansowe na realizację spektaklu: 3000 zł dla duetu, 4000 zł dla trio, 5000 zł dla większych składów,
  • dostęp do sali prób i studia, w którym odbędzie się premiera,
  • zaplecze techniczne,
  • zakwaterowanie w okresie rezydencji i podczas festiwalu,
  • materiały promocyjne spektaklu,
  • coaching oraz konsultacje przygotowujące do pracy nad spektaklem.

Wieczór premier rezydentów odbędzie się 18 listopada o godz. 18:00 w Studio KCC w Nowohuckim Centrum Kultury.
Bilet na wszystkie spektakle rezydentów w cenie: 25 zł.

REZERWACJE:

Biuro Organizacji Widowni
tel. 12 644 02 66 wew. 55
e-mail: rezerwacja@nck.krakow.pl

 

„Melancholia – tryptyk”
choreografia: Jakub Lewandowski
taniec: Kinga DudaSylwia Hefczyńska-Lewandowska, Dominika Wiak\

 

muzyka: Michał Lis

długość spektaklu: ok. 35 minut

Trudno wnosić cokolwiek trwałego, mając świadomość bezbarwnej otaczającej rzeczywistości i przeświadczenie o konieczności nadejścia jakiejś „lawiny”. Wszystko co przynosi nam los pochodzi z fantazji. Miejsce między obecnością nieobecnością, pustką i nadmiarem. „Przez chwile myślałam, że moja nieobecność będzie dłuższa, ale zmieniłam zdanie”. Laura Brown, Los Angeles 1951.

„Moim celem w malarstwie zawsze było jak najwierniejsze przełożenie najintymniejszych doznań……Próbowałem przedstawić moje odczucia w najodpowiedniejszej i najbardziej poruszającej formie, w jakiej potrafię” Edward Hopper.

Pracę nad „Melancholią” traktuję jako nieustający proces, który mam nadzieję da mi kiedyś  odpowiedź na nurtujące pytanie: czy można zaznać szczęścia w samotności.

 

Jakub Lewandowski

Stypendysta Centre Choregraphique Mathilde Monnier National de Montpellier we Francji. Absolwent Pedagogiki Artystycznej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Absolwent Pedagogiki Tańca na Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. W roku 2010 uhonorowany przez Marszałka Województwa Śląskiego Nagrodą Artystyczną dla Młodych Twórców. W roku 2011 został laureatem Stypendium Artystycznego w Dziedzinie Kultury Województwa Śląskiego. Trzykrotnie nominowany do Nagrody Artystycznej ZŁOTA MASKA. Laureat tej nagrody w roku 2011 za choreografię do spektaklu „Hotel Nowy Świat” w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej. Spektakl ten, bez słów, oparty na ruchu, został wystawiony także w Teatro a Corte Torino we Włoszech, gdzie odniósł ogromny sukces. W roku 2015 spektakl „Cyrulik Sewilski” w Teatrze Wielkim do którego stworzył choreografię, otrzymał nagrodę ZŁOTA MASKA za najlepszy spektakl roku. Na stałe współpracujący z reżyserem Radosławem Rychcikiem, Nikołajem Koladą, Robertem Talarczykiem, Magdaleną Piekorz. Autor choreografii do kilkudziesięciu spektakli w Operach i Teatrach Dramatycznych w Polsce.

Sylwia Hefczyńska- Lewandowska

Wykładowca polskiej techniki tańca współczesnego i form teatru tańca na Wydziale Teatru Tańca oraz zajęć ze świadomości pracy z ciałem na Wydziale Aktorskim Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. W latach 2008-2012 prodziekan na Wydziale Teatru Tańca. Doktor w dziedzinie sztuk teatralnych. Wieloletnia tancerka i kierownik artystyczny zespołu Śląskiego Teatru Tańca w Bytomiu. Tańczyła we wszystkich premierach, które pojawiły się na deskach Śląskiego Teatru Tańca. Były to zarówno spektakle w choreografii Jacka Łumińskiego (założyciela, dyrektora naczelnego i artystycznego Teatru), jak i zaproszonych twórców (m.in.: Conrad Drzewiecki, Henrietta Horn, Jay Hirabayashi, Diane Elshout, Idan Cohen, Sigridur Soffia Nielsdottir, Sweeboon Kuik). Od dwudziestu lat bierze udział w festiwalach krajowych i zagranicznych prezentując swój dorobek taneczny, pedagogiczny i choreograficzny (m.in.: Międzynarodowa Konferencja Tańca Współczesnego i Festiwal Sztuki Tanecznej w Bytomiu, Prezentacje Współczesnych Form Tanecznych w Kaliszu, Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca w Lublinie, Festiwal Teatralny w Avignon, Festiwal Interface w Kalkucie, Festiwal Tańca w Guandong w prowincji Kanton w Chinach, Tanzmesse w Duseldorfie i inne).

Dominika Wiak

Absolwentka PWST na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu, niezależna aktorka i tancerka. Swoją edukację taneczną rozpoczęła od nauki rock and rolla akrobatycznego. W tej dziedzinie w 2008 roku zdobyła Mistrzostwo Polski. Współpracuje z Teatrem Juliusza Słowackiego w Krakowie oraz Teatrem Śląskim w Katowicach. Brała udział w spektaklach m.in. Eweliny Marciniak, Radosława Rychcika, Eryka Makohona, Sylwii Hefczyńskiej- Lewandowskiej, Jacka Łumińskiego, Jakuba Lewandowskiego oraz Macieja Kuźmińskiego. Od kilku lat tworzy swoje własne spektakle takie jak: „inner place” (BEST SOLO, AUDIENCE AWARD na „International Dance Festival Solo/Duo”), „Wyścig” we współpracy z Dominikiem Więckiem (nagrody na konkursie  choreograficznym 3…2…1…TANIEC oraz na Ogólnopolskim Festiwalu Tańca Współczesnego). Dwukrotna uczestniczka projektu badawczego JOY OF DISCOVERING w Chinach. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia naukowe i artystyczne.

fot. Dominik Więcek

Kinga Duda

Aktorka, tancerka. Studentka IV roku Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Laureatka wielu festiwalowych nagród solowych i zespołowych. Na scenie debiutowała w 2016 roku na scenie Narodowego Teatru Starego im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie w spektaklu ,,Dekalog” Tiana Gebinga. Brała udział w spektaklach Sylwii Hefczyńskiej-Lewandowskiej, ,,Bezdech” Jacka Przybyłowicza ,,Stany skupienia”, Ilony Trybuły ,,Uważnie się przyglądam”. Obecnie przygotowuje się do spektaklu dyplomowego w reż. Jerzego Stuhra.

 

„FRASUNEK
product of progressive unworking”

obsada, reżyseria, choreografia: Jan Lorys, Natalia Wilk
muzyka: CC
kostiumy: made in China
długość spektaklu:  37 minut

 

Frasunek. Tancerz frasobliwy.

W naszej pracy dzielimy się efektami praktyki progresywnej nie-pracy, podążania za pasjami i buntu bez gniewu. Odprawiamy nabożeństwo w imieniu wszystkich freelanserów i prekariuszy. Stajemy się ciałami gotowymi do wyzysku i w cyrkowej oprawie kwestionujemy rozumienie pojęć takich jak praca i czas wolny.

Wytrwale podążamy za mottem ‚It doesn’t matter what you create if you have no fun!’

Inspirujemy się niemymi filmami (bracia Lumiere), mądrymi książkami (autorstwa Bojany Kunst, Słownikiem Języka Polskiego), sławnymi artystami (Le Roy) oraz youtubem (Daniel Menedez, Pit, Niels Duinker, Super Dave and Amanda O’Malley, Ashley Galvin).

Nie zmieniamy świata, chcemy go trochę zrozumieć.

Ot. cały nasz FRASUNEK.

 

Natalia Wilk

Performerka, researcherka, freelancerka. Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego na kierunku Politologia oraz Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej na Wydziale teatru Tańca w Bytomiu. Pracowała m.in. z Isabelle Schad w Collective Jumps oraz Pieces and Elements, Koenem Augustijnem w Dance Moves Cities, Cosminem Manolescu przy Fragile w ramach rezydencji E-motional, re:thinking dance, Pawłem Passinim i Robertem Haydenem w Dynamika Metamorfozy” w Instytucie Grotowskiego, Robertem Talarczykiem w spektaklu Open Chopin, kolektywem Harakiri Farmers przy STILLE etc.

Stypendystka programu Alternatywna Akademia Tańca w 2014 r., Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury na rok 2013, oraz programu Rezydencja/Premiera 2012 w Gdańskim klubie Żak, w ramach którego stworzyła solo „Pacierz pokrętny” pod artystyczną opieką Pii Meuthen (Panama Pictures Dance Theatre). Tańczyła w projektach Idana Cohena, Rafała Urbackiego, Victorii Fox, Guilherme Botelho, Les gens d’Uterpan. Uczestniczka master classes i coachingów z Les Ballets C de la B, Davidem Zambrano, Luquid Loft Companie, Anną Van Den Broek, Yasmeen Godder, Malą Kline, Igorem Podsiadłym itd.

Twórczyni filmów tańca w tym SmallRoom Syndrome, oraz GiF Me pokazywanych na polskich i międzynarodowych Festiwalach Filmów Tańca. Zajmuje się pisaniem o tańcu. W roku 2011 odbyła research w zakresie krytyki tańca na San Diego State University w Californii. Aktualnie mieszka i pracuje w Berlinie, gdzie współorganizuje festiwal filmów tańca POOL w Dock11 i pracowni Joe Ramireza jako pozłotnik. Jej życiową pasją jest nurkowanie, wodne praktyki somatyczne oraz podróżowanie autostopem – zwiedziła w ten sposób Azję Centralną, Bałkany, Afrykę Zachodnią, Kaukaz itd. Następny będzie kosmos.

autoportret

Jan Lorys

studiował na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu krakowskiej PWST, uczestniczył również w wielu warsztatach. Był uczniem między innymi Jozefa Fručka, Davida Zambrano, Aryego Bursztyna, Jensa Bjerregaarda. Pracował z wieloma choreografami z kraju między innymi z: Erykiem Makohonem przy spektaklu Kwadryga na TRZECH, z Anną Piotrowską przy spektaklu dyplomowym Transdyptyk oraz produkcji democratic body, z Kamilem Wawrzutą tworząc spektakl Profanum. Współpracuje również z artystami z zagranicy między innymi z Jozefem Fručkiem przy projekcie Dog Man czy z Rebeccą Lazier w spektaklu There might be others.

fot. Laura Glaser

 

 

 

„What’s that noise I hear when I shut my eyes really tightly?”

twórcy spektaklu: Anna Kamińska, Aleksandra Słyż, Patryk Durski, Przemysław Degórski

fot. Maja Chiara Faber

Dźwięki wytwarzane przez mięśnie możesz usłyszeć w ten sposób: delikatnie ułóż kciuki w otworach usznych tak, aby zakryć ujście kanału słuchowego; z podniesionymi łokciami zaciśnij pięści. Postrzegany odgłos staje się głośniejszy, im mocniej zaciśniesz dłonie. Przypomina dudnienie przetaczającej się w oddali burzy. Przeważają w nim niskie częstotliwości, szczególnie te będące na granicy możliwości percepcji, ~20Hz. Dźwięk związany jest ze skurczem mięśni szkieletowych człowieka.

Spektakl ma charakter laboratoryjnej i interdyscyplinarnej pracy. Na scenie spotykają się muzycy oraz tancerze. Poprzez użycie technologii zostaje dokonana próba zbadania relacji pomiędzy dźwiękiem i ruchem, odnalezienia wspólnych przestrzeni i wzajemnego przenikania się obu tych sfer.

Projekt zrealizowany we współpracy z Uniwersytetem Adama Mickiewicza w Poznaniu. Współpraca merytoryczna: HAT Research Center.

 

Anna Kamińska

Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. W latach 2011-2016 studiowała na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Brała udział w dyplomach: Working Title: EGO w choreografii Jensa van Daele, Superbohaterów 10/9 w reżyserii Błażeja Peszka oraz Ubu król Jerzego Stuhra. Od 2016 roku studentka Katedry Dramatu Teatru i Widowisk w Poznaniu na kierunku Media Interaktywne i Widowiska. Tancerka w spektaklu Room40 Macieja Kuźmińskiego nagrodzonego na Polskiej Platformie Tańca w 2014 roku. Spektakl prezentowany był wielokrotnie w Polsce oraz na festiwalach zagranicznych: w Belgradzie, Holandii, Włoszech, Białorusi, Ukrainie, Armenii oraz Gruzji. W 2013 roku współtworzyła spektakl „Samsara”. Spektakl został nagrodzony na I Festiwalu Młodych Twórców Teatru Tańca przez Leszka Bzdyla, Ryszarda Kalinowskiego, Annę Piotrowską, Witolda Jurewicza oraz Joannę Chitruszko. Tańczyła w choreografiach Jacka Łumińskiego, Janusza Skubaczkowskiego, Lubelskiego Teatru Tańca, Anny Kosiorowskiej, Henrika Kaalunda, Anny Piotrowskiej. Razem z grupą Beskitu zrealizowała spektakl 1725 m n.p.m. dofinansowany w ramach programu Scena dla Tańca 2016. Spektakl był połączeniem kultury Beskidu Żywieckiego, polskiej techniki tańca oraz muzyki granej na żywo przez zespół VOŁOSI. Współtworzy grupę LineAct działającą w Widzewskich Zakładach Przemysłów Twórczych w Łodzi. Grupa działa od 2015 roku i zajmuje się tańcem na ścianach budynków. Widowiska grupy LineAct łączą w sobie muzykę elektroniczną tworzoną na żywo, mapping oraz murale.
Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na rok 2017.

fot. Marta Suszyńska

 

Aleksandra Słyż

Studentka kompozycji na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego oraz reżyserii dźwięku na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Realizator dźwięku oraz autorka audycji radiowej Nowa Poważna w Radio Afera dotyczącej m. in. współczesnej muzyki klasycznej oraz wydarzeń poruszających aspekt nowych nurtów, tendencji czy technik inicjacji dźwięku. Współorganizatorka festiwali muzycznych, mających na celu wspieranie i propagowanie muzyki współczesnej, tj. Poznańska Wiosna Muzyczna czy Ogólnopolska Konferencja Naukowa ‚Neofonia’. Laureatka konkursów kompozytorskich i festiwali audiowizualnych. Współpracuje z Katedrą Animacji Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu jako realizator dźwięku do filmów i animacji. Jest również autorką tekstów muzycznych pojawiających się na łamach internetowego czasopisma MEAKULTURA. W swojej twórczości najczęściej ucieka się do nowych form i technik inicjacji dźwięku, które w dużym stopniu opierają się na poszukiwaniu nietypowych brzmień i barw. Interesują ją wszelkie zjawiska sound artowe, które umożliwiają autorce tworzenie dzieł interdyscyplinarnych. Dużo eksperymentuje z elektroniką, próbując tworzyć nowe urządzenia będące generatorami dźwięku.

fot. Agata Dankowska

Patryk Durski

Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. W marcu 2017 wystąpił w spektaklu „Przejścia” opartym na „Weselu” i „Święcie Wiosny” Igora Strawińskiego w chor. Jacka Łumińskiego. W 2016 roku laureat konkursu choreograficznego 3…2…1…TANIEC! za choreografię 5dm3. Etiuda została nagrodzona pierwszą nagrodą przez Leszka Bzdyla za „wykreowanie dialogu, jakości ruchowe i taniec”. Od roku 2015 jest członkiem multidyscyplinarnej grupy artystycznej LineAct, z którą współtworzył spektakle „Oplątane” i „Zakorzenieni”. Brał udział w spektaklach dyplomowych w reżyserii Błażeja Peszka „Superbohaterów 10/9” oraz Jensa van Daele „Working Title:EGO”. W 2015 roku pracował w kompanii Jensa van Daele. Powstały wówczas spektakl „About Lucian” prezentowany był w 28 teatrach w Holandii oraz Belgii. W latach 2013-2014 uczestniczył w międzynarodowym projekcie „MOP” wraz z tancerzami z Macau organizowanym przez Creative Link Asia Ltd. Artyści prezentowali spektakl m.in w ramach Contact Festival w Singapurze, Macau Arts Festival oraz Festiwalu Ekotopie Kultury w Katowicach. W trakcie studiów tańczył w spektaklu „Kocham tylko i wyłącznie całym sercem nie-rozłącznie Magdalenę” w choreografii Jacka Łumińskiego oraz „Profanum” Kamila Wawrzuty.

fot. Anna Kamińska

Przemysław Degórski

Student studiów licencjackich na kierunku dyrygentura symfoniczna w klasie prof. Jerzego Salwarowskiego na Akademii Muzycznej i m . I . J . Paderewskiego w Poznaniu. Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych m. in. przez maestro Leona Botsteina, prof. Tadeusza Strugałę, prof. Rafała Jacka Delektę, Achima Holuba (z orkiestrą London Classical Soloists w Londynie) oraz Luisa Miguel Clemente i Roberto Fiore (The Art of Expressive Conducting w Rzymie). Występował jako dyrygent m.in. podczas 45 Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna” (2016), podczas koncertów zamykających kursy w Rzymie i w Londynie. W czerwcu 2016 roku został laureatem konkursu „Współdziałanie w kulturze” organizowanego przez Narodowe Centrum Kultury i Centrum Kultury Zamek w Poznaniu na stworzenie projektu z zakresu kultury i edukacji, gdzie w ramach autorskiego „Projektu Appalachian Spring” wystawił, we współpracy z poznańską choreograf Krystyną Lamą Szydłowską (Fundacja Kinestrefa), spektakl taneczno-ruchowy „Pogłos” do muzyki z baletu „Appalachian Spring” A. Coplanda (premiera 26.10. 2016, CK Zamek w Poznaniu). Aktualnie dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego realizuje spektakl z choreograf Agnieszką Doberską. Jego działalność, oprócz orkiestrowej, skupia się również wokół projektów z zakresu sztuk interaktywnych.\