14.12.2016

Warsztaty twórczego pisania

nck_logo_wersja_podstawowa

Warsztaty twórczego pisania

Do udziału w warsztatach zapraszamy wszystkich tych, którzy pragną poszerzyć swoją wiedzę dotyczącą teorii literatury i praktycznych sposobów jej wykorzystania. Warsztaty twórczego pisania to fascynująca podróż w świat literatury, to wnikliwa analiza i interpretacja tekstów uznanych autorów i tych napisanych przez uczestników zajęć, to wreszcie płaszczyzna wymiany myśli, wrażeń i poglądów.

Program warsztatów obejmuje dziesięć dwugodzinnych spotkań:

I.
Typy narracji. Różnice między pamiętnikiem a dziennikiem.
Nowela jako gatunek literacki.
Czym różni się mowa zależna od niezależnej?

II.
Typy powieści (obyczajowa, historyczna, detektywistyczna, fantastyczna).
Struktura powieści i jej istotne elementy.
Co to takiego opowiadanie? – istota opowieści i zasadnicze jej cechy.

III.
Dialog jako forma przekazu w literaturze pięknej.
Narzucająca się struktura dramatu i opery a ukryta struktura monologu i poematu.
Czym jest a czym nie jest relacja?

IV.
Fikcja literacka z fabułą zamkniętą lub i otwartą.
Wartka akcja czyli zwroty, zmiany i dynamiczny bohater.
Co widzi obiektyw kamery?

V.
Język jako tworzywo – proza poetycka a reportaż literacki.
Poetyka jako styl epoki i własny indywidualny styl autorski.
Czy awangardowa stylistyka to nadmierne ryzyko?

VI.
Początek i finał opowieści jako elementy graniczne.
Powieść otwarta jako możliwość kontynuacji.
Czy labirynt jest zawsze pułapką bez wyjścia? (technika chińskiej szkatułki).

VII.
Kompozycja powieści a fakty ukryte – elipsy całkowite i czasowe.
Funkcje odwoływania się do emocji czytelnika – budowanie napięcie.
Czy wątki i epizody to naczynia połączone?

VIII.
Technika czy talent – przegląd strategii pisarskich.
Poziomy realności a punkty widzenia czasu i przestrzeni.
Czym jest centrum opowieści?

IX.
Momenty aktywne (kratery) a martwe w opowieściach (zasada złotego środka).
Rola opisu, charakterystyki bohatera i wprowadzenia w czas i miejsce akcji.
Czy ciągłe zmiany utrzymują uwagę czytelnika w takim samym napięciu?

X.
Adaptacja filmowa – scenariusz jako opowieść do realizacji filmowej.
Happening i performance i fluxus jako improwizacja i synkretyczna sztuka.
Czy inscenizacja sztuki to opowieść nasycona emocjami?

Magdalena Węgrzynowicz-Plichta

zajęcia:

od 14.12.2016 do 22.02.2017, sala 117
środa, 18:00 - 20:00

koszt: 220 zł

podobne zajęcia