„Amerykański Mit” – wystawa fotografii Marka Norka
wystawa wspomnieniowa w 1. rocznicę śmierci
Wernisaż wystawy – 21 kwietnia (czwartek), g. 18.00
Podczas wernisażu prezentacja filmu Marka Norka „Brooklyn czarter” oraz mini recital Jana Oberbeka – wirtuoza gitary.
Wystawa czynna od 21.04.2022 r. do 22.05.2022r.
Marek Norek – (8.11.1944 – 10.03.2021) operator, reżyser, fotograf i producent filmowy. W latach 1985-2013 był instruktorem d/s filmu w Nowohuckim Centrum Kultury i opiekunem Amatorskiego Klubu Filmowego „Nowa Huta”. Wyreżyserował ponad dwadzieścia filmów emitowanych głównie w telewizji, między innymi serial „Krajobrazy” poświęcony przyrodzie i zabytkom okolic Krakowa. Jego autorski film „Brooklyn Czarter” z udziałem Jana Peszka uczestniczył w Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie w 1989 roku. Po wielokrotnych emisjach w TVP Kultura dużą popularnością cieszył się „Pamiętnik Leo” film Marka Norka wyprodukowany W 2009 r. przez NCK w którym pełnił on jednocześnie rolę reżysera, operatora, montażysty i scenarzysty. Film powstał na podstawie pamiętnika Leona Silberbacha, żydowskiego chłopca ukrywającego się w czasie Holocaustu w podkrakowskiej wsi Mogiła.
Marek Norek wykonał zdjęcia filmowe do pięćdziesięciu filmów krótkometrażowych w reżyserii m.in. Aleksandra Sroczyńskiego, Jerzego Kuci, Juliana Antoniszczaka, Łucji Mróz-Raynoch. Przez wiele lat współpracował z Teatrem Starym, dla którego wykonał realizacje filmowe do spektakli teatralnych w reżyserii Tadeusza Bradeckiego, Krystiana Lupy i Jerzego Stuhra. Jako fotograf miał trzy indywidualne wystawy: w Klubie Międzynarodowej Prasy i Książki w 1977 roku, w Krakowskim Domu Kultury – “Wielopole, Wielopole” Tadeusza Kantora w 1981 roku, oraz w Nowohuckim Centrum Kultury w 1993 roku.
Był autorem zdjęć do dwóch książek o sztuce: „Sztuka Sakralna” Mariana Korneckiego, „Sztuka Obronna” Janusza Bogdanowskiego.
Zdjęcia ze spektaklu „Wielopole, Wielopole” znajdują się w książce Krzysztofa Miklaszewskiego pt: „Spotkania z Tadeuszem Kantorem”. Były także prezentowane na wystawie „Tańczyli na moście” Marka Rostworowskiego poświęconej Kantorowi w Arsenale krakowskim – w 1995 roku Marek Norek wykonywał zdjęcia dla Przekroju (okładki), Kultury, Kina, Literatury, Itd. Publikował także w Gazecie Wyborczej i Przekroju. Prowadził Wytwórnię Filmów CINEMA ART.
Ameryka zawsze fascynowała i zaciekawiała swoją cywilizacją i jej osiągnięciami. Od początku istnienia powstały o niej mity, które przyciągały rzesze emigrantów. Szczególnie silnie odczuwaliśmy ich magię w okresie komunizmu. Później, kiedy wkroczyliśmy na drogę kapitalizmu, mity te nieco wyblakły. Jakie są? Jaka jest prawda? Czy Ameryka jest inna niż mity, które funkcjonują o niej?
Starałem się zobaczyć różnice, które dzielą nasze kultury. Ale czy są one tak istotne? Wydaje mi się, że fotografia moja dotyka zaledwie tego, co jest ulotnym obłokiem mgły.
– Marek Norek
Patrząc na fotografie Marka Norka, nie mogę oprzeć się pogodnej refleksji. Otóż – poza różnymi funkcjami, jakie pełni fotografia – może ona, bądź też aparat fotograficzny być wspaniałym towarzyszem podróży. Doświadczyłem tego osobiście, przemierzając bezdroża Skandynawii, czy Jukatanu. Fotografia Marka Norka przekazuje jego emocje, wzruszenia i zachwyty, jakich doznawał w swej podróży po Ameryce. Precyzyjne w swej warstwie warsztatowej, pozwalają nam odkryć piękno miejsc, nie tylko tam, gdzie dominuje efektowna architektura, ale również w banalnych na pozór sytuacjach ulicznych. Zgodnie z głoszoną prawdą, że malarz piękno tworzy, a fotograf je odkrywa, wystawa Marka Norka to trafne zdanie potwierdza. Aparat fotograficzny, towarzysz podróży autora nie zawiódł go, dobrze wypełniając swoje zadanie, przekazując nam to wszystko, co wspólnie przeżywali.
– Zbigniew Łagocki
Wystawa „Amerykański mit” była pierwotnie prezentowana w 1999 roku w Galerii Centrum NCK. Teksty pochodzą z folderu do w/w wystawy.