GOODBYE SUPERMAN!

pinku chirashi

30 maja 2015, godz. 1900
GOODBYE SUPERMAN! Mężczyzna w polskiej choreografii. Celem projektu jest zwrócenie uwagi na temat męskości w tańcu oraz na wpływ mężczyzn-choreografów na polską kulturę tańca. Do projektu zaproszeni zostali choreografowie-przedstawiciele różnych pokoleń, języków i tradycji. W ramach projektu pokazane zostaną spektakle, które poruszają zagadnienia tożsamości męskiej oraz męskich ról kulturowych.

 

17, 18 kwietnia, 10, 15, 30 maja 2015, godz. 1900     

Celem projektu jest zwrócenie uwagi na temat męskości w tańcu oraz na wpływ mężczyzn-choreografów na polską kulturę tańca. Do projektu zaproszeni zostali choreografowie-przedstawiciele różnych pokoleń, języków i tradycji. W ramach projektu pokazane zostaną spektakle, które poruszają zagadnienia tożsamości męskiej oraz męskich ról kulturowych.

Wyruszamy na poszukiwanie różnych typów męskości w tańcu, a nie tylko klasycznie rozumianych Supermenów! Przyjrzyjmy się narracjom o mężczyznach tworzonych (najczęściej, ale nie tylko) przez mężczyzn!

Projekt kuratorski Anny Królicy, Eryka Makohona i Pawła Łyskawy, realizowany przez Krakowskie Centrum Choreograficzne, działające przy Nowohuckim Centrum Kultury.

 

17 kwietnia 2015,  godz. 19.00, studio KCC
Mikołaj Mikołajczyk „Projekt: Tomaszewski”

Mikołaj Mikołajczyk – niezależny twórca, o wyraźnym stylu i rozpoznawalnym porywczym temperamencie, jedna z „twarzy” polskiego tańca, twarz niepokornego twórcy, który przypomina o Henryku Tomaszewskim i Conradzie Drzewieckim, mistrzach…

Spektakl przeznaczony dla widzów dorosłych!

18 kwietnia 2015, godz. 19.00, studio KCC
Jacek Krawczyk/Joanna Czajkowska „Helikopter Tanz Streichquartett”
Eryk Makohon „Kwadryga na TRZECH”

Witruwiańskie proporcje i ideał piękna męskiego ciała. Dwie narracje o pięknie w zgodzie z porządkiem klasycznym, rzymskim, przejawiającym się między innymi w męskim ciele.

10 maja 2015, godz. 19.00, studio KCC
Sławek Bendrat „Pinku Chirashi”

Data premiery: 30.05.2010
Miejsce premiery: Klub Zak Gdańsk
Wykonawcy: Sławek Bendrat
idea, choreografia, kostium: Sławek Bendrat
Muzyka: Asa-Chang, C. Saint Saens, F. Chopin
Czas trwania spektaklu: 30 min.

„Pinku Chirashi” po japońsku znaczy tyle co ulotki z reklamą usług erotycznych. Inspiracją do powstania przedstawienia stało się nowe zjawisko występujące w Japoni, a nasilające sie szczególnie w jej największych miastach. Najmłodsze pokolenie Japończyków, wchłonięte całkowicie przez wyścig szczurów, nie znajduje w swoim napiętym do granic możliwości grafiku, chwil na życie prywatne. Często, poza pracą i krótkim snem nie ma już czasu na tworzenie osobistych relacji z drugim człowiekiem. Pozostaje im tylko przeżywać „miłość” poprzez Internet, w grach komputerowych lub wyznawać ją erotycznym gadżetom przedstawiającym postaci z komiksów.
Niekiedy zaciera się więc, granica pomiędzy światem na zewnątrz, a wirtualnymi przeżyciami młodych Japończyków, którzy w swoich marzeniach zaczynają się coraz bardziej utożsamiać z plastikowymi obiektami swoich pragnień. Solo „Pinku Chrashi” opowiada o samotności w sztucznym cyber świecie, w którym dodatkowo tradycyjne wzorce, szczegółowo określają role kobiety i mężczyzny. Spektakl powstał podczas rezydencji w Klubie Żak w 2010 roku i otrzymał nagrodę podczas konkursu „Baltic Movement Contest” w Gdańsku.

pinku chirashi

fot. Monika Chmielarz

Spektakl przeznaczony dla widzów dorosłych!

 

15 maja 2015, godz. 19.00, sala teatralna
Witold Jurewicz „Powyżej nieba”

Data premiery: 20 czerwca 2009
Miejsce premiery: Teatr V6, Łódź
Wykonawcy: Jacek Owczarek, Paweł Grala, Wojciech Łaba, Krzysztof Skolimowski, Adrian Bartczak, Paweł Łyskawa, Eryk Makohon
choreografia: Witold Jurewicz, realizacja: Krzysztof Skolimowski, Jacek Owczarek
Czas trwania spektaklu: 20 minut

Rekonstrukcja kultowej chorografii Witolda Jurewicza z 1998 roku. Unikalny pod wieloma względami spektakl taneczno-aktorski jest ruchowym komentarzem do tekstów Ireny Turskiej o pochodzeniu i rozwoju tańca. Podręcznikowe wypowiedzi autorki, zaczerpnięte z „Krótkiego zarysu historii tańca i baletu” zderzane są sytuacjami i ruchem tworzonym przez tancerzy.

powyzej nieba

Spektakl przeznaczony dla widzów dorosłych!

Paweł Malicki (Polski Teatr Tańca) „Hello, My Friend”

Data premiery: 25 kwietnia 2014
Miejsce premiery: MP2 w Poznaniu
Wykonawcy: Artur Bieńkowski, Paulina Jaksim, Zbigniew Kocięba, Paweł Malicki (oraz Agnieszka Fertała, Josephine Patzelt, Marcin Motyl, Daniel Stryjecki)
choreografia, kostiumy, scenografia: Paweł Malicki, aranżacja muzyki: Daniel Stryjecki
Czas trwania spektaklu: 26 minut

Bardzo trafną narracją do spektaklu „Hello, My Friend!”, jak i po części inspiracją do tematu jest cytat ze Sławomira Mrożka: „Nie lubię męskości… Określenie „zniewieściały” jest w gruncie rzeczy określeniem pochlebnym. Oznacza ono, że dany osobnik często się myje, nie lubi zabijać ludzi, zdolny jest do współczucia, nie lubi wrzeszczeć i pchać się, żeby udowodnić swoją ważność”.
Spektakl jest nawiązaniem do zeszłorocznego przedstawienia Pawła Malickiego pt. „Hello, Stranger!”, jest to kolejna jego odsłona. W „Hello, My Friend!” choreograf podejmuje temat mężczyzn i męskości oraz związanych z nimi stereotypów i przekłamań. Koncentruje się na analizie reguł zachowań i współzależności panujących w męskich grupach. Paweł Malicki nie ucieka od obnażania ich niedoskonałości, gdyż jak powszechnie wiadomo – nie ma ludzi idealnych, zwłaszcza mężczyzn.

hello

fot. Maciej Zakrzewski

Spektakl przeznaczony dla widzów dorosłych!

baton kup bilet

30 maja 2015, godz. 19.00, studio KCC
Anna Godowska/Sławomir Krawczyński/Tomasz Wygoda „Niżyński. Święto snów”

Scenariusz, reżyseria, praca z procesem, światło: Sławomir Krawczyński
Choreografia: Anna Godowska, Tomasz Wygoda / w spektaklu wykorzystano także zremiso-wane fragmenty choreografii Niżyńskiego do baletów Popołudnie Fauna i Święta Wiosny
Występuje: Tomasz Wygoda
Muzyka: Święto Wiosny Igora Strawińskiego w wykonaniu New York Philharmonic, pod batu-tą Leonarda Bernsteina, 1958
Kostiumy: Sławomir Krawczyński, Tomasz Wygoda
Konsultacje merytoryczne: Jadwiga Majewska
Konsultacje z psychologii zorientowanej na proces: Agnieszka Wróblewska
Realizacja techniczna: Łukasz Kędzierski
Produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk
Premiera: 1 września2013, Stary Browar, Studio Słodownia +3, Poznań
Premiera zrealizowana w ramach cyklu „Co z tym Tańcem? 2013” dofinansowanego ze środ-ków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Specjalne podziękowania dla Ashtanga Joga Studio za pomoc w realizacji projektu.

Solo performans Niżyński. Święto snów to nowa inscenizacja baletu Strawińskiego, będący podróżą przez odmienne stany świadomości Wacława Niżyńskiego, zrealizowany na podsta-wie jego „Dziennika” oraz twórczości. „Święto wiosny” jako „Święto snów”.
Dziennik Niżyńskiego, wydał się twórcom księgą snów śnionych na jawie i gorączkowo zapi-sywanych. To za jego sprawą znaleźli się w świecie, który nieustannie balansuje pomiędzy ekstazą i nicością, rozdzierany przez sprzeczności. Praca to kolejna odsłona projektu arty-styczno-badawczego „Taniec śniącego ciała“ prowadzonego przez Sławka Krawczyńskiego i Annę Godowską od 2004 roku.

nizynski

Jakub Wittchen
baton kup bilet

 

Bilety:
25 zł/normalny
20 zł/ulgowy
100 zł/ karnet na wszystkie spektakle normalny
80 zł/karnet na wszystkie spektakle ulgowy

Rezerwacja biletów:
tel. 12 644 02 66 wew. 55, rezerwacja@nck.krakow.pl
Kuratorzy projektu:
Anna Królica, Paweł Łyskawa, Eryk Makohon

Projekt „Goodbye Superman!” jest współorganizowany przez Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla Tańca 2015.

 

goodbye superman plakat

Dział Artystyczny, pok. 113
telefon: 12 644 02 66 wew. 10
e-mail: artystyczny@nck.krakow.pl